- Hjem
- Forum
- Artikkelforum
- Xiphophorus couchianus - et lite bevaringsprosjekt i jak (artikkel)
Xiphophorus couchianus - et lite bevaringsprosjekt i jak (artikkel)
Postet 23.10.08 kl 21:18
Hææææææææææææ??
Hva er en Xiphophorus couchianus?
hilsen Ane (11)
hilsen Ane (11)
Postet 23.10.08 kl 21:20
Postet 23.10.08 kl 21:25
Etter å ha studert anotomi og bilde, tror jeg at jeg faktisk har Monterrey platyfish. Etter det jeg forstår er disse ganske sjeldne? Dyrebutikken visste ikke hva slags art de var. Kjøpte den fra den lokale dyrebutikken, da de hadde bare en av de, som da var gravid. Eller ser jeg fullstendig feil?
Nå sitter jeg med ca 30 styk av disse. Og de yngler som fy.
Nå sitter jeg med ca 30 styk av disse. Og de yngler som fy.
Postet 08.05.09 kl 15:28
Postet 08.05.09 kl 15:39
Endret: 08.05.09 kl 15:41
Postet 08.05.09 kl 15:44
Postet 08.05.09 kl 15:56
Du har garantert ikke X. couchianus, denne er det så langt jeg kjenner til kun en som har i Norge, om han fortsatt har stammen. Og han bor i Stavanger.
At du får kjøpt X. couchianus i dyrebutikk kommer nok aldri til og forekomme noen gang, da denne er nært utryddet i naturen og kommer kun fra et lite område i det nordlige Mexico. Og dermed er strengt overvåket for fangst og ødeleggelse av habitatet.
Det finnes heller ikke mange personene som har disse i fangenskap, generelt i Euopa eller verden. Jeg vil tippe mindre enn 10 stk på verdensbasis. Og at disse personene produserer fisk som ender opp i dyrebutikk....tja..neppe.
At du får kjøpt X. couchianus i dyrebutikk kommer nok aldri til og forekomme noen gang, da denne er nært utryddet i naturen og kommer kun fra et lite område i det nordlige Mexico. Og dermed er strengt overvåket for fangst og ødeleggelse av habitatet.
Det finnes heller ikke mange personene som har disse i fangenskap, generelt i Euopa eller verden. Jeg vil tippe mindre enn 10 stk på verdensbasis. Og at disse personene produserer fisk som ender opp i dyrebutikk....tja..neppe.
Postet 08.05.09 kl 18:21
Postet 10.05.09 kl 02:23
DonaldHvorfor er denne arten så vanskelig, Rune? Hva er det som gjør at arten ikke spres videre?
Det er vel generelt som ved nesten alle viltformer av levendefødere i Mexico, de lever under ganske ekstreme vannverdier.
Problemet med X. couchianus er nok at den ikke er spennende nok utsenemessig, dvs. grå og kjedelig. I hvert fall for de fleste som holder fisk, så sant man ikke har en ekstremt sær interesse for platy og små levendefødere. Men klart flere burde tenkt litt mer på bevaring og litt mindre på utsene. Men slik er nå en gang hobbyen for de fleste.
En annen ting er jo at den er ekstremt vanskelig og få fatt på, det er jo klart at de som holder fisken i dag ikke sender denne avgårde til hvem som helst på grunn av dens status.
Postet 10.05.09 kl 09:47