- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Penselalger og oppstart av akvarie
Penselalger og oppstart av akvarie
Vi har i lang tid etter å fått et stort akvarie på ca 320l vært veldig plaget med penselalger. De har tatt over akvariet i så stor grad at mange fisker døde og vi måtte gi bort resten i håp om at de ville få det bedre et annet sted.
Nå ønsker vi å starte opp akvariet igjen, men vil gjøre vårt beste for å unngå disse algene.
Det vi nå har gjort som anbefalt i andre tråder på forum er å mørklegge akvariet, det skal få stå mørkt til mandag. Vil en uke holde? Og bør pumpen stå å gå denne uken eller går det greit uten?
Andre tips er å skaffe eplesnegler som kan ta seg av problemet når det kommer, og spise det som er igjen etter mørklegging.
Men, akvariet må vel ha stått oppe en måneds tid før vi putter i sneglene på samme måte som med fisk? Og, hvor mange slike snegler vil dere anbefale i et akvarie på denne str?
Hvis vi venter en måned før vi putter i sneglene, vil algene komme raskt tilbake?
Noen råd, tips, anbefalninger?
Nå ønsker vi å starte opp akvariet igjen, men vil gjøre vårt beste for å unngå disse algene.
Det vi nå har gjort som anbefalt i andre tråder på forum er å mørklegge akvariet, det skal få stå mørkt til mandag. Vil en uke holde? Og bør pumpen stå å gå denne uken eller går det greit uten?
Andre tips er å skaffe eplesnegler som kan ta seg av problemet når det kommer, og spise det som er igjen etter mørklegging.
Men, akvariet må vel ha stått oppe en måneds tid før vi putter i sneglene på samme måte som med fisk? Og, hvor mange slike snegler vil dere anbefale i et akvarie på denne str?
Hvis vi venter en måned før vi putter i sneglene, vil algene komme raskt tilbake?
Noen råd, tips, anbefalninger?
Postet 11.11.08 kl 11:57
Dersom det er snakk om et kar som skal restartes fra scratch, ville jeg gått hardere til verks.
Det er mulig å fjerne disse med klor eller hydrogenperoxid.
Klor er det rimeligste, men det spørs litt på hvor akvariet er plassert med hensyn lit avgasser/lukt. På den annen side, trenger det bare virke en liten stund før man tapper ned og erstatter vannet. (Gjøres et par-tre ganger.)
Husk at akvariet da må regnes som "nytt" i den forstand at alle de gode bakteriene vil være døde.
Hydrogenperoxid er endel dyrerer, men er ufarlig for omgivelsene når det har blitt blandet ut i vannet, og det er ikke nødvendig med vannbytter.
Har desverre ikke oppskriftene/mengdene som trengs i hodet. Men om du søker litt her inne eller på nettet, vil jeg tro det er ganske greit å finne.
Det er mulig å fjerne disse med klor eller hydrogenperoxid.
Klor er det rimeligste, men det spørs litt på hvor akvariet er plassert med hensyn lit avgasser/lukt. På den annen side, trenger det bare virke en liten stund før man tapper ned og erstatter vannet. (Gjøres et par-tre ganger.)
Husk at akvariet da må regnes som "nytt" i den forstand at alle de gode bakteriene vil være døde.
Hydrogenperoxid er endel dyrerer, men er ufarlig for omgivelsene når det har blitt blandet ut i vannet, og det er ikke nødvendig med vannbytter.
Har desverre ikke oppskriftene/mengdene som trengs i hodet. Men om du søker litt her inne eller på nettet, vil jeg tro det er ganske greit å finne.
Postet 11.11.08 kl 12:14
Endret: 11.11.08 kl 12:16
Akvariet står plassert på stua og med små barn og dyr er det kanskje ikke så lurt med klor?
Hvor lenge er en stund, og hvor farlige kan disse gassene være?
Hvor lang tid bør det i så fall gå mellom hver gang du klorer vannet?
Og hvor ofte og mye vann vil du anbefale å bytte etter du er ferdig med klorkur?
Vil vi da bli kvitt alle algene eller bør vi likevel koke grus, steiner. røtter osv?
Hvor lenge er en stund, og hvor farlige kan disse gassene være?
Hvor lang tid bør det i så fall gå mellom hver gang du klorer vannet?
Og hvor ofte og mye vann vil du anbefale å bytte etter du er ferdig med klorkur?
Vil vi da bli kvitt alle algene eller bør vi likevel koke grus, steiner. røtter osv?
Postet 11.11.08 kl 12:24
Når det gjelder hydrogenperoksyd, kan jeg helle doser i vannet eller må det direkte på områdene jeg har alger?
Har jo som sagt alger i hele akvariet...
Og hvis jeg kan helle det direkte i vannet, kan jeg da pøse på med store doser i håp om å bli kvitt alt?
Karet er tross alt tomt og skal startes opp på nytt når jeg er blitt kvitt algene.
Hvor lang tid tar det vanligvis før algene dør?
Har jo som sagt alger i hele akvariet...
Og hvis jeg kan helle det direkte i vannet, kan jeg da pøse på med store doser i håp om å bli kvitt alt?
Karet er tross alt tomt og skal startes opp på nytt når jeg er blitt kvitt algene.
Hvor lang tid tar det vanligvis før algene dør?
Postet 11.11.08 kl 14:41
Endret: 11.11.08 kl 14:42
Hei.
Jeg ser du skriver at penselalgene var årsaken til at mange fisker døde. Jeg har aldri hørt om at noen alger tar livet av fisk så jeg er nysgjerrig på hvordan dere konkluderte med det?
Alger kommer hovedsakelig av ubalanse i næringsstoffene i karet. Det hjelper ikke å fjerne alger, om du ikke gjør noe med årsaken. Artikkelen "om alger" som ligger under "artikler" i hovedmenyen gir deg en god forklaring på hvorfor alger oppstår og er et godt utgangspunkt.
Hydrogenperoksid pensles rett på de angrepne områdene. Har du en rot med penselalger må denne tas opp for behandling og skylles meget godt før den settes på plass i karet igjen. Er karet tomt (helt tomt, ikke noe grus, planter o.l.), så kan du ha det oppi karet.
Du skriver at dere skal starte opp igjen karet og at dere vurderer å mørklegge karet. Går karet nå, eller gjør det det ikke? Om dere har "tatt ned" karet så er det jo bare å ta ut det som har alger på seg og rense og vaske karet godt. Filteret og annet utstyr må selvsagt også renses godt.
Eplesnegler spiser ikke penselalger. De spiser mye annet av alger, men ikke denne typen.
Jeg ser du skriver at penselalgene var årsaken til at mange fisker døde. Jeg har aldri hørt om at noen alger tar livet av fisk så jeg er nysgjerrig på hvordan dere konkluderte med det?
Alger kommer hovedsakelig av ubalanse i næringsstoffene i karet. Det hjelper ikke å fjerne alger, om du ikke gjør noe med årsaken. Artikkelen "om alger" som ligger under "artikler" i hovedmenyen gir deg en god forklaring på hvorfor alger oppstår og er et godt utgangspunkt.
Hydrogenperoksid pensles rett på de angrepne områdene. Har du en rot med penselalger må denne tas opp for behandling og skylles meget godt før den settes på plass i karet igjen. Er karet tomt (helt tomt, ikke noe grus, planter o.l.), så kan du ha det oppi karet.
Du skriver at dere skal starte opp igjen karet og at dere vurderer å mørklegge karet. Går karet nå, eller gjør det det ikke? Om dere har "tatt ned" karet så er det jo bare å ta ut det som har alger på seg og rense og vaske karet godt. Filteret og annet utstyr må selvsagt også renses godt.
Eplesnegler spiser ikke penselalger. De spiser mye annet av alger, men ikke denne typen.
Postet 11.11.08 kl 15:56
Nå har det seg slik at vi fikk dette karet i gave av svigerinna mi og de også hadde store problemer med disse algene, de har kokt røtter, steiner grus osv men de har alltid kommet tilbake.
Så det første vi gjorde når vi fikk karet var å koke alt og så starte det opp igjen mens fiskene var på "ferie".
Med en gang karet ble startet opp her fikk vi noen få alger på noe pynt som ble med (som vi hadde kokt), men det var så lite av de at de ikke var noe problem.
Nå har jeg lest litt om disse algene og sett at de mest vanlige grunnene til at disse algene kommer er pga for mye lys, og for mye fôr.
Nå har jeg imidlertid vært veldig nøye med hvor mye fôr fiskene får fordi jeg har hørt at de ikke skal få mer enn de klarer å spise på noen få minutter og at det som er igjen da, er for mye.
Når det gjelder lys har vi en timer som slår av og på lys for oss så vi ikke skal glemme det og i tilfelle vi drar på ferie. Jeg har hørt at det er anbefalt med ca 10-12 timer med lys så der har vi bommet litt og hatt lys på i 14 timer pr. døgn.
I dette karet er det 2 røtter og div pynt og planter med disse algene på. Den sitter tom. på grusen!
Så da tenker jeg det beste for oss er å ta ut all pynt, røtter og grus og koke dette godt. også rense alle slanger, pumpe osv.
Hva kan vi vaske eller rense med, jeg vet jo vi ikke skal bruke såpe?
Jeg tror også vi da bare bør kaste alle plantene siden vi ikke kan koke eller rense disse...
Men leste et tips om en plante flere har i kar som de tror er årsak til at de aldri får alger, tenke vi kan teste denne hvis vi finner den på den lokale butikken. Hydrocotyle leucocephala
Takk for tips om snegler, trodde de spiste disse algene men ser jo jeg fortsatt har en hel haug igjen å lære
Så det første vi gjorde når vi fikk karet var å koke alt og så starte det opp igjen mens fiskene var på "ferie".
Med en gang karet ble startet opp her fikk vi noen få alger på noe pynt som ble med (som vi hadde kokt), men det var så lite av de at de ikke var noe problem.
Nå har jeg lest litt om disse algene og sett at de mest vanlige grunnene til at disse algene kommer er pga for mye lys, og for mye fôr.
Nå har jeg imidlertid vært veldig nøye med hvor mye fôr fiskene får fordi jeg har hørt at de ikke skal få mer enn de klarer å spise på noen få minutter og at det som er igjen da, er for mye.
Når det gjelder lys har vi en timer som slår av og på lys for oss så vi ikke skal glemme det og i tilfelle vi drar på ferie. Jeg har hørt at det er anbefalt med ca 10-12 timer med lys så der har vi bommet litt og hatt lys på i 14 timer pr. døgn.
I dette karet er det 2 røtter og div pynt og planter med disse algene på. Den sitter tom. på grusen!
Så da tenker jeg det beste for oss er å ta ut all pynt, røtter og grus og koke dette godt. også rense alle slanger, pumpe osv.
Hva kan vi vaske eller rense med, jeg vet jo vi ikke skal bruke såpe?
Jeg tror også vi da bare bør kaste alle plantene siden vi ikke kan koke eller rense disse...
Men leste et tips om en plante flere har i kar som de tror er årsak til at de aldri får alger, tenke vi kan teste denne hvis vi finner den på den lokale butikken. Hydrocotyle leucocephala
Takk for tips om snegler, trodde de spiste disse algene men ser jo jeg fortsatt har en hel haug igjen å lære
Postet 11.11.08 kl 16:20
Postet 11.11.08 kl 16:20
Postet 11.11.08 kl 19:19
Jeg har bare en erfaring med penselalger og det var fra første gangen jeg fikk en 320 liter.
Eneste jeg kan peke mot som fikk dem bort var at jeg skjerpet belysningen, jeg satte inn nye lysrør og reflektorer i de to lysrørene. Pumpene var de samme, plantene de samme, fiskene de samme... Jeg husker bare at lyset var det som gjorde utslag.
Algene var likevel gjenstridige i lang tid men det kom ikke flere og til slutt pakket de sammen og dro for godt... Takk og lov!
Eneste jeg kan peke mot som fikk dem bort var at jeg skjerpet belysningen, jeg satte inn nye lysrør og reflektorer i de to lysrørene. Pumpene var de samme, plantene de samme, fiskene de samme... Jeg husker bare at lyset var det som gjorde utslag.
Algene var likevel gjenstridige i lang tid men det kom ikke flere og til slutt pakket de sammen og dro for godt... Takk og lov!
Postet 11.11.08 kl 20:18
Siv H.Akvariet står plassert på stua og med små barn og dyr er det kanskje ikke så lurt med klor? Hvor lenge er en stund, og hvor farlige kan disse gassene være? Hvor lang tid bør det i så fall gå mellom hver gang du klorer vannet? Og hvor ofte og mye vann vil du anbefale å bytte etter du er ferdig med klorkur? Vil vi da bli kvitt alle algene eller bør vi likevel koke grus, steiner. røtter osv?
Dersom dere bruker klor, er det snakk om under en time med klorinbehandling.
Du skal i så fall fylle i nok klorin til at det er en tydelig klorinlukt fra vannet, og la det stå med pumpen igang en halv-en time. Deretter tømmes karet helt og fylles opp igjen. Gjenta dette en gang eller to. Deretter bør du bruke aquasafe eller tilsvarende for å nøytralisere klorrester.
Har du muligheter til å sette akvariet utendørs en ettermiddag, tror jeg dette er en grei løsning. Veldig usikker på det med barn og dyr. Klorgassen er jo irriterende og neppe noe man har lyst til å ha for mye av i stuen.
Fant en interessant artikkel om hydrogenperoxid. Tror det greieste er om du går på apoteket og kjøper en 250ml flaske med hydrogenperoxid og tilsetter hele flasken mens pumpen er i gang.
Da bær du ta knekke på det som måtte være av alger, men sporene vil gjerne overleve.
Hydrogenperoxid er hydrogen og oksygen, og såvidt jeg har forstått er det helt ufarlig for mennesker når det er nok uttynnet. Kan ikke tenke meg at det skal dannen noen farlige gasser el.l. En annen fordel, er jo at du slipper styret med å bytte vann, men for sikkerhets-skyld er det nok smart å vente noen dager før du tilsetter fisk.
Postet 12.11.08 kl 03:50
mona oPenselalger elsker sirkulasjon - høy sirkulasjon! Jo kraftigere, jo bedre. Har man problemer med penselalger, bør man se på hvordan man kan innrette sirkulasjonen og kanskje få den ned.
Tror ikke sirkulasjon i akvariet er for høy, vi ser det bølger litt i toppen av akvariet på baksiden men ikke stort mer enn det. Fiskene kan også svømme i denne strømmen uten problemer.
Postet 13.11.08 kl 10:07
Postet 13.11.08 kl 10:09
Trygve LillefosseDersom dere bruker klor, er det snakk om under en time med klorinbehandling. Du skal i så fall fylle i nok klorin til at det er en tydelig klorinlukt fra vannet, og la det stå med pumpen igang en halv-en time. Deretter tømmes karet helt og fylles opp igjen. Gjenta dette en gang eller to. Deretter bør du bruke aquasafe eller tilsvarende for å nøytralisere klorrester. Har du muligheter til å sette akvariet utendørs en ettermiddag, tror jeg dette er en grei løsning. Veldig usikker på det med barn og dyr. Klorgassen er jo irriterende og neppe noe man har lyst til å ha for mye av i stuen. Fant en interessant artikkel om [URLBLOCK1]. Tror det greieste er om du går på apoteket og kjøper en 250ml flaske med hydrogenperoxid og tilsetter hele flasken mens pumpen er i gang. Da bær du ta knekke på det som måtte være av alger, men sporene vil gjerne overleve. Hydrogenperoxid er hydrogen og oksygen, og såvidt jeg har forstått er det helt ufarlig for mennesker når det er nok uttynnet. Kan ikke tenke meg at det skal dannen noen farlige gasser el.l. En annen fordel, er jo at du slipper styret med å bytte vann, men for sikkerhets-skyld er det nok smart å vente noen dager før du tilsetter fisk.
Tror ikke jeg tør bruke klor da nei...
Hvor lenge skal det ta før hydrogenperoxid har tatt drepen på disse algene? Hadde en flaske liggende som jeg helte i vannet med pumpa gående for 2 dager siden men kan ikke se noen virkning.
Tror nok det beste er å tømme, koke det vi skal ha i akvariet igjen, kjøpe nye rør og starte på nytt.
Siden det ikke er noen fisker i akvariet kan jeg jo nesten velge og vrake når det gjelder fisker denne gangen, noen forslag og tips? (de bør ikke være for vanskelig å holde)
Postet 13.11.08 kl 10:16
Siv H.[QUOTE=Trygve Lillefosse] Dersom dere bruker klor, er det snakk om under en time med klorinbehandling. Du skal i så fall fylle i nok klorin til at det er en tydelig klorinlukt fra vannet, og la det stå med pumpen igang en halv-en time. Deretter tømmes karet helt og fylles opp igjen. Gjenta dette en gang eller to. Deretter bør du bruke aquasafe eller tilsvarende for å nøytralisere klorrester. Har du muligheter til å sette akvariet utendørs en ettermiddag, tror jeg dette er en grei løsning. Veldig usikker på det med barn og dyr. Klorgassen er jo irriterende og neppe noe man har lyst til å ha for mye av i stuen. Fant en interessant artikkel om [URLBLOCK1]. Tror det greieste er om du går på apoteket og kjøper en 250ml flaske med hydrogenperoxid og tilsetter hele flasken mens pumpen er i gang. Da bær du ta knekke på det som måtte være av alger, men sporene vil gjerne overleve. Hydrogenperoxid er hydrogen og oksygen, og såvidt jeg har forstått er det helt ufarlig for mennesker når det er nok uttynnet. Kan ikke tenke meg at det skal dannen noen farlige gasser el.l. En annen fordel, er jo at du slipper styret med å bytte vann, men for sikkerhets-skyld er det nok smart å vente noen dager før du tilsetter fisk.
Tror ikke jeg tør bruke klor da nei...
Hvor lenge skal det ta før hydrogenperoxid har tatt drepen på disse algene? Hadde en flaske liggende som jeg helte i vannet med pumpa gående for 2 dager siden men kan ikke se noen virkning.
Tror nok det beste er å tømme, koke det vi skal ha i akvariet igjen, kjøpe nye rør og starte på nytt.
Siden det ikke er noen fisker i akvariet kan jeg jo nesten velge og vrake når det gjelder fisker denne gangen, noen forslag og tips? (de bør ikke være for vanskelig å holde)
Det kan visst ta noen dager før du ser det ordentlig. Du kan jo sette av søndagen til opprenskingen. Dersom du ikke har sett resultater til da.
BTW: Dersom flasken har stått lenge(noen måneder), tror jeg den kan ha mistet sin effekt. Har forstått det slik at det er "ferskvare".
Postet 14.11.08 kl 01:43
Sae -siamesiske alge spiser
Jeg har også hatt problem med penselalger. Prøvde å rydde dem bort, men de forvant da jeg fikk 3 SAE ned i karet. Det var morsomt å se SAE rive/spise opp algene. Ble først en åpen plass imidten som ble større og større for hver dag.
Postet 14.11.08 kl 20:28