No2 i nytt akvarium

Jeg skulle flytte mine gullfisk i nytt stort akvarium.
Jeg ble utålmodig og tok det gamle filter sammen med det nye,og tenkte at de gode ting som sat i det gamle kunne overføre seg til det nye.
Men det gik ikke,nå måler jeg no2 hver dag den startet på gul og etter 1 dag ble orange og nå mørk orange (tetra tast).
Det er 125l,jeg bytter 40 liter hver dag,må jeg bytte mere vann? Og er det nok å bytte vann 1 gang om dagen?
Stakkels fisk....
Har du stoppet å fore fiskene også?
Det hjelper nok på at det gamle filteret sitter i karet (så lenge det ikke var avskrudd i en lengre periode), men det er kanskje for lite til å håndtere en større vannmengde.

Du bør bytte 50% av vannet og deretter 30-40% daglig til du har nitritten under kontroll. Stopp også all fóring så minsker du megden avfall i karet. Fiskene klarer seg fint i mange dager uten mat

Forresten...merker du at f.eks 30-40% daglig ikke senker nitritten, slik at den holder seg stabil, eller tom. øker, kan du vurdere å bytte 30% to ganger daglig. Bedre med 2 x 30% hver dag enn å bytte 60% en gang.

Pass på temperaturen og vannverdier så ikke fiskene får sjokk, de har vel nok å stri med akkurat nå Håper det ordner seg for deg!
jeg får stoppe og gi dem mat et par dage.(men de er store de må jo ha mat etterhvert).
Jeg målte nå og testen ble rød,det blir bare værre og værre,har akkurat byttet 50 liter vann.
Får prøve å bytte 2 gange om dagen. 30 liter om morgen og 30 liter om kvelden.
er der noe jeg kan kjøpe for å få ned no2???
Hvis det ikke ordner seg fort,Kan jeg kjøpe en stor bajle på (europris),og ha i en luftsten til akvariumet er innkjørt??? eller blir det ennå værre????
Dette er helt forfærdeligt,har aldrig hatt problemer med no2 før.Jeg vil jo ikke miste mine fisk
Andre har dem jo i en bolle uten luft(selv om det ikke er bra).Da kan de vel klare seg i en bajle i 1 uke eller 2......med luftsten....hvis jeg bytter vann ofte og fodre lite.
Jeg vil ikke miste mine første fisk....barna har jo navn på dem....de ville bli kjempe lei seg.
Fiskene kan klare seg i 3 uker uten mat, så noen dager nå for å få NO2 under kontroll går helt fint
Du trenger ikke å ha fiskene i noen balje. Bare vær flink å bytte vann hver dag og stopp foringen til nitritten går ned. De klarer seg i mange dager uten mat. I den fasen du er i nå så er det nok ikke så mye annet du kan gjøre enn å ta daglige vannbytter, om så halvparten daglig. Det retter seg skal du se.

Hvordan oppfører fiskene seg? Som regel så tåler de en nitritt topp så lenge de har vært i karet og "vennet" seg til den gradivs. Så lenge du bytter vann hver dag og ikke fòrer i mellomtiden så går det nok bra skal du se.
fiskene svømmer rundt og leker (prøver å legge egg).de jakter hinanden og legger seg opp på hverandre i en stor klynge.
Jeg kan ikke se på fiskene at vannet er giftigt.
Der ser du Hvis du hadde puttet en ny fisk oppi nå så hadde den nok krepert. Men når fiskene er i karet og nitritten kommer gradvis så venner de seg til en viss grad til det. Jeg tviler sterkt på at du kommer til å miste noen når de oppfører seg slik du sier. Bare ha is i magen, bytt vann daglig og ikke fall for fristelsen å fòre de til testen er blitt gul
Det gamle filteret ditt er sannsynligvis for lite til å kunne brukes i et såpass stort kar. Du skriver at det nye akvariet er 125 liter, men hvor mange liter var det gamle på?

Du vil kanskje aldri bli helt kvitt vannproblemene hvis du ikke kjøper deg et filter som har stor nok kapasitet til å håndtere vannmengden i en 125 liter.

Det jeg ville gjort nå, for å hjelpe filteret til å rense vannmengden, er å senke vannstanden i det nye karet med minst en tredjedel. Kanskje bare halvfullt med vann også. Da får filteret mye mindre vann å rense, og vil kanskje klare jobben likevel. Iallefall inntil du får kjøpt et større og bedre filter.

Husk at det nye filteret også trenger innkjøringsperiode! Du må sette inn det nye og la begge to stå og gå i drift i minst fem uker mens du venter på at det nye filteret skal få en skikkelig bakteriekultur.
jeg lurte på når jeg skal teste for no2 før jeg bytter vann eller etter og evt hvor lenge etter jeg har byttet vann?.
Nå tester jeg før hvert vann bytte for å se hvor ille det er.
Når oppdaget du nitritten? Er dette første dag med vannbytter? Jeg tester alltid før vannbytter. Du kan jo selvfølgelig ta en test noen timer etterpå bare for å følge med.... Men hvis du stopper fòringa, ikke putter inn flere fisk og bytter vann daglig så MÅ den gå den i løpet av noen dager.
Det gamle var 60liter.
Det nye er juvel med innbygget pumpe,jeg kan ikke senke vannstanden.
Jeg tok de 2 gamle fluval filter og la den inn mellem det nye filter.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal råde deg til, men hadde det vært meg så ville jeg satt begge fluvalpumpene i karet puttet innholdet tilbake igjen. Det gjør ingenting om du har flere pumper gående i en overgangsfase.
de har gått 8 dage i det nye akvarium.
Jeg målte fra dag 1 for å følge med,og har målt hver dag,og set den gik fra gul til orange til rød(idag).
Jeg har byttet vann hver dag siden de flyttet.Da det bare ble værre.
Men jeg har selvfølglig ikke sluttet å fodre.( det skal jeg gjøre nå,de får ikke mat før den er gul).
Du kjenner ikke noen som har akvarium da? Så kunne du fått masse god gørr skviset fra deres pumper, i en dobbel brødpose e.l. og skyndet deg hjem og hatt det i karet ditt etter et vannbytte. Da må du passe på å holde det i romtemperatur til du får det i karet ditt og ikke la det gå særlig mye lengre enn en halv time til du får det i karet ditt. Da får du grumset vann, noe som er helmaks i en nitritt nødsituasjon. Men da må du passe på å ikke bytte mer vann den dagen, og så måle igjen dagen etterpå før du tar vannbytte.

Evt. høre med din lokale dyrebutikk om du kan få komme å hente filtergørr hos dem.
jeg har andre akvarium,jeg kan prøve.....
Ja hvis du har det så bare peis på - ETTER vannbytte. Skvis all gørra du kan få ut av de oppi nyakvariet. ta svampene i de andre pumpene oppi nykaret og vri og skyll de skikkelig i akvarietvannet i nykaret. Da får du en skikkelig jumpstart. Disse bakteriene formerer seg veldig raskt så snart de bare kommer i gang.
Hvis du får skviset masse filtergørr i nykaret, så ville jeg ikke byttet mere vann før i morgen. Hvis testen i morra viser en nedgang, så ville jeg ikke byttet vann i morra, la de nye bakteriene få en sjans til å jobbe og formere seg. Men følg med på testen daglig uansett. Får du tilstrekkelig gørr i nykaret i dag så kan jeg nesten garantere deg at testen er orange i morra.

Spennende, må få høre hvordan det går
Jeg gjorde som du sa i går....tok filtermøkk og puttet det ned i det nye filter,vannet i akvariumet ble litt grumset.
Idag er den orange,så en liten nedgang.
Så jeg venter med å bytte vann,tester igjen i kveld og bytter evt da, hvis den er rød....fiskene er stadig på sultekur....
Tusind takk for hjelpen.....jeg var ganske deppa igår,men jeg tror nå det går rigtig veg,og mine fisk overlever.

Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap