Tips til forbedring av juwel belysning.

Heisan
Kjøpte for en stund siden ett Juwel Vision 450 som var en del av ett restlager. Dette var da ikke siste utgaven med T5, men hadde 4 T8 rør.

Siden dette er ett selskapskar som står i stua, er lysten på en frodig plantevekst forholdsvis stor. Byttet ut de rørene som fulgte med karet med disse:
2 x 36 watt Sera Plant Color 4900 Kelvin og 2 x 36 watt Sera Brilliant Daylight 6000 Kelvin. Har selvfølgelig satt på reflektorer som er klipset på rørene for å få mest mulig lys ned i karet, men mistenker at dette ikke er nok for plantene (Karet er jo også 60 cm høyt).

Det jeg lurer på, er om jeg kanskje skal bytte ut forrerste armatur, med ett T5 armatur (Arcadia passer vel som hånd i hanske på Juwel sine kar?), og sette inn rør med høyere Kelvin og RA (Vet ikke RA på nåværende rør).

Eller bør jeg bytte ut begge?

Noen som har gjort noe tilsvarende her? Ser at det er mange med Juwel Vision kar her, så noen må det vel være

Må legge til at jeg også tilsetter CO2 i karet.

Ble også anbefalt av en butikk (litt skeptisk til anbefalinger til butikker generelt), om å bytte til overhengende Aqua Medic Ocean Light 150, men da uten topp-plate til karet...... (Liker ikke helt tanken på fordamping, fisk som kan hoppe ut, snegler etc)
http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/24/Ocean%20Light%201/

Andre forslag?
Skal du ha skikkelig lys, tror jeg HPS er veien å gå. 8)
Hørtes dyrt ut

Har du en link til produktet (ene)??
Kampfisk
Skal du ha [I]skikkelig[/I] lys, tror jeg HPS er veien å gå. 8)


Vil tro du mener MH(MetallHalogen) eller HQI(Halogen Quartz Iodide), HPS(High Pressure Sodium) er mer brukt i gartnerier ol der fargetemperatur og fargegjengivelse ikke er så viktig.
MH og HQI er den generiske termen for lyskilder som er fullspektrede og med relativt høy RA-indeks >80. Fås i forskjellige fargetemperaturer og er svært populære i saltvannsakvarier pga høy lysstyrke i kompakt format. Samt et dette som punktkilder gir ett flott lysspill i akvariet.

Angående trådstarters lysløsning så synes jeg du skal forsøke med det du har per i dag, eventuelt prøve en bunndekkende plante ala HC eller Glosso og se om du får denne til å vokse.
Ingen som vil anbefale å oppgradere til T5 istedenfor T8 i ett plantekar?
Jeg har samme problemet!
Hadde samme oppsett, og byttet forreste armatur med t5 da det streiket.
Fikk t5 i stedet for nytt t8 på garanti.

Har reflektorer på alle rør. T8 grolux på T8 rørene og daylight på T5 rørene i fremre armatur.

Bruker også co2. Prøvde meg på glossostigma langt fremme i karet, men de
visnet bare bort.

Tenker på å bytte ut det andre armaturet til T5 også, men hvis det er noen som har et rimelig og bedre alternativ rop ut.
rimelig vet jeg ikke om det er, men på webzoo skulle de ha ca 1.500 for ett T5 armatur som vistnok skal passe
http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=216&produktid=1834&Navn=03.%20Juwel%20T5%20High%20Light&HKatID=21

Mulig denne kunne brukes i tillegg, det står at den passer i midten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap