Kan man blande mange forskjellige corydoras i én stim?

Overskriften taler for seg selv og det er akkurat det jeg lurer på. Kan man blande forskjellige corydoras i én og samme stim? Jeg har av Aeneus og for øyeblikket har jeg 4 av dem. De skal vel være minst 5-6 og når stipend og lån kommer blir det flere. Men bør de være av samme eller kan jeg blande. Hva er fordeler og ulemper evt.

Christin
Du kan gjerne ha flere typer corydoras i samme kar, men du bør minst ha 5-6 av hver type.
De kan svømme sammen med andre, men de foretrekker sine "egne".
De bør være av samme art, rett og slett fordi de hører sammen med en stor gruppe av sine egne Det gir glade og trivelige Corydoras

Corydorasene selv vet godt hvilken art de er, og de bør få gå med sine egne slik at det blir optimal trivsel. Men har man en del av hver art, kan man godt ha dem i samme kar. Det er for små grupper pr art man bør unngå.

Man ser ofte ulike arter ligge og kule'n sammen i akvariet, men det er fordi de føler seg trygge med andre fisk som ligner dem selv.

Så skal du ha flere, bør du satse på samme art. Det ER en risiko for kryssning dersom man har for få av et par arter sammen, slik at resultatet kan bli hybrider. Bastarder, altså. Det er noe ingen seriøs akvarist ønsker.

Det er ingenting i veien for å ha flere arter sammen, men risikoen er størst for kryssninger hvis man ikke har særlig mange av hver art. Dermed kan man f.eks. risikere at de 4 man har av en art, tilfeldigvis er av samme kjønn og alle er hunner f.eks. Da kan man risikere at hanner av en annen art får "godkjenning" om de kommer i leksmodus, og de krysser seg.
Vil ikke ha noen krysninger nei. Har nettopp jobbet med dette på lab (riktignok med bananfluer men...) hehe Det er ikke et ønske i det hele tatt for å si det slik
Hvor mange kan man ha?
Nå har jeg 4 av Corydoras aeneus og har planer om å få 1-2 av den typen i tillegg. Så har det seg slik at jeg fant nettopp en helt fantastisk nydelig corydoras som jeg har skikkelig lyst på. Det jeg lurer på er hvor mange jeg kan ha. Jeg har jo annen fisk i karet også (65 liter forresten); 1 pitbullpleco, 2 kampfisk-hunner, 6 fantomtetra, 1 platy (som jeg har planer om at skal få et par kompiser)... Begynner det å bli fullt kanskje? Men kanskje siden de for det meste er på bunn kan være litt flere?
Christin.h
Nå har jeg 4 av Corydoras aeneus og har planer om å få 1-2 av den typen i tillegg. Så har det seg slik at jeg fant nettopp en helt fantastisk nydelig corydoras som jeg har skikkelig lyst på. Det jeg lurer på er hvor mange jeg kan ha. Jeg har jo annen fisk i karet også (65 liter forresten); 1 pitbullpleco, 2 kampfisk-hunner, 6 fantomtetra, 1 platy (som jeg har planer om at skal få et par kompiser)... Begynner det å bli fullt kanskje? Men kanskje siden de for det meste er på bunn kan være litt flere?

--> Corydoras duplicareus heter den jeg har lyst på forresten
Det er ihvertfall veldig trangt på bunnen, med 6 av hver corydoras-art og en pleco, blir det trangt. Blir trangt i de to øverste lagene og om platyen får noen venner, så jeg ville ikke satt inn enda en corydorasart på grunn av plass.
Sikkert mange som har skrevet det samme som jeg skal få frem nå men skriver det alikevell.

Du kan blande flere arter, men da må du ha flere av den samme arten. Det kan godt være du ser dem sammen, men de vil helst være med sin egen art. Det er jo instinktet dems. Noe som er rart er at min guppyngel tror den er en neontetra (virker det som), den følger nemlig etter dem hele tiden og masse sånt.

Jeg vet ikke jeg, men de må ha flere av sin egen art for å trives.
Maretard: Skjønner tankgangen. Takk for svar

Christine Fishlover: Har skjønt prinsippet der ja Takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap