Kileflekkrasbora

Har to hoer av sorten kileflekkrasbora som begynner å få firkantige mager, har tre hanner å en god del annen fisk i samme akvarie. ----hvordan planter trenger jeg til de når de skal legge egg å er det bedre å ha de i annet kar enn de andre fiskene når egg legging pågår?
Å hvordan belysning skal det være?

Håper på svar.

Mvh Silje
Du finner litt om oppdrett på denne arten ved å se hvordan andre har gått frem når de har registrert oppdrett. Gå til fisken i Fiskebasen (under Kunnskap her øverst på siden), velg flappen det står Oppdrett på og deretter Klikk for å se. Hold pekeren over navnene så dukker teksten opp.

Om du leser engelsk greit så står det litt om fremgangsmåten blant annet her og her.
Takk:)
Tusen takk for linker og mening, håper bare jeg får lest til meg hvordan man får avl på disse, og ikke minst at jeg lykkes Men er usikker på lys forhold, for enkelte sier eggene er lysfølsomme?? Men så har jeg igjen sett en video, å der er det vanlig akvarie belysning.. Så e usikker.. men skal prøve meg fram i allefall
Lykke til! Det er forresten en annen på forumet som også er igang med å drette disse. Tråden finner du her
Kileflekkrasbora - lek og mulignes egg
Tredje dagen etter at æ har satt fem kileflekk rasbora i akvarie, egglegging er nesten ferdi, så no håpe æ d blir nåkka i akvarie

Oppskrift:

Hadde en liten plastboks, ca 20 liter bare(for å se om den kunne brukes selv om det va liten plass, brukte akvarie vann fra akvarie med andre fiska og "brukt" vann. Satte en brusestein oppi for oksygenets skyld. Hadde ingen sverd planta eller breiere planter med store blader, men tenkte at lilje planta mi kunne være god nok, så den blei godt vaska å satt inn langs hele bakgrunn i grovere grus før fiskene ble satt oppi. Første kvelden dekka æ bare toppen og sien med sånne posa som man bruke til brød å sånn, ikke de som er gjennomsiktige, men mer hvit i farge. slukket alle lys i huset, foruten om akvarie lysene, som også ga litt gjennskinn til kileflekkene.

Da jeg så sto opp på morgen kvisten fjernet jeg alle posene på sidene, og lot kun de på toppen være på. Siden jeg slo av alt av lys på kvelden så si, ble det jo lyst da jeg sto opp, slo på lysene og tok vekk plasten, da fikk jeg se at hannene fikk en skikkelig fin rustfarge, "trekanten" på bakpartene deres var ovenfra kjempe sterk, men ned langs buken var den mattere på farge.
Hunnene hadde kjempe svarte "trekanter", og man ser også fra buken rundt "rumpa" og bak til halen er hunnene mer gjennomsiktig, der hannene vil være mer orange.
Ikke mer en fem minutter toppen etter at lyset kom til var kileflekkene i lek! Senka lyset betraktelig til akvarie kileflekkene da fikk, så det ble litt dunkelt siden jeg har lest at det skal være best, også for eggenes skyld.

I lek den andre dagen da, vibrerte de mot hverandre, svømte raskt, og under bladene snudde de seg opp ned, og hannen la halen sin rundt hoa, mens han spredde spermen. Spermen så jeg tydelig en gang, så jeg tror at iallefall noen er befruktet visst hun la egg akkurat da. Siden leken fortsatte mer utpå kvelden, men hannene ikke var intressert, dekket jeg til akvariumet igjen og slo av alle lys, tredje dagen da jeg så åpnet, var hannene klare og fortsatte leken. Det var tydelig at den ene hoa ikke la alle eggene sine dagen før, for hun er enda ganske rogn sprengt. Så nå den tredje dagen, på kvelden skal alle fjernes fra karet, i tilfelle der nå er egg.

Så håper jeg på å lykkes Utrolig og få dette til når man er en fersk akvarist som aldri har prøvd ut noen slik avl
Hei
så gøy da!
lykke til, vil bli spennende å følge med på denne tråden!

regner med at du oppdaterer
Ja, jeg håper det lykkes, klart jeg oppdaterer!!
Må følge med denne tråden. Spennende å se hva som skjer både hos deg og meg.


Har kun flyttet over plantestengler med egg over i et mindre yngelakvarie etter at den værste egglegginga var over. Langt nær så vitenskaplig som deg. Du virker jo proff.

Klarer du å observere noen egg i det hele tatt?
Er litt usikker på om ancistrus yngel som er litt mer enn 2 mnd spiser eggene.

Halluuu
Har fulgt med på din tråd også, virkelig moro å se hva som skjer
Har ennå ei hoe som er rogn full, men ho er blitt heeelt skjeiv i kroppen, haller liksom til venstre bakfra... Likte ikke det helt.. Men håper at hun ikke stopper opp, for da vil hun jo dø:/

Jeg flytter bare kileflekkene ut av karet når de er ferdige, så håper jeg jo på at der skal bli noe til slutt da:p Sikkert vanskelig å se når de er så små:p

Jeg vil ikke akkurat si jeg er så vitenskapelig, ble jo akva frelst bare for ett halvt år siden ca

Jeg har ikke vært å titta neddi og under bladene noe for jeg tenkte det ville forstyrre kileflekkene, så jeg tar de først ut å ser etter når hun rogn stinne er blitt "flat" Jeg skal oppdatere litt mer på denne fronten om hva som skjer

Aner ikke om de kan spise eggene.. men det er vel en fare for at det også kan skje.. Har ingen ancistrus selv så:/
I følge opplysningene her i fiskebasen står det at de spiser opp eggene om de ikke blir fjernet.

Ancistrusene mine er drøyt 2 mndr og er mellom 2 og 3,5 cm lange. Bare ungdommer enda.

Har ikke skrevet noe mer i tråden min enda. Ikke noe nytt.

Vet forresten ikke hvor lenge en må vente før en kan forvente yngel - om det kommer noen. Har du funnet noe om dette?
Ja, jeg vet de kileflekkene spiser egg(jeg trodde du lurte på Ancistrusene, for de vet jeg ingenting om), men det ser ikke ut som den hoa ennå har lagt egg, ho blir bare større i stede for mindre.. vet ikke helt hva jeg gjør galt da... Men jeg tar a ikke ut før ho har lagt dem, så tar en sjanse på at der ikke er noe egg siden hun er så stor. Tror det skal ta litt over ett døgn bare før yngelen klekker, i allefall etter som jeg har lest.

Hvordan går det hos deg?
Har skrevet litt i min lenke. Ikke resultat her!

Har det skjedd noe hos dine kileflekkrasbora? Har du fått noen yngel?

Du sier at eggene klekker etter ca 1 døgn. Da er vel løpet kjørt for denne gangen - i alle fall her hos meg.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap