Ynglet mitt dør.. noen med gode råd?

Boliviansk sommerfuglciklide og sebra ciklidene har lagt egg og fått frittsvømmende, men de blir ikke så gamle..
De dør en etter en..

Har gitt dem mikroorm, men det ser ikke ut for at dette hjelper...
Å fixe nyklekt artemia, vil jeg ikke begi meg ut på enda..

Er det noe annet jeg kan gi som de spiser...


Oppdaget i går at bolivianerne har lagt egg for 3. gang...

Noen med gode råd..?

Vannverdiene er flotte, bruker dråpetest..
Ja si det du....

Det beror jo også mye på hva slags annen fisk du har i karet. Har foreldrene en sjanse til å berge yngelen sin fra andre fisk?

Alternativt kan du skaffe deg et mindre kar som oppvekstkar hvis du ønsker at yngelen skal vokse opp. Artemia er ikke noe hokuspokus, men disse fiskene du har yngel på aksepterer veldig raskt vanlig babyfòr.

Her er en enkel artemia måte som selv "mor" kan klare:

fiskene er alene, de har ingen andre rundt seg, enn seg selv og sine barn..
Så fremst det ikke er en dårlig miks, at yngelen ikke er levedyktig, så satser jeg på at yngelen sulter ihjel da. Jeg klarer ikke å finne noen annen forklaring da...
gir dem mikroorm 3-4 ganger daglig..
Har gått over til pulverisert flakfor nå..

Får håpe de klarer seg...
For
vi har kampfiskyngel, som ser ut til å trives veldig godt med infusorier. er enkelt å "lage" legg en bit (skrelt) potet i et glass, med et lokk over for å unngå støv, og sett det ganske varmt, (vi har det i vinduskarmen over panelovn) når vanet omtrent melkehvitt skal det være levende organismer i det som fiskene kan spise.

gir ingen garantier på at det funker til dine yngel, men kan være en ide?
Pulveisert flakfor er desverre ikke veien å gå, grunnet at dette er veldig næringsfattig mat.

Eneste som hjelper på å fore opp små ciklider er å klekke artemia og fore dette fra dag en. Dette gror dem veldig fort på, samt at man har mulighet å sjekke at yngelen får i seg mat da magen blir oransj av artemiaen.

Dette er mitt tips iallefall:

Har selv foret opp røde kurvciklider, Boliviansk sommerfuglciklide samt apistogrammaer med dette. Når det gjelder frafall av yngel så er det så å si lik null.
har sett på dette klekkeriet, syns det ser så altfor innviklet ut til at jeg vil begi med utpå å lage slikt, hvis ingen kan lage en slik, og jeg kan kjøpe det...
+ en oppskrift (bekrevet til barn) hehehe



P.S. Sebra ciklidene lever og har vokst seg dobbelt så store allerede...
Bolivianerne, yngel, er forsvunnet...
Å lage seg klekkeri er jo kjempeenkelt.

Du trenger 2 halv litersflasker + en luftpumpe + luftslanger og 2 tilbakeslagsventiler + en t-kobling til lufteslanegne + litt akvarie silikon.

Så gjør du slik som under "artikler" og "gjør det selv" her på af.

Så trenger du vann, salt uten jod, artemia egg + litt natron.

Fyll så halvliteren med vann, tilsett en halv t-skje natron og en spiseskje salt. Luftpumpa skal nå være koblet til slik at vannet blir lufta og blandet godt. Tilsett så en t-skje med artemia egg og la det stå i ca 24 timer, litt avhening av temperatur. Når så artemiaen klekker så vil vannet bli farget orransj, og da er det bare å skru av luftpumpa, la eggeskallene få flyte til toppen av flaska og tapp ut artemian i bunnen. Bruk et gjenbruks kaffefilter til å skille artemia og salt vann. Så er det bare å gi yngelen artemia, enten med en sprøyte eller t-skje.

Det høres vanskelig ut, men er kjempeenkelt Og resultatet ser du i at yngelen vokser og blir store og sterke
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap