Hei litt hjelp;)?

har nesten akuratt fått meg et 54L akvarium
lurer på hvor mange fisk jeg kan a oppi karet?
mine fisk er platy,sverddrage,guppy,pleco,og ballong molly
lurer også på om noen hvet hvilken yngel jeg har fått (se første bilde)
burde jeg ha mer en en algeter i karet=]?
trenger jeg å ha noe mer enn planter i karet?
Nå har du postet samme innlegg tre ganger....
Har du allerede de fiskene du sa i karet? Da er det nokk stappfullt allerede:P
Gi vekk plecoen, den blir SVÆR.
Hvilken yngel det er, vet jeg ikke. Både platy, guppy, molly og sverddrager yngler lett.
Synes du allerede har veldig mye fisk i et lite kar. Spesielt med tanke på at nesten alle fiskene dine yngler i det uendelige, så du blir snart sittende med flere fisker enn du vet hva du skal gjøre med....

Som nevnt bør du kvitte deg med plecoen, karet er altfor lite. Hvis du vil ha algeetere bør du satse på eplesnegler isteden.

Platy og sverddrager bør forresten ikke holdes sammen, fordi de krysser seg.
Takk for gode råd=]
sory innlegget har kommet mange ganger pcen har kliket litt i dag:S
men ingen har svart på hvor mange fisk jeg kan ha i 54L
det om pleco viste jeg ikke de sa jeg burde ha en i butikken:S
men er det ikke en annen algeter jeg kan ha vill helst slippe å ha snegler i karet =|
Maria Zahl Skaaland
men ingen har svart på hvor mange fisk jeg kan ha i 54L

Det er ikke noe fasitsvar på det, da det avhenger helt av hvilke(n) fisketype(r) det er snakk om, men i utgangspunktet er det ikke plass til mange fisk på så få liter.

Som algespiser er en gruppe ottoer et godt alternativ om du ikke vil ha snegler i karet, men disse kan være litt småvriene å få til å overleve. Du bør uansett kvitte deg med plecoen (som trøst kan jeg si at du ikke er alene om å få anbefalt pleco som algespiser, alt for mange ansatte i dyrebutikker gjør dette til tross for at fisken kan bli oppi halvmeteren lang :/).
Men uansett bør du kvitte deg med noen fisker før du skaffer nye. Selv uten plecoen er det veldig trangt der.
ok =] får gå å gi dem tilbake til dyrebutikken å få penger igjen de er veldig greie med sånt dær
tussen takk for hjelp alle sammen
Ser ut til du har nok planter.

En pleier si at en rekner ut anntall fisk pr liter vann.
Noe vann går vekk til planter og sand og lign. så om vi regner ut fra 50 liter..
Platy, Sverddrager blir jo en 6cm? lang voksne...
50liter delt på 6cm blir ca 8 fisk....
Det vil altså si at 8 fisk er max.... En liter vann pr cm fisk
Men det er jo bare en "huskeregel" og ingen som bestemmer. Men med denne typen fisk blir det for veldig mange.....
Mariflyfly
En liter vann pr cm fisk

Altså kan man ha en fullvoksen gibbiceps i en 50-liter? Vær så snill å ikke bruk den såkalte "regelen", antall fisk man kan ha i et akvarie avhenger av så mye mer enn størrelsen, bl.a. aggresjonsnivå, behov for svømmeplass, hvor stort territorie fisken evt. vil hevde, hvilket sjikt fisken oppholder seg, om det er en stimfisk, om den trives best i par/harem eller om den foretrekker å være alene, osv.
Judosola
[QUOTE=Mariflyfly]En liter vann pr cm fisk

Altså kan man ha en fullvoksen gibbiceps i en 50-liter? Vær så snill å ikke bruk den såkalte "regelen", antall fisk man kan ha i et akvarie avhenger av så mye mer enn størrelsen, bl.a. aggresjonsnivå, behov for svømmeplass, hvor stort territorie fisken evt. vil hevde, hvilket sjikt fisken oppholder seg, om det er en stimfisk, om den trives best i par/harem eller om den foretrekker å være alene, osv.
Selvsagt må en ta hensyn til det du her sier, Men den type fisk hun har valgt ser jeg det ikke som noe problem. Alt er som sagt relativt.... var bare for å hjelpe litt.... gjenerellt.
Litt lesing bør jo komme i tillegg på hver type fisk...
ok =] har ikke veldig greie på fisk selv så takk for all hjelp=]
Inaktiv bruker
Jeg ville byttet ut plecoen med vanlig ancistrus isteden. de blir ikke fullt så store de er effektive algespisere og lett å få tak i

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345
Hei
ancistrus er ein god og lett algeter
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap