Labidochromis caeruleus

Hei!

Jeg er oppdrettsjomfru og trenger litt hjelp! I håp om at noen flere yngel skal leve opp har jeg puttet en tyggende Goldenhunn som jeg plasserte i eget kar for en ukes tid siden. Hun har tygget i ca tre uker og i dag oppdaget jeg en aktiv liten krabat som svømte rundt.

1) Hun har fortsatt yngel i munnen som titter ut, hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før hun spytter resten? Er den første bare en rømling eller er det vanlig at det tar tid mellom når hver enkel yngel kommer?

2) Det jeg også lurer på er hvor lenge hun skal gå i karet sammen med yngelet, kan jeg ta henne tilbake i hovedkaret når hun er født, eller bør hun være igjen for å samle krefter og pleie yngel?

3) Hun svømmer enkelte ganger etter den allerede fødte. Betyr dette at hun er mor eller predator?

4) Siste spørsmål er vannbytte. Har forstått det slik at de skal ha hyppig vannbytte. Kan dette være kaldt vann fra springen, eller bør det beredes og lunkes?
5) Ellers noen gode tips?
Hei du, og gratulerer med yngel

1:
Den første er nok bare en rømling som nekter å flytte hjem igjen
Hun slipper nok ut de andre når som helst, men hun vil gjerne føle seg trygg først. Gi henne noen gjemmeplasser av stein
Prøv å gi henne litt flakfòr. Det hender at de tar inn litt mat til yngelen.

2:
Du må nesten se det litt an; Er hun ute etter å spise dem så må hun jo flyttes, men passer hun på dem og lar dem gjemme seg i munnen sin så er jo det bare trivelig for alle. Etter 2 - 4 dager så er hun lei, kanskje.
Nå har du også en fin anledning til å gi henne litt ekstra mat (lite, men oftere) så hun kan bygge seg opp litt.

3:
Mor vil gjerne ha den sammen med de andre, antagelig.
Men senere, når all yngel er selvstendig og hun er ekstremt sulten; Da er det ikke så nøye hvem sine barn som blir spist.

4:
I et normalt belastet kar så er 30 % vannbytte anbefalt, en gang i uken.
Det er fordi usynlige avfallsstoffer hoper seg opp over tid.
Kaldt vann fra springen er ypperlig. Malawiene elsker det, men sørg for sirkulasjon mens du fyller så ikke kaldvannet blir liggende på bunnen, og at varmekolben ligger under vann (og står på).
Nå kan du også tilsette bikarbonat o.l. for å beholde de rette vannverdiene.

Shiramor
Hei du, og gratulerer med yngel :-) 1: Den første er nok bare en rømling som nekter å flytte hjem igjen ;-) Hun slipper nok ut de andre når som helst, men hun vil gjerne føle seg trygg først. Gi henne noen gjemmeplasser av stein ;-) Prøv å gi henne litt flakfòr. Det hender at de tar inn litt mat til yngelen. 2: Du må nesten se det litt an; Er hun ute etter å spise dem så må hun jo flyttes, men passer hun på dem og lar dem gjemme seg i munnen sin så er jo det bare trivelig for alle. Etter 2 - 4 dager så er hun lei, kanskje. Nå har du også en fin anledning til å gi henne litt ekstra mat (lite, men oftere) så hun kan bygge seg opp litt. 3: Mor vil gjerne ha den sammen med de andre, antagelig. Men senere, når all yngel er selvstendig og hun er ekstremt sulten; Da er det ikke så nøye hvem sine barn som blir spist. 4: I et normalt belastet kar så er 30 % vannbytte anbefalt, en gang i uken. Det er fordi usynlige avfallsstoffer hoper seg opp over tid. Kaldt vann fra springen er ypperlig. Malawiene elsker det, men sørg for sirkulasjon mens du fyller så ikke kaldvannet blir liggende på bunnen, og at varmekolben ligger under vann (og står på). Nå kan du også tilsette bikarbonat o.l. for å beholde de rette vannverdiene.


Takk så mye for svar De har masse gjemmesteder og jeg gav dem litt mat tidligere i dag som hun (og den nyrømte) med glede tok i mot for første gang på leenge Er det ok med artemia og litt flakfôr evt noe oppbløtede pellets?

Så jeg trenger ikke å gjøre noe annet enn jeg pleier mht vannbytte? Pleier å gjøre som du skriver å skifte 30% i malawihovedkaret hver uke med kaldt vann, men leste et sted ett eller annet sted om daglig vannbytte i yngelkar, men det gjaldt kanskje ikke malawi.
Thale Troye
Så jeg trenger ikke å gjøre noe annet enn jeg pleier mht vannbytte? Pleier å gjøre som du skriver å skifte 30% i malawihovedkaret hver uke med kaldt vann, men leste et sted ett eller annet sted om daglig vannbytte i yngelkar, men det gjaldt kanskje ikke malawi.


Trodde du mente stor-karet.
Når jeg skifter vann på et yngel-kar så tar jeg ut 10 - 20 %, men heller flere ganger i uken. Det KAN bli mye matrester i et kar med småfisk, og så slipper de kaldtvanns-sjokket. Det går nok fremdeles greit å bruke kranvann, men lar du vannet stå i ei bøtte over natten så er du sikker på at det ikke er klor i det også.

Artemia er jo supert fòr. Finknust flakfòr og pellets går også. Pellets kan knuses i pepperkvern.
Gi veldig lite, men ofte. De er stor i kjeften, men har små mager
Selv har jeg funnet det her fòret JBL Novotom Artemia
som de får de første dagene. Mikroskopisk støv som kan gies i veldig små mengder.

Lykke til.
Lykkelig fiskebestemor:)
Takk for råd Shiramor
Nå er alle ute, det er minimum åtte stk som jeg talte til i farten og det er mange gjemmesteder. Moren er veldig liten så det er ganske utrolig å se hvor mange som gjemte seg i munnen hennes. Hun stresset fælt og svømte hysterisk rundt, så jeg tror hun skapte mer uttrygghet enn harmoni blant de små, så jeg besluttet å ta henne over i hovedkaret igjen. Det ser ut til å gå veldig fint med henne der, ingen jager henne og hun svømmer rolig omkring. Savnet sikkert litt voksenkontakt

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap