Akvarie på 10 år, er det dumt å kjøpe brukt?

Hei!

Jeg har fått et meget godt tilbud på et akvastabil rammekar. Fikk vite at det er 10 år, men pr i dag svømmer det fisk i det.

Jeg har forpliktet meg, skal titte på det først, men hva bør jeg se etter? Har aldri sett dårlig silicon, men den er kanskje tørr/sprekker? Når er det jo i bruk, ikke så lett å se... Skal se godt etter riper og.

Mulig det kan være smart å resiliconere før jeg tar det i bruk. Dette har jeg kun gjort en gang på et bitte lite rekekar, det gikk lekk etter et halvt år så jeg stoler ikke helt på egne evner her... Noen steder jeg kan henvende meg for å kanskje få hjelp til dette?

Må nevne at karet er på ca 500l så det er viktig at detta holder tett, hakke lyst på svømmebasseng inne

Har alltid kjøpt brukt, har aldri hatt noe tull (bank i bordet), men har aldri kjøpt et kar som er 10 år gammelt...

Håper på å få noen råd og tips av erfarne akvarister da jeg er litt i tvil på hva jeg bør gjøre.

På forhånd takk!
Er det vann i idag er det jo tett. Men ting kan alltids skje under flytting så du bør teste det hjemme først, før du fyller opp med stein, sand og hva du nå skal ha oppi.

Om du ønsker å resilikonere ligger det mange tråder her på forumet om det, det ligger også en fin artikkel om det i artikkelsamlinga her på forumet.
Slik jeg har skjønt det er gammel silikon et problem dersom den har vært tørr en stund. Siden karet er i bruk er den ikke tørr og lekker ikke. Er jo bare å teste det hjemme før du tar det i bruk også
Takk for svar, jeg bør altså ikke la meg skremme så veldig av den høye alderen da Da kan det jaggu hende at praktbotiane får mer tumleplass

Jeg skal fylle det opp på terrassen først jeg, just in case. Det er jo på turen fra A-B det kan få litt juling. Så sjekker jeg inne med vann en liten stund før fiskene slippes i.
10 år er ingen aldetr for et akvastabil karr.
Har selv mange akvastabil karr i drift og det eldste er vell rundt 30 år gammelt og har stått uten vann i ihvertfall 20 år.
Hadde faktisk glemt at muttern lagret et karr for meg.

Dette akvastabil karret er i dag i full drift, silikonene fungerer som den skal den-karret er tett.

Så ikke hver redd for å kjøpe eldre akvastabilkarr, de er bunnsolide-akvariumenes Rolls Roys.
Det viktigste med et så stort kar, er å se etter riper i glasset.
Riper kan føre til at glasset sprekker.
Bakdelen med å kjøpe brukt, er at det ofte oppstår riper ved tømming av karet, når man tar ut grus. Flytter man karet med grusen oppi, så er det like stor sjangse for at ripene oppstår i bunnglasset.

Når det gjelder silikon og holdbarhet, så har jeg selv kjøpt akvastabil som må være minst 20 år gamle. Det ene begynte først å lekke ved ominnredning for noen uker siden. Dette er snakk om små kar, og da er ikke riper fullt så farlig.
Aggi
Det viktigste med et så stort kar, er å se etter riper i glasset. Riper kan føre til at glasset sprekker. Bakdelen med å kjøpe brukt, er at det ofte oppstår riper ved tømming av karet, når man tar ut grus. Flytter man karet med grusen oppi, så er det like stor sjangse for at ripene oppstår i bunnglasset. Når det gjelder silikon og holdbarhet, så har jeg selv kjøpt akvastabil som må være minst 20 år gamle. Det ene begynte først å lekke ved ominnredning for noen uker siden. Dette er snakk om små kar, og da er ikke riper fullt så farlig. ;)


og om det er riper i bunnglasset, hva så..?

Viss riper skal føre til at glasset sprekker, ja da er det ikke snakk om "vanlige"riper som man får av f.eks tømme karret eller stien mellom glass skrape og glass.
Har selv endel akvarium, i alle aldre og flere med kraftige riper(står på akvarierommet)og har aldri hørt eller opplevd at "vanlige"riper fører til sprekk i glasset.
Uansett viss du kjøper et tomt akvarium med synlige riper, så er disse omtrent "usynlig"etter man har fylt vann i karret.
Kjøpte selv en 660 med endel riper i, men knapt synlig etter vann på fylling.
Ken Myrseth
og om det er riper i bunnglasset, hva så..?


Det er jo nettopp riper man lager i glasset når man skal kutte glasset. Først ripe, deretter legge på press. Jo større kar, jo større press blir det av vannet.
Er man uforsiktig når man tar ut grusen, så er det fort gjort å lage dype og lange riper. Dersom du vil garantere for noe annet, så gjerne for meg, men jeg skriver ikke under på det du sier her.
Er riper så farlige?
Aggi
Det er jo nettopp riper man lager i glasset når man skal kutte glasset. Først ripe, deretter legge på press.

Når en deler glass, så bøyes glasset så "ripen" skal revne. (En "åpner" ripen)

Men i mitt hode så bøyes glasset feil vei når ripene er på innsiden.
Så riper på utsiden av karet er i mitt hode langt mer kritisk.
Når man kutter glass så må faktisk glasset "knekkes"etterpå.
Glasset er ikke ferdig kuttet etter man har lagd ripe i det.
Så en ripe i karret er ikke noe å være redd for, de som mener det kan føre til at karre/glasset sprekker får komme med noe dokumentasjon.
Har holdt på med akvariumer i mange år, og har også endel karr med riper i, de lekker ikke.
Viss akvarium hadde vært ubrukelig etter at det kom ripe i glasset, ja da tror jeg de fleste av oss måtte ha kastet ut karret.

Så ikke begymr deg for riper, eneste galdt de kan gjøre er å være visielt i veien.

Og å begynne å samenligne riper med kutting, blir rimelig feil det.

Kan godt komme hjem til meg med glass skjærer, og skjære i frontglasset til 660, bare du kjøper nytt karr etterpå.
Poenget er at karret ikke hadde godt lekk selv om man hadde dratt en glass skjærer over frontglasset, man MÅ faktisk knekke glasset etter det er skjært.
Mange av oss har glass tykkelse på 10-15 mm og det tåler litt det.
enig med Ken her. det er klart forskjell på "riper" som diamant blad og riper steiner/gruss lager. og bunn glass på kar er som regel mye tykkere en siderutene. jeg har ikke hørt om noen kar som har ryki i bunnen pga riper ifra sanden. knekker bunnplaten på et akvarie har det stått i spendt pga dårlig vatring.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap