Yngel til golden

Mine Lab. Golden chiklider har fått yngel og jeg har hatt de over i ett lite kar for seg selv. Nå er det etter 1 mnd. 3 stk igjen. De fleste døde det første døgnet, så det har vert 4 stk. til nå. Men de 3 som er igjen er veldig forskjellige. 1 stk er klart gul og de to andre ar veldig grå, ikke gule i det hele tatt. Hva kan det bety? Er det kansje en blanding eller er det vanlig?
Det kan være en mix, men det skulle ikke forklare dødeligheten. Så da tenker jeg hvordan de har det i sitt eget kar. Har de pumpe slik at det ikke dannes nitritt i vannet, bytter du ofte vann, og forer du de tilstrekkelig?
ja, de har pumpe og skifter vann flere ganger i uken. Men de døde første døgnet, så har det ikke dødd noen etterpå. (untatt den ene nå for ett par dager siden) Kan de mikse seg med andre sorter? har noen blålige som er ganske like, eller rød zebra, crabo og venustus...
At en er gul og to er grå kan bety at du sitter med tre hanner, og kun den dominante har farget ut. Dette endrer seg med tiden.
Ok, men da jeg hadde 4 stk. var 2 gule og 2 grå. Kan det være flere dominante? Eller tror du det kan være miks?
Hva slags annen malawi har du i karet ditt som sannsynligvis kan krysses med golden da?
Kanskje Hongi? Begge hører inn under Labidochromis. Men det forklarer ikke dødeligheten uansett.
Har rød zebra, nim. venustus, crabo og Pseudotropheus socolofi(tror jeg). Sannsynligvis må det være den siste viss det går på liheter. Den ser ut som golden, men er blågrå...
ja mulig det. Det vil alltids være en viss mulighet for kryssing mellom malawi, det er normalt. Men jeg klarer ikke gi slipp på dødeligheten du har hatt. Den må jo ha spytta minst 20 yngel???? hvorfor sitter du igjen med 3 stk. Det er det jeg ikke forstår
Jeg er nyskjerring fordi, kan det være at miksen ikke var levedyktig, eller er det andre ting som tok livet av yngelen? Personlig har jeg ganske stor erfaring med malawi yngel og jeg har også mistet noen. Ikke mange, men noen, en gang jeg hadde nitritt i yngelkaret og oppdaget det med et par døde yngel, men da hadde jeg allikavel masse yngel igjen, og vannbytter etc. tok knekken på nitritten og jeg berget resten av yngelen.
Jeg har ikke peiling på malawi, men tenkte jeg kunne kaste ut et spørsmål.

Du seier du flyttet de til et eget lite kar, og at de fleste som døde, gjorde det i løpet av det første døgnet.

Hvor store var de når du flyttet de? Kan det ha vært forskjeller i temperatur eller PH når du flyttet de? Spesielt yngel er som regel veldig fintfølende for brå endringer, og det er ikke slik at de dør umiddelbart heller, men det kommer gjerne snikende i løpet av en dag eller to.

Mulig jeg er ute på blåbærtur nå, men skogen er da fin om høsten uansett
Skogen er vel kanskje fin om høsten, men høstværet nå for tiden i ymse deler av landet, vel - hehe...

Jeg ser at skofus har oppdrett på malawi før, så det er nok ikke der det ligger, men hva drepte yngelen? Hm.... "klør meg i hodet". Gjorde han noe annerledes denne gangen? Var ikke yngelen levedyktig? hm... spennende tema for oss som er opptatt av oppdrett.
Det kom vel ca. 20 yngel ut ja. Tok vann fra hovedkaret over i det litte slik at det ikke skulle bli vannforskjeld. Men Jeg hadde akkuratt fått det i hus og i pakken var det ikke varmekabel slik at det kan være årsaken til at så mange døde første døgn... Det ble nok kansje litt for stor temperaturendring på kort tid eller tror du det kan være andre årsaker? Måler jevnlig nitrit i hovedkaret og der er det alltid gode (lave) verdier. Nå ser jeg hoa "tygger" igjen. Når tror du jeg kan "tømme" henne? og tror du det går greit å ha de i samme karet som de 3 gamle yngelene? Tørr ikke slippe de over i det store karet enda. De er vel ca 2-3 cm nå. PS! Dette er første gang jeg har prøvd å avle opp yngel Spennende!
KAn godt være det kan ha blitt en miks med hongi ja. De grålige viser tydelige vertikale striper og den gule viser det ingen striper på...
Er varmekolben du har i dette yngelkaret stabilt og i orden? Har hatt et lignende tilfelle der kolben kutta ut og tempen sank om natten. Skal ikke mer til for å miste yngel.

Fikk ikke til varmekolben det første døgnet, så måtte få tak i ny dagen etterpå. Temperaturen fallt nok til ett par og tyve fra 25-26 grader i løpet av natten... Tror nok det kan forklare dødeligheten... Får satse på at de overlevende har blitt ekstra hardfør da
Da har du nok grunnen der. Ja, du kan trøste deg med at de som er igjen er de sterkeste du hadde
Skofus
Det kom vel ca. 20 yngel ut ja. Tok vann fra hovedkaret over i det litte slik at det ikke skulle bli vannforskjeld. Men Jeg hadde akkuratt fått det i hus og i pakken var det ikke varmekabel slik at det kan være årsaken til at så mange døde første døgn... Det ble nok kansje litt for stor temperaturendring på kort tid eller tror du det kan være andre årsaker? Måler jevnlig nitrit i hovedkaret og der er det alltid gode (lave) verdier. Nå ser jeg hoa "tygger" igjen. Når tror du jeg kan "tømme" henne? og tror du det går greit å ha de i samme karet som de 3 gamle yngelene? Tørr ikke slippe de over i det store karet enda. De er vel ca 2-3 cm nå. PS! Dette er første gang jeg har prøvd å avle opp yngel :) Spennende!


For det første, jeg ville IKKE hatt nyspyttet yngel sammen med yngel som er 2-3 cm. Da blir de mat med en gang. Jeg har nå tre forskjellige arter i en plastboks med pumpe og en kalkstein, disse er nå 2 dager gamle. Jeg bruker ikke varmekolbe. Malawiene skal jo ikke ha det så veldig varmt, så bruker aldri det, hverken i hovedkaret eller yngel karene. Temperaturen synker nok her også en grad eller to i løpet av natta, men dette skjer jo gradvis så ingen har tatt skade av det. Jeg bytter relativt ofte vann i yngel karene, og da bruker jeg friskt springvann, samme temp. ca som jeg tappet ut. Jeg tar aldri vannbytter med vann fra hovedkaret.

I den plastboksen jeg har nå bytter jeg nesten alt vannet daglig, pumpen har ikke fått kjørt seg inn. Jeg har BB bunn, altså bar bunn, ingen sand e.l. i bunnen av karet. Er mye enklere å holde det rent. Før vannbytte gnikker jeg boksen innvendig for å løsne slimbelegg. (en kjenner at det er litt glatt når en tar på det)

Slik måtte bare jeg løse "problemet", da den store yngelen vil spise de små.
Takk for mange og sikkert gode tips! Er helt ny i dette her, så trenger masse tips. Jeg tar ikke vann fra hovedkaret når jeg bytter vann. Gjorde bare det med en gang slik at det skulle være godt vann i starten... Har nok hatt litt for mye i akvariet. Har en liten rot og steiner i bunn. Til neste gang skal jeg nok prøve å bare ha det bart, uten noe oppi...
Røtter bør en med fordel ikke ha i malawikar da de kan redusere ph`n. Hva slags ph har du i yngelkaret og vet du hva ph`n i springvannet ditt er?

Jeg vil råde deg til å fjerne rota og heller putte oppi en kalkstein eller to. Og så bør ph ligge på minimum 8, hvis du ikke har så høy ph i springvannet ditt bør du vurdere PH/KH salt og ha litt i ved vannbyttene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap