Lekasjen som forsvant. er det mulig?

Nå er jeg litt forvirret her.

Som en del har fått med seg, så oppdaget jeg lekasje i 128 literen min for et par uker siden.

jeg fikk fraktet akvariet til min kjære, og han og svigerfar satte det i badekaret og tappet opp vann. Vi oppdaget da først fukt/vann i ene hjørnet - det som jeg oppdaget lekasjen i. Deretter oppdagde vi litt vann i andre enden. Og litt senere, så vi en tydelig dråpe midt på ene rammen.

jeg mente at det var unødvendig å fylle vann i, for jeg fikk jo beskjed her inne at å finne lekasje i rammeakvarier er vanskelig, men det hadde ikke de fptt med seg.

Vel. Akvariet ble så satt ned i vaskekjelleren på noen klosser, for å kunne kjenne under om det rant vann. Det har nå stått to dager fyllt opp av vann - men det lekker ikke noe i det heletatt,.

Hvordan er det mulig. Kan en lekasje bare forsvinne???

De er lite ivrige på å skrape vekk gammel silikon og legge ny, fordi det var så vanskelig å få den av. Og så lenge jeg ikke vet hvor det lekker, vil de ikke begynne.

Men nå lekker det jo ikke.

Er skeptisk til å ta det hjem, og fylle opp igjen, og så begynner det å lekke på ny.

Noen som har opplevd lignende? finner ikke at det lekker lenger.
Jeg har opplevd det med et 20liters rammekar. Fant ut det var lekasje i den øverste rammen, så gadd ikke silikonere det på nytt, fylte bare i litt mindre vann
akvariet er fyllt opp til to cm under kanten av listen.

Vi forstår ikke noe her. Det lekker ikke. Og jeg kan ikke ha det stående her kjempelenge. Må ha det med hjem igjen, og få laget det til så fiskene kan flytte tilbake.

Men det er jo lekk ett sted ! Det har jo lekket da det var satt opp med sand og planter. det hadde stått i over en mnd, og så begynte det å lekke. jeg ønsker ikke at det skal skje igjen.

Sukk. finnes det måter å fremtvinge lekasje på, slik at vi finner ut hvor lekasjen er? hadde det bare dryppet ..... det dryppet første dagen, da det stod i badekaret - men tre forskjellige steder - og nå druypper det ikke noen av disse stedene.
Hvis du er sikker på at du ikke har sølt vann inni ramma før "lekkasjene" begynte, så er det kanskje temperaturforskjellen på vannet som gjør det? Det er vel kjøligere nå enn det pleier å vere?
har karet stått så skjevt at glasset kan ha vridd seg?
Og at når det står beint så blir det tett?
Men skal vel være lite sannsynli at et så lite kar kan vri seg..?
Jeg hadde uansett silikonert det opp igjen, ingen vits i å sitte å være nervøs , er ikke så mye arbeid når karet ikke er større enn det... Bare vær NØYE...
har hatt et tilsvarende problem. en av de på akvariemagasinet sa at hvis pumpa eller luftestein er plassert slik at vann spruter inn i ramma, vil det komme ut i bunnen. tenk over hvordan du plasserer disse, så kan det være at det er årsaken.
pumpa ja, det kan hende, for den har sprutet opp over vannkanten og mot rammen. tenkte jeg ikk mest luft ned i vannet når den blåste over vannflaten.

jeg får tilby å skrape av gammel silikon selv, og så håpe at de kan hjelpe meg å legge ny. De var ikke så ivrige på å ta fatt på dette :-S , tror silikonen satt veldig godt fast da de prøvde skrape løs.
Bruk en ny tapet kniv, legg bladet inntil glasset og skjær ut silikonen. Mye lettere enn og prøve skrape den ut. Er d nøye nok kan du bare dra av store flak silikon uten mer pes.

Husk og vaske med aceton før du silikonerer opp igjen karet slik att du får bort alt fett på glasset før silikon legges.
Trykket
det kan jo for eksempel være et lite hull ellerlignende, og siden du bare har 2 cm vann i karet nå så kan det jo være at "hullet" holder vannet igjen. kanskje du skal prøve og fylle litt mer vann i karet og se hva som skjer.
sessan
pumpa ja, det kan hende, for den har sprutet opp over vannkanten og mot rammen. tenkte jeg ikk mest luft ned i vannet når den blåste over vannflaten. jeg får tilby å skrape av gammel silikon selv, og så håpe at de kan hjelpe meg å legge ny. De var ikke så ivrige på å ta fatt på dette :-S , tror silikonen satt veldig godt fast da de prøvde skrape løs.

Silikonen skal ikke skrapes av, den må skjæres. Bruk en tapet kniv, stikk den inn under silikonen i ene enden og bare dra mot andre enden. Gjenta dette et par tre ganger på hver side av silikonen og du er godt på vei. For å få av det lille som da ligger igjen er barberblad helt kurant å bruke. Om dere ikke vil silikonere karret selv etter å ha renset det er det sikkert en glassmester i nærheten som vil gjøre dette for dere. Regner med at dette ikke vil koste mange kronene. Glassmestere har erfaring med dette. Lykke til sessan

Mvh Leif
akvariet er nesten fullt, mangler to cm øverst altså ikke to cm vann i akvariet.
Fyll på en cm til, og se om det ikke begynner å lekke igjen...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap