Innredning i 343 liter discus-kar

Skal få meg et 343 liter Discus-kar hvor jeg tenker å ha 5-6 Discus.
Målene på karet er 125x50x55 cm.

Noen forslag til innredning?
Her bør du få en del tips.

Jon
Artig å se på akvarium, men er jo også noe spess med å faktisk snakke med eierene bak og andre i en tråd hvor du faktisk kan få tips til bare ditt kar
Håper noen vil fatte interesse for denne tråden og komme med forslag
Sailfish
Artig å se på akvarium, men er jo også noe spess med å faktisk snakke med eierene bak og andre i en tråd hvor du faktisk kan få tips til bare ditt kar :) Håper noen vil fatte interesse for denne tråden og komme med forslag :)


Innredning er smak og behag, og noe du som eier må finne ut av.
Masse bilder av medlemers akvarium på denne siden, bedre innspirasjon enn det kan du ikke finne.
På profilen min er det bilder av 660 l diskuskarr, men bildene er først og fremst av fiskene, men man får et inntrykk av karret også.

Jeg hadde innredet karret med mye røtter og endel planter + biltemasand, slik er smaken min.
Montert inn skikkelig lys, slik at du også kan ha røde planter, det er vakkert.
Men røde planter trenger mye mere lys enn hva orginale lystopper har, så da må man oppgradere lyset, men det er verdt det.
Røde planter i et karr med mye røtter og endel grønneplanter, det er "døds"lekkert.

Legger ved et dårlig helbilde av karret mitt.
Jeg har for tiden et sparsommelig innredet discuskar med en stor rot i midten. Videre så har jeg noen høytvoksende Valesneria i bakgrunnen og noen Cryptocorune på sidene og i forgrunnen samt 2 vanlige sverdplanter, en på hver side av rota. Dette er litt bevist valgt for at discusen skal være hovedatraksjonen i karet. Jeg har 6 discus i oppvekstperioden og forer kraftig, sparsommelig beplantning letter jo rengjøringsarbeidet også. Siden jeg har originalt T 8 belysning i Trigonkaret m/reflektorer er desverre ikke lyset godt nok til røde planter. Du ser heller ikke stein i karet mitt som har rådasand 0,8-1,2 mm, hvor det yrer av sandsnegler.

Jon
Det er en del ting du må ta stilling til og det kommer litt an på hvor mye arbeid du vil lage deg, hvor mye penger du har til rådighet, hvor mye du ønsker å prøve og feile og hvor mye du gidder å lese.

Hvis du ikke gidder å lese, blir det mye prøving og feiling og det blir ofte dyrt.

Jeg har skrevel litt om ulike oppsett på hjemmesiden min. Merk at siden ikke er oppdatert på en stund og inneholder endel døde linker.
Flotte forslag folkens!
Bare å strømme på med mer

Ang. de røde plantene. Trenger de T5-belysning da ell? Har nok ikke råd til metallhalogen, da jeg har hørt at det er svindyrt. Når jeg kjøper kar så skal jeg lage lyskasse selv og kjøper derfor ikke "standard" armatur til karet. Kan egentlig kjøpe det lyset jeg vil selv, for så å montere inn i lyskassa

Og som folk har nevnt her så tenker jeg nok innredningen blir sparsom, men gjennomtenkt med hovedsaklig planter og røtter.
Har du fra ca.0,5 watt pr.liter vann så vil du nok kun ne ha rødeplanter.
T5 er absolutt å anbefale. De gir mer effekt enn T8, men er dyrere. Det er også viktig med skikkelige reflektorer som kan øke lysmengden ned i karet.
Gjør det noe for de grønne plantene eller fisken (Discus, Corydoras, Malle L-144 og en type tetra er det foreløpige valget) om jeg har så sterkt lys som 0,5W++ per liter vann?

Og hva blir forskjellen om jeg har 0,5W per liter av T5-lys og å ha 0,5W per liter av T8-lys? Reflektorer er en selvfølge på begge tilfellene.
Lysbehov
Har sakset følgende info fra en artikkel på webzoo:

Hvor mye lys trenger du i ett akvarie ?

"Den gamle watt reglen på 0,5 til 1 watt per liter kan man benytte kun på T8 lysrør. Både Metallhalogen og T5 lysrør har høyere lysutbytte per watt. Lumen verdien er det som er interessant å referere til, lumen er en måleverdi på faktisk lys utstråling fra lyskilden. 1 Lumen = lysmengden av ett stearinlys på 1 m avstand. Det finnes 2 typer T5 lysrør EQ (normal type, brukes i generell belysing) HQ som vi benytter til akvariene. For å gjøre det enda vanskeligere er det er faktisk også lumen forskjeller på mellom T5 lysrør typer fra samme fabrikant."


Det er tydeligvis mange parametre som spiller sammen her og jeg har ikke full kontroll på alle disse. Men jeg er ganske så sikker på at T5 lys er mye mer effektivt ennn T8.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap