Spørsmål om elefantfisk, kardinaltetra og grønske.

Hei.

jeg er ganske fersk i dette gamet og har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1: Da jeg kjøpte meg en elefantfisk fikk jeg vite at den var en fredelig fisk som holdt seg på bunnen. Hvorfor har da min elefantfisk begynt å spise ancistrus yngelen min?
Den har funnet ut hvilken plante de ca 1 cm store ynlene er, den slår med snabelen på bladene slik at ynglen faller ned på sanden og da dreper han dem og spiser dem.

2: Jeg har 8 kardinaltetra, men to av dem har nesten mistet rød fargen sin. Den blå fargen er like stert, men den røde er nesten borte. Hvorfor skjer dette, og hvorfor sjer det bare på noen få?

3: Den siste måneden har det kommet en god del grønske i akvariet mitt. Jeg skifter 3, 10l, bøtter med vann hver uke og nitritnivået er ikke høyt. akvariet er 120l.
Hvorfor skjer dette?

Håper noen kan hjelpe meg med mine nybegynner spørsmål da jeg vil at fiskene mine skal ha det så bra som mulig. =)

På forhånd takk for svar.
1. Vel iflg. profilen av fisken på fiskebasen så blir denne oppmot 35 cm stor som voksen; og selv om den er relativt rolig så gjelder nok den samme regelen her som hos de fleste andre fisk; passer det i munnen så er det mat. Stor fisk spiser mindre fisk, altså. Og yngel er jo da spesielt utsatt. Du kan da enten flytte ynglene eller elefantfisken over til et annet kar. Ancistrus-yngel er vare for endringer i vannverdier, så jeg ville anbefalt å flytte elefanten.

2. Gjelder dette hele tiden, eller kun rett etter du har skrudd på lyset? Hvis de er sånn hele tiden så kan de være syke eller jaget?

3. Du bør lese artikkelen om alger som du finner under "artikler" i hovedmenyen. Alger kommer av en næringsubalanse i karet ditt; årsakene kan bl.a. være overforing eller for mye lys. Artikkelen gir deg flere forslag og løsningsforslag.
Takk for svar.
hei.

Tetraene er slik hele tiden ja. Jeg får vel kanskje bare se det an litt og se hvordan det går med de.

Lurer på om jag kanskje er litt for ivrig med å fore fiskene og om dette er grunnen til at det er mye alger.
Jeg har i alt: 1 elefantfisk, 4 sverddragere, 8 kardinaltetra og ca 12 ancistrus som varierer fra 15-5 cm i størrelse. Pluss en haug med ancistrus yngel.
Jeg gir to slike små firkanter med svarte mygglarver hver kveld.
Er dette for mye?
Når det gjelder alger så er det nitrat-nivået (og fosfor) som er interessant. Ved å måle dette så kan du få et lite hint om det muligens er for mye fisk/for mye fôring i karet. Om du må skifte mer enn 30% av vannet i uken for å holde nivået nede på akseptable 12-15 så bør se litt på de to tingene. I tillegg så kan lys, spesielt sollys, og antall timer som lyset står på ha innvirkning.

Du skriver at nitritt-nivået ikke er høyt. Hva er den eksakte verdien?
Takk for svar.

nitrit testen min viser ikke eksakte tall, vannet i målebeholderen skifter farge når jeg har oppi middelet og så skal jeg sammenligne fargen med en fargeskala fra gul til mørke rød. nitrit nivået mitt er bestandig på gult og det gule feltet er opp til 0.3 mg/l.

jeg skal prøve å skjerme akvariumet litt mer for sollys, men vil da algene forsvinne etterhvert?
steinene i akvariet mitt er nå helt grønne og det er også en del alger på glasset og på den store rota jeg har nedi der. Plantene er også litt angrepet av det, men dette tar sverddragerene seg bra av.
Algene trives i all slags naturlig lys og spesielt sollys. Du får prøve å skjerme så godt du kan og håpe at det hjelper på. Om forhøyet nitrat også er delvis ansvarlig for algeveksten så vil hyppigere delvannsbytter sørge for å redusere mengden.

Her og her kan du lese mer om hvorfor de forskjellige algene dukker opp og muligheter for å få de under kontroll. Helt algefritt vil, og skal, aldri et akvarium være.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap