Marlboro red yellow face discus

Jeg har forelsket meg i 2 stk Marlboro Red Yellow Face Discus i dyrebutikken. De er ca 8cm, og med utrenet øye ser de ganske bra ut fasongmessing. Utsalgspris er 1700kr for de to.

Men jeg lurer på om de kan være syke. Begge to har 1-2 hvite prikker på ryggfinne/halefinne. De står litt ut fra finnen, som små klumper. Er dette bare en defekt, eller er det sykdom? Og står prisen i forhold til størrelsen?
Plussmedlem
Synes det var litt mye for 8 cm stor discus.

Disse "prikkene" trenger ikke å være sykdom. Kan være en skade av noe slag.
Synes også det hørtes mye ut...

Ang prikkene, får du til å snike deg til å ta bilde..
Er jo surt å få med seg fisker hjem som er syke/defekte, i allefall tilden prisen...

Jeg kjøpte discus ca 5 cm til 165,-

Diskus får man i alle prisklasser, så jeg synes ikke prisen er gall jeg viss det er snakk om 2 perfekte diskuser i den størrelsen.(min mening da).
Var selv og titte på noen forgje uke i størrelse 12-13 cm til 2200,- pr.stk-var rå de.
Og det er utrolig mye dårlig diskus på det norske markedet, man får diskuser fra 100,- og oppover, men veldig mange av disse fiskene er langt ifra slik en topp diskus skal være(min mening og erfaring da).
Skal man begynne med diskuser så koster det fort noen 100 lapper pr fisk.
Ofte så har man igjen for det og bruke litt mere penger på gode diskuser, og gode diskuser koster litt mere enn 100-200,- pr stk.

Nei de prikkene er nok mest sansynlig bare slike ting diskuser ofte får ved flytting/stress og går stortsett bort ved stabilitet og knall godt vann.

Som sagt er disse 2 stk 8 cm perfekte inndivider så kan prisen forsvares, ikke uvanlig i det hele tatt og betalle 850,- pr.fisk vis disse er gode fisk.

Takk for svarene. Jeg regnet med at jeg må ut med en del kroner for å få skikkelig bra discuser, men novise som jeg er har jeg litt vanskelig for å bedømme hvordan en perfekt discus skal se ut.

Kriteriene jeg går etter når jeg vurderer fisken er:
1. Kroppsfasongen - i mine øyne må den være rund. Jeg synes ikke de ovale er så fine, men endrer kroppsfasongen seg fra ungfisk til voksenfisk? Hvilken fasong skal ungfisken ha, for å bli perfekt som voksen?
2. Gjellenelokkene - de må dekke gjellene ordentlig.
3. Forholdet øye/kropp - jeg har fått med meg at dette forholdet er viktig, men har litt problemer med å se om forholdet er 1/7 eller ikke på de fiskene jeg har sett. Jeg synes det ser ut som de fleste har forholdet 1/5.
4. Fargen - jente som jeg er, har jeg en tendens til å henge meg opp i farger og tegninger på fisken, jeg er ikke glad i "grumsete" farger. Dette har kanskje ikke noe å si. Jeg har forresten hørt at utfargingen skjer over tid, og da lurer jeg på hvordan man ser hvilken ungfisk som vil få de flotteste fargene som voksen?
5. Sykdom - prøver å se om de puster med begge gjellene, eller om de klemmer finnnene inntil kroppen. Er det andre tegn jeg bør se etter?

Er dette en komplett liste, eller er det andre ting jeg også bør se etter, for å kunne vurdere om dette er et godt kjøp eller ikke?

- Alltid klar for å lære noe nytt
[QUOTE=Leona]Takk for svarene. Jeg regnet med at jeg må ut med en del kroner for å få skikkelig bra discuser, men novise som jeg er har jeg litt vanskelig for å bedømme hvordan en perfekt discus skal se ut.

Kriteriene jeg går etter når jeg vurderer fisken er:
1. Kroppsfasongen - i mine øyne må den være rund. Jeg synes ikke de ovale er så fine, men endrer kroppsfasongen seg fra ungfisk til voksenfisk? Hvilken fasong skal ungfisken ha, for å bli perfekt som voksen?
2. Gjellenelokkene - de må dekke gjellene ordentlig.
3. Forholdet øye/kropp - jeg har fått med meg at dette forholdet er viktig, men har litt problemer med å se om forholdet er 1/7 eller ikke på de fiskene jeg har sett. Jeg synes det ser ut som de fleste har forholdet 1/5.
4. Fargen - jente som jeg er, har jeg en tendens til å henge meg opp i farger og tegninger på fisken, jeg er ikke glad i "grumsete" farger. Dette har kanskje ikke noe å si. Jeg har forresten hørt at utfargingen skjer over tid, og da lurer jeg på hvordan man ser hvilken ungfisk som vil få de flotteste fargene som voksen?
5. Sykdom - prøver å se om de puster med begge gjellene, eller om de klemmer finnnene inntil kroppen. Er det andre tegn jeg bør se etter?

Er dette en komplett liste, eller er det andre ting jeg også bør se etter, for å kunne vurdere om dette er et godt kjøp eller ikke?

- Alltid klar for å lære noe nytt

Veldig fine punkter du har satt opp, følger du de så får du tak i bra fisker.
En diskus skal være rundt, og ikke avlang slik mange er.
Og en diskus som først har blitt avlang den vil aldri forandre utseende og bli rund igjen, så styr unna fisker som ikke er runde.
Begge hjellelokkende må seff dekke hjellene, for det er ikke uvanlig å få ciklider med for korte hjeller.
En diskus farger ikke ut før den er rundt 1 år, da kommer fargene for fullt.
Før det så er det mer eller mindre umulig å se hvilken som blir finest i fargen.
Men går du for de med mest farge som liten, ja da kan du nesten regne med at de har finest farge som voksen også(min erfaring da).
Og ja en diskus må puste rolig og fint og seff bruke begge finnene foran.
Ser du en diskus som klemmer den ene finnen inntil kroppen, styr unna, dette er første tegn på hjellemark(noe som ofte kan være et mareritt og bli kvitt).
Og en perfekt diskus skal ha 1/7 dels øyestørrelse. Dette er det ikke mange fisker som har, og de finner du ihvertfall ikke på dyrebutikkene.
Så det er helt vanlig å ha diskuser med 1/5 dels størrelse på øya.
Og for et "utrent"øye så er disse absolutt like pene og se på som en med 1/7 dels øye.
En diskus som avviker fra noen av disse "reglene"vil aldri vokse seg mere "perfekt" enn det den er når du kjøper den.
Hildrum76
Synes også det hørtes mye ut... Ang prikkene, får du til å snike deg til å ta bilde.. Er jo surt å få med seg fisker hjem som er syke/defekte, i allefall tilden prisen... Jeg kjøpte discus ca 5 cm til 165,-

Vil bare si at mine discuser er flotte selv til den prisen...
De er ikke dårlige eller har skavanker av noen slag..
Så flott at du har fått fine discus, Hildrum76! Jeg kommer fortsatt til å være på utkikk, kan jo hende jeg finner discus som er like fine som de jeg har sett, men til en rimeligere penge.

Ken M: Takk for tilbakemelding på punktene mine. Da er det vel bare å kaste seg uti det, og stole på egne instinkter!
Er du i tvivl om disse hvide pletter, så skal du ikke købe dem.
Vil anbefale og købe discus hos en privat opdretter.
Der er de bedste chanser for og få sunde og raske discus.
Jeg har ikke kjøpt dem. Synes det blir for høy pris, når de ikke er "perfekte". Det kan nok hende jeg må innom en privat oppdretter, ja. Men det er jo så vanskelig å velge hvilken type discus jeg skal ha...
Leona
Jeg har ikke kjøpt dem. Synes det blir for høy pris, når de ikke er "perfekte". Det kan nok hende jeg må innom en privat oppdretter, ja. Men det er jo så vanskelig å velge hvilken type discus jeg skal ha... ;)

Må jo bare plukke ut en fargevariant, viss du da ikke vill ha flere fargevarianter i karret.

Legger ved noen bilder jeg.
Jeg synes det er flott med samme fargevarianten

Jon
Jon Bruce
Jeg synes det er flott med samme fargevarianten :-) Jon

Blir smak og behag det ja.
Husker når jeg begynte med diskuser for noen år siden, da skulle jeg kun ha blå diskuser i karret.
Men etterhvert så ville jeg ha flere farger, men alt er smak og behag.

Men oppdrettsvarianten er penere en VF.
Ken og Jon, dere har flotte discus. Den blå du har Ken, ligner litt på min (som desverre døde for et par dager siden, pga. uvettig flytting av meg

Jeg synes de blå variantene er veldig fine, og også Marlboro red. Og siden jeg er usedvanlig dårlig til å bestemme meg, ender jeg nok opp med et kar med flere forskjellige farger Selv om jeg synes det er veldig elegant med en lik stim... Som dere skjønner, å bestemme seg er noe dritt! (for ikke å snakke om når jeg kommer til en oppdretter som kan friste med enda flere fargevarianter... væææ jeg trenger minst 17 akvarier til!!)
Og alle diskusene mine er over 15,5 cm, den største er over 19 cm.
Har brukt noen år på å bygge opp en stamme av bare store diskuser.
Driver å prøver å drette et kull til med diskuser nå.
De blå er favorittene mine også, synes de er klart finest.
Ken Myrseth
Men oppdrettsvarianten er penere en VF;).

Dette er nok helt feil Ken VF er penest.
Jan Ove
[QUOTE=Ken Myrseth]Men oppdrettsvarianten er penere en VF;).

pene fisker, men oppdrettsvariaqnten er nok vakrere.
Hei Jan Ove.
Du har helt ret. Vf. er penest, Utrolig flotte fisk desse.
Mvh. Roland Dreinø
Jan Ove
[QUOTE=Ken Myrseth]Men oppdrettsvarianten er penere en VF;).

VF kontra oppdrettdiskusjonen vil foregå tl det uendelige, men det med at oppdrett er mye penere havarerer når man legger frem bilder som Jan Ove eller kanskje denne

[External Image]

Problemet med VF er å få tak på de rette individene da det ikke er så mange som fører dem.
Er det en hann eller hunn på bildet Geir?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap