Sykdom i akvariet + litt mer

da har jeg siden fredagen tømt noen bøtter vann fra mitt 106 l akvarie, da jeg oppdagen 1 død corye og en som svømte rart og heiv etter pusten(så d ut som etter tips fra noen hær inne målte jeg nitriten i vannet (kom ikke på det selv,tenkte ikke på det engang,nybegynner hehe) testen viste da ganske klar rød farge, hmm ikke bra så nå etter vanntømming og påfylling av 2 bøtter vann siden fredagen, målte jeg det idag igjen da viste testen gull farve så da er det vell bra i akvariet igjen,er full fart der inne ivertfall
er det noen som har noe råd angående akvarie og flytting? flytter om ca 5 uker og skal jo ta både 106 og 61 L med meg tenkte ang vann og slikt jeg da om en skal tømme akvariet helt eller la litt vann være i og la de bunnfiskene være i når en flytter de og ta ut de andre i pose imens??
Har aldri flyttet med akvariene mine, men du finner mange gode tips i denne, denne og denne tråden
takk for tipset skal jo bare kjøre i ca 10 min så er vi gremme til det nye huset så blir ikke så lenge til fisken da men trur jeg vurderer å tømme mest mulig vann ut av akvariet jeg og berge filteret sette det i ei bøtte vann mens en kjører, fiskene iposer får håpe brød posene ikke går i stykker da
da blir det krise
Sand i akvariet
jeg lurer på å bytte grusen i mitt 61 L hjørneakvarie, til biltemasand har en del snegler i det så derfor trur kanskje den grusen jeg har er litt skarp til den, men er det mye en trenger til det da tru? 25 kg er vell for mye til akvariet sjekka på biltema kosta ca 59 for 25 kg, har kanskje ikke bruk for så stor sekk egentli da men,ingen som har til overs? eller blir kanskje dyrt å sende i posten også. bor i trondheim,vis ingen i byen eller nærheten har kan sikkert hente å,
Hjælp-hjælp
jeg flyttet for ca 3 uker siden,etter dette oppdagen jeg ca 1-2 uker at vannet i 106 L begynte å bli kromsete grått,tenket det var alger men hva ,hvilken eller om det er/var noe med vannet men det syntes jeg er rart da jeg også har ett 61 L oppe på stua som ikke er slikt, så de siste ukene har jeg skiftet og skiftet vann masse ,sist no idag 2 bøtter vann pga det begynte å bli grått/ugjenomsiktig. slik var det ikke der jeg bodde før ingen problemer med vannet eller er det noe i akvariet som gjør til dette? er 3 store eplesnegler i noe stimfisk masse coryer og 3 ancistruser( som til min store overraskelse har fått unger,så ivertfall en som holdt på på glasset selv om vannet er slikt og plantene vokser så ja jeg lurer?????

Det høres ut som om du har fått infusorie-oppblomstring i karet ditt. Har ikke hatt dette selv, men her finner du en del tråder med råd om hva som kan gjøres.
Ang vannbytte
jeg ser du skriver at du i det siste har byttet en del vann.
hvor mye og hvor ofte bytter du vann til vanlig, og hvor mye er og hvor ofte bytter du vann nå som du "bytter en del vann siste ukene"?
i det siste har det vært ganske ofte ja ana vær dag pga gråheta i vannet men fant ut at det ikke var rett da lurer faktisk på om det er de 3 store eplesneglene som kan til det?
ellers er det vell at bakteriene er forsvunnet da ettersom det bare er 3 uker siden jeg flyttet og måtte fylle i nytt vann i akvarie tok vare på litt av det gamle da men. trur jeg skal la vær å gi fiskene mat noen dager la lyset være av kanskje se hva sok sjer på 2-3 dager utn noe???
Det er ikke nødvendigvis galt å bytte vann annenhver dag. Tvertimot!! (Forutsatt at vannverdiene er nogenlunde stabile). Jeg tror ikke det er noen som kan vise til at fisk har dødd av friskt, rent vann Bakteriene sitter i filteret, ikke vannet. Hvis det gikk lang tid fra filteret ble stoppet, til du startet det opp igjen, så er det stor risiko for at bakteriene tok kvelden
kan tenkes det ja,fiskene trives de jaja 2 stk Ballong Molly har død men resten trives og Ancisctrusen min har jo fått unger løpet av de 3 ukene her og plantene vokser,må vell bare få tilbake disse bakteriene antar jeg
Algeproblem
viste seg at jeg hadde ødelagt bakterieforholdet i 106L (flyttet jo for ca 1 mnd siden)satte i en pumpe til fra det 61L æ har (tilføyde nye bakterier-tips fra en dyrebutikk) og vips ca 2 daga etter var det plankt, da har jeg da også slått av lyset i 2 daga og ingen foring de dagene. så no er det da fint og plankt igjen yes var litt redd for algeproblem men heldigvis ikke

ps 61L kjøpte jeg ny pumpe til så der er det ok,så no er det faktisk 2 pumper i 106L ser ut som det trengs
Syk fisk og snegler som legger egg
Hei, jeg skiftet vann i akvariet igår fant døde fisk men aner ikke hvorfor de er døde skiftet vannet det var blitt litt mørkt, idag så jeg 2 av gull barbene i det var syke, så ut som de blødde faktisk hva kan det være den enne var omtrent død da.den andre fikk jeg ikke takk i mye planter i akvariet, hoppet og spratt men hadde ett rød blodflekk på ene siden. de andre fiskene har det ikke så jeg hva kan det være kan ikke være pga jeg skiftet vann vell??
så er det eplesneglene 2 stk ser ut som de ha satt/lagt egg på ruta men er ikke over vannflata og ser ikke ut som ei maiskolbe,er liksom ett lite egg der og litt hær
Har du skjekket noen av vannverdiene? Spesielt nitritt og nitrat.

Om du har pansermaller i karet så kan det kanskje være de som har lagt egg
Fisk
kanskje d er de som ha lagt egg ja tenkte ikke på det engang men idag e dæm borte men sjer egg på andre plasser på glassa og pumpa faktisk går det lenge til de legger til de klekkes da,
Det husker jeg ikke i farten. Har aldri fått frem yngel på disse selv, men regner med at du finner svar på spørsmålene i denne artikkelen som tar for seg oppdrett på cory eller leser om oppdrett på arten i fiskebasen.
Yngel
oj sjer ut som æ har coryegg da for dæm har e å en del av forskjellige typer,men de som var på glasset er borte nå hmm lurer på om det er de 2 eplesneglene som ha spist de, sikker på det, etter det jeg leste er vist d sikreste å ta ut eggene i ett lite akvarie det har jeg ikke så får se om noen har det da)
Eplesnegla
trenger hjelp med mine eplesnegler, har 6-7 stk sjer ut som de går i oppløsning hva mangler de/hva kan dette skyldes??? hadde 9 men de at død dessverre, kan noen hjelpe meg noen tips hva jeg kan gjøre???? ("
mangler de kalk ? har had litt eggskall i vannet men de spiser ikke av dette ser jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap