Hvitprikk på min kampfisk ?

Hei, i dag da jeg begynte å flytte over yngel i et kammer til mitt 110 liters akvarie fikk jeg øye på at kampfisken min hadde hvite prikker på seg.
Hadde lagt merke til 2-3 hvite prikker før i uka men tenkte ikke mye over det.
Jeg begynte straks å tenkte på at dette kan jo være sykdom siden det var blitt en god del mer enn det var før i uka.
Bildene jeg har lagt med viser noen små hvite prikker på kampfisken spredt over det meste, til og med på øyet til kampfisken er det en prikk.

Kjøpte Kampfisken i forige uke, næremere bestemt lørdag 25 oktober.
De 3-4 første dagene gikk han i en 7 liters sekskanta "bolle" med vann fra et innkjørt akvarie.
Så ikke ut som han trivdes der så da fikk han flytte over til min 110 liter sammen med Sverddrager, Ancistrus, Metallpansermaller og 4-5 reker.

Var litt mye strøm i vannet til å begynne med så da satte jeg fast en plante på en av røttene i karet som demper strømmen nok til at kampfisken klarer svømme uten å slite seg helt ut.

Planta kommer fra 30 litern min der jeg har yngel. Død noe seilfinnemolly-yngel jeg fikk da jeg kjøpte kampfisken der natt til søndag den helga så tok en opprensk søndagen. Fjernet da planta som jeg nå har i 110literen, så la bare planta i en bolle så den ikke skulle tørkeut.

Satte planta oppi 110litern Torsdag men trur jeg så hvite prikker på kampfisken allerede Onsdag. Har også forut for dette sett 3-5 hvite prikker på en Sverddrageyngel som har gått fritt i sammen med de voksne i 3 uker, men de prikkene har blitt borte. Virker ikke som det er noen andre enn kampfisken som har hvite prikker på seg per i dag.

Så håper noen har noen formening om hva det kan være!?
Skal i allefall holde godt øye med fiskene fremover. Får eventuelt går for en av kurene mot hvitprikk.

Ble litt langt innlegg, men leste no sånt som at en burde ha med en del info i en tråd her
ser desverre ut som hvitprikk ja =/
Hvitprikk kan kureres uten bruk av medisin. Du kan bruke varmekuren.
Les denne artikkelen NØYE, den forklarer alt. Har du spørsmål etter å ha lest den kan du jo poste dem her i denne tråden. Men les den først
Du er imidlertid avhengig av at varmekolben din kan justeres så høyt som 32°C, så sjekk varmekolben du har.

Kampfisk tåler både salt og varme godt, så hadde han vært alene hadde jeg uten tvil kjørt på med begge deler. Sverddragerne dine er jeg usikker på, og samme med Coryene. Men siden det er kortvarig så burde de andre fiskene tåle dette med varmen bra. Litt salt kan også hjelpe ved behandling av hvitprikk, men jeg kjenner dessverre ikke doseringen da jeg aldri har brukt salt.

Jeg har hatt hvitprikk-utbrudd i karantene-kar flere ganger, og har alltid kurert det 100% med varmekur (kun 32°C varme, ingenting annet).
Det fungerer strålende
Takk for svar.
Takker for svar, 30 literen min er tom for annen fisk, der har jeg varmekolbe som fint klarer 32 grader. Burde jeg ta han oppi der ?
Redd for at det kan være skumle rester fra fôr der som forurenser vannet, derfor jeg tok ut all yngelen derfra før i dag.
Kan eventuelt ta ut halvparten av vannet der å kjører på med varmt vann så jeg får 30-32 grader med en gang, blir det litt formye for fisken om jeg tar han over fra 27 grader til 32 ?

Tenker på om det kan være sopp på fisken, er det noen mulighet ?
Kan minne litt om "dotter" de prikkene, men vil vel heller si det er en mellomting mellom dott og prikk.
Det er ingen vits å flytte kampfisken og behandle ham alene. Du må behandle hele akvariet han er i , for smitten er der 100% sikkert. Det kan jeg garantere.

Nå gjelder det å sette i gang fortest mulig med kur, slik at du får tatt knekken på dette før det har spredd seg og slått ut på absolutt alle fiskene dine. De kan dø av hvitprikksykdommen hvis du somler for lenge med behandling.

Ifølge bildene du la ut er det ikke sopp. Det er hvitprikk. Hver enkelt prikk ser litt ut som en "nupp" og står bittelittegrann ut fra huden. Det er slik parasitten er. Parasitten ligger kapslet inn i huden til fisken, og så dannes det seg et "skall" over parasitten. Det er det vi ser, den hvite prikken som er parasittens "skall".
Leste akkurat om en annen som hadde hvite prikker, kan være en mulighet for at det er det. Stressprikker ble det kalt.

Føler at kampfisken har blitt litt stresset da jeg først hadde han i et 3 liters fødenett der han hoppa ut 3 ganger før jeg ga opp å ha han der. Forut for dette var han jo i en litt liten bolle.
Har i allefall begynt å skruopp temperaturen i karet
Hvitprikk.
Er vel definitivt hvitprikk, spotta flere fisk med noe som kan være hvitprikk nå utover kvelden. Temperaturen økes sakte med sikkert, 28,8 grader nå mot for 25,5 før i kveld.

Tok oppi en ekstra varmekolbe, Juwel varmekolba er så teit at man ikke ser hvor mye grader det er valgt, så da tok jeg å lånte en fra et annent kar som jeg ser det på
Trur jeg er nødt for å stå opp i 2-3 tiden å se åssen det ligger ann med temperaturen. Har erfaring med at den skjeldent stemmer med varmekolbene, har ikke lyst til å vokne med "fiskesuppe" i morgen.
Ser ut til at alt går bra..
Har avsluttet kuren for noen dager siden (fredag 7 november.), alt har gått bra ser det ut til. Var vel en amanoreke som måtte bøte med livet.
Så da få man håpe det blir lenge til neste gang det kommer noe sykdom.
Godt at du ble kvitt det uten for store tap, oppdager en hvitprikken i tide er det veldig greit. Syntes det var slitsomt å kjøre varmekur selv, er så fort gjort å få dårlige vannverdier/algeoppblomstring osv når en øker varmen. Fikk hvitprikk på noen sommerfuglciklider her om dagen og denne gangen bruker jeg ESHA exit, mye enklere og greiere.
Jeg sverger til varmekuren. Har aldri merket noe algeoppblomstring eller andre problemer med den. Prikkene er borte etter 2 dager, og 2 dager senere skrur jeg ned tempen og alt er bra igjen

Har brukt varmekuren på sverddrager, molly, ildhale, pakistanbotia, ancistrus, kampfisk, gullfisk m. fl.

Bra du ble kvitt det
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap