Oppsett av 85 liter søramerika, framgangsmåte og spørsmål :p

da har jeg mer eller mindre blitt ett kar rikere, og har begynt planleggingsfasen mht oppsett og slikt. og har da både spørsmål og ideer.

det viktigste blir vel nytt filter, 64 litern går med en eheim 2222 og en aquaclear powerhead med filterpatron, jeg kan ikke stjele annet enn gugge derfra.

liker best utvendige filtre da disse stjeler minimalt med plass jeg kan bruke til innredning. men vet ikke helt hva jeg skal gå for, så jeg blir glad for forslag for ett greit og ikke altfor dyrt bøttefilter til en 85 liter

har også tenkt på å lage en bakgrunn av korkbark denne gangen. ser blant annet aquamanias selger dette kilovis, men jeg aner ikke hvor mye jeg trenger til en flate på ca 70x35, eller hvordan stykker denne kommer i (plater, runde biter etc)


det er vel så langt jeg har kommet i planlegginga, har ikke bestemt meg for bunnlag ennå, men kunne tenke meg noe annet enn biltema sand. sanden er ok den, men kunne tenkt meg med noe annen farge, men fremdeles lys, og rundkornet da det skal gå coryer der.

har 7 corydoras trilineatus, og vet ikke om jeg skal utvide den bestanden eller om jeg kan ha en gruppe til med en annen type oppi der. mine 2 sugefisk flytter også, men de henger mest å dingler, ligger ikke så mye på bakken syns jeg. det er vel alt av søramerikans fisk jeg har for øyeblikket, så da blir det å finne en stimfisk å ha sammen med coryene.

planter vet jeg ikke om jeg skal gå etter lokasjon eller bare bruke det jeg syns er fint og trives i verdiene jeg har ennå. blir nok også en rot eller to oppi der, mest sannsynlig en redmoor, syns de er fine med de krokete greinene sine.

og da er det nok skravling fra meg for nå tror jeg :p
bladd litt i basen etter stimfisk og reker, men alle de fine rekene er jo asiatiske jo :p
stimfisk, tja, sikler litt på diamanttetra, de er fine. vil helst ikke ha neontetra eller kardinaler for engangsskyld, lyst på noe litt mer spennende. men samtidig ikke være for vanskelige og store. heller mange av en liten fisk enn få av en stor en.
er ikke glad i ciklider og vil heller ikke ha noe som terroriserer nabolaget, så her blir det en del lesing og googling tror jeg. vanskelig å vite hva som er å få tak i og ikke minst pris, stimfisk blir dyrt om de koster over 100 kroner fisken :p
HAr hatt similis og aenus sammen i en 128l og det gikk helt fint, hadde vel ca 22-24 tilsammen på det meste

De går fint med mindre tetraer ihvertfall, Mona har vel anbefalt glødebåndstetra mener jeg å huske? Hun kommer kanskje innom med tips selv...
ja det var det med bunnareal og plassbegrensing jeg tenkte på da, coryene er jo venner med hverandre, men de trenger jo plass å frese rundt på

hvis jeg kan ha en coryart til, så tenkte jeg på en type som ikke var så sky. for trillene mine er ikke av de mest aktive når lyset er på og det er folk i rommet for å si det sånn :p liker ikke albinofisk, og vil helst ha en type med ganske klare farger/tegninger. (storforlangende? joda, litt så :p)

stimfisk vil jeg gjerne ha noe med farger, som ikke blir altfor store (diamanttetraene er i grenseland der) og som er greie å ha med å gjøre sånn generellt. sett glødebåndstetra men syns ikke de var så fine. liker ikke oransj så veldig :p
moskitotetra/blå perutetra var jo veldig fine, men de skal ha hakket større kar enn det jeg har. typisk, men jeg har desverre ikke plass til større på en stund. får leite videre, det blir uansett en stund til det kommer fisk oppi karet

foreløpig ser det ut til at det blir

en gruppe stimfisk
1 ancistrus sp
1 L010a
7 corydoras trilineatus

eventuellt flere triller eller en liten gruppe med en annen type, alt ettersom hva jeg har plass til.
Forstår jeg det rett at du leter du etter en liten, fin stimfisk fra Sør-Amerika?
Jeg vet om en! Smykketetra! Fredelig, spiser ikke yngel (ikke som jeg har merket iallefall)

Karl Inge S
De går fint med mindre tetraer ihvertfall, Mona har vel anbefalt glødebåndstetra mener jeg å huske? Hun kommer kanskje innom med tips selv...

Nei, glødebåndstetra tror jeg aldri jeg har anbefalt noen (jeg har heller ikke hatt den selv
mona o
Forstår jeg det rett at du leter du etter en liten, fin stimfisk fra Sør-Amerika? Jeg vet om en! :-)


jeg gjør det ja, hvertfall så liten at den passer i en 85 liter sammen med corydoras og en sugefisk eller 2 :p

og du som har greie på coryer, har jeg plass til en gruppe på 5-7 liten corydoras type, eller er det fullt på bunn nå syns du?

edit: den var jo fin den og, men den vil jo også ha minimum 100 liter.. men 15 liter mindre gjør kanskje ikke noe? der må man visst også ha en viss kjønnsfordeling og. men jeg skal ha fisken i bakhodet, det er som sagt en god stund til jeg skal kjøpe fisk
Står det 100 liter på den lille N. marginatus?? Det har jeg aldri lagt merke til. Jeg ville iallefall hatt dem i en 85 liter uten å nøle. Den er så liten og nett, den passer perfekt. Jeg har forresten hatt dem i 85 liter også, når jeg tenker meg om.

10 Corydoras i en 85 liter går helt fint, du har plass til enda noen til egentlig, men jeg er usikker på hvor mye plass de krever, de L-mallene du nevner. Noen av dem kan bli ganske gretne med alderen, når de er kjønnsmodne og vil ha visse huler eller plasser for seg selv.

Jeg har både 10 og 20 Corydoras i 85 litere, men riktignok uten L-mallene. Gi plenty med skjulesteder for både L-mallene og C-mallene, utformet på hvert sitt vis tilpasset den enkeltes smak og behov, så krangler forhåpentligvis ikke L-mallene med Coryene om hvileplassene under trerøtter o.l. Corydoras foretrekker jo ikke huler, så pass på å gi L-mallene det.
er en helt vanlig ancistrus oppdrettsvariant som jeg tror er en hunn. jeg har bare hatt den en kort stund så den er ung. den l010a har jeg hatt et drøyt halvt år. bette mallene blir bare 10-15 cm så de er små. eventuellt kan jeg la en eller begge bli i det andre karet.

ser kanskje jeg ordla meg litt feil, mente en gruppe til i tillegg til den gruppen med triller jeg allerede har (beklager, er trøtt, skulle lagt meg for lenge siden :o)
Det synes iallefall jeg at du kan ha (en gruppe til i tillegg til C. trilineatusene)
okay, da blir det bare å finne ut hva jeg skal ha :p veldig lyst på en av de mer spesielle, men så var det prisen da. får tråle c-malle lister når jeg kommer hjem fra jobb.

vurderer kanskje om jeg skal ha en liten gruppe ottoer istedenfor ancistrusene som algespisere. så blir det nok enten blå peru tetra eller smykketetra som "svømmefisk".

men, må nok finne ut av hva slags filter jeg skal ha først så jeg får bestilt og kjørt det igang..
Gjorde sånn her for deg jeg, nå er det jo bare å lese i vei
joda, har søkt og sånn da når det gjelder corydoras er jo desverre basen ufullstendig, og vanligvis når jeg finner noe jeg liker trenger den enter for mye plass, er vanskelig, dyr eller komplett umulig å få tak i :p men som sagt, har god tid

det jeg trenger mest hjelp til nå er å finne filter. er jo så mange merker, og ikke alt er like bra, så får søke litt i forum når jeg kommer hjem igjen
Tror nok det er best og gå for de gode gamle kjente filtrene, jeg brant meg jo litt på å prøve noe ukjent. Eheim er jo bestandig en slager.
Her kan du jo leite litt mer spesifikk innen sør amerika
har vært der og sett også jeg :p

men det er nå engang sånn at mange av fiskene i basen er jo ikke å få tak i eller vanskelig sådann, selv om de finnes :p
og noen ganger er det ikke bilder, eller beskrivelse, etc.

har nå bestemt meg for enten smykketetra eller blå perutetra som stimfisk, eventuellt otto som algespiser, også er jeg på jakt etter en corytype som supplement til trillene jeg har. og da vil jeg som sagt gjerne ha en med klare farger og tegninger og som ikke koster skjorta.

så ser jeg etter ett bøttefilter senere ikveld når jeg er ferdig med å passe søskna mine. var på oasen idag og de hadde ikke kork, kan få bestilt det på tropehagen men jeg aner ikke hvordan prisen er der i forhold til nettbutikker.

senere så blir det å finne ei passe stor rot, tror jeg går for "mangrove" denne gangen selv om redmoor også er fint.

så blir det å tenke etter planter. skal ha endel åpne plasser for coryene, blir mest planter på sidene og bak hvor det ikke er rot. litt lyst til å prøve hc cuba, men da må jeg også ha co2 antar jeg...
Tips til en art du kan ha er vel Sterbai? De er jo veldig fine ikke sky og prisen er jo godt overkommelig. Godt mulig du også har vurdert den Jeg skal i alle fall ha sterbai selv!
har sett den, den er jo søt da, men tenkte på noe med mer farger enn svart hvitt og grått, hvis det finnes :p (som ikke lopper meg for penger, dyr stimfisk blir dyrt :p)
Sanne
har sett den, den er jo søt da, men tenkte på noe med mer farger enn svart hvitt og grått, hvis det finnes :p (som ikke lopper meg for penger, dyr stimfisk blir dyrt :p)


De er nå mer gule, brune og.. neiglem det.. De er i allefall min favoritt sammen med sp. Black! (De står høyest på ønske-lista mi)

Hva med pygme-cory?
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap