- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Dyrke akvarieplanter uten vann
Dyrke akvarieplanter uten vann
Jeg har hørt og sett bilder ett sted, hvor en dyrker akvarieplanter i en sump hvor det meste av planten er over vann, og da blir de visstnok riktig så pene.
Jeg funderer på å prøve dette snarest, noen som har prøvd dette og kanskje har ett tips eller to å gi meg (eller bare en link)? Ting jeg lurer på:
Hvilket substrat er best egnet?
Hvilke planter er best egnet?
Hvor mye substrat og hvor mye vann?
Og sikkert mye annet som jeg ikke kommer på nå...
Jeg funderer på å prøve dette snarest, noen som har prøvd dette og kanskje har ett tips eller to å gi meg (eller bare en link)? Ting jeg lurer på:
Hvilket substrat er best egnet?
Hvilke planter er best egnet?
Hvor mye substrat og hvor mye vann?
Og sikkert mye annet som jeg ikke kommer på nå...
Postet 14.11.08 kl 01:03
Endret: 14.11.08 kl 01:03
Postet 14.11.08 kl 01:30
Emerst oppsett
Det er ikke så uvanlig å dyrke akvarieplanter emerst(over vann) som man skulle tro.
De fleste av Tropicas planter dyrkes på denne måten.
Fordelene er bla null algevekst, enklere kontroll med plantehelsen og overføring av pestdyr.
Prinsippet er å ha rotdelene av planten under vann i ett vekstmedium og omkringliggende atmosfære med høy luftfuktighet.
Mange dyrker Cryptocoryner på denne måten, da det er enklere å unngå Cryptocorynesyken og man kan få planten i blomst for helt sikker ID.
Det er også en annen stor fordel ved emers dyrking bortsett fra at man slipper algevekst, plantene benytter seg av atmosfærisk CO2. Man slipper mao all problematikken mht å tilføre CO2 til vann, og tilførselen fra atmosfæren er også mer stabil enn vi kan klare å simulere i akvariet med vann i.
Jeg har dyrket flere arter akvarieplanter med vekslende hell, prøvde med Hc og Glosso uten den helt store suksessen.
Laget meg ett oppsett med bare Cryptocoryner som har fått stått 3 måneder nå og vokste seg fint til, helt til jeg fylte på vann, da smeltet hele greia
De fleste av Tropicas planter dyrkes på denne måten.
Fordelene er bla null algevekst, enklere kontroll med plantehelsen og overføring av pestdyr.
Prinsippet er å ha rotdelene av planten under vann i ett vekstmedium og omkringliggende atmosfære med høy luftfuktighet.
Mange dyrker Cryptocoryner på denne måten, da det er enklere å unngå Cryptocorynesyken og man kan få planten i blomst for helt sikker ID.
Det er også en annen stor fordel ved emers dyrking bortsett fra at man slipper algevekst, plantene benytter seg av atmosfærisk CO2. Man slipper mao all problematikken mht å tilføre CO2 til vann, og tilførselen fra atmosfæren er også mer stabil enn vi kan klare å simulere i akvariet med vann i.
Jeg har dyrket flere arter akvarieplanter med vekslende hell, prøvde med Hc og Glosso uten den helt store suksessen.
Laget meg ett oppsett med bare Cryptocoryner som har fått stått 3 måneder nå og vokste seg fint til, helt til jeg fylte på vann, da smeltet hele greia
Postet 14.11.08 kl 01:50
Postet 14.11.08 kl 01:58
Postet 14.11.08 kl 02:19
Postet 14.11.08 kl 09:03
Postet 14.11.08 kl 11:05
HelgeTakk for godt svar og pene bilder Jan Ove! Hadde tenkt å bruke ett akvarie til dette prosjektet men så kom jeg på at jeg kan jo bruke en plastikkbalje med ett lite armatur over.
Uten dekkglass risikerer man å svi/tørke ut planten dersom armaturet er for nært. Mange planter krever jo også høy luftfuktighet.
Postet 14.11.08 kl 11:46
Jeg har ett lite armatur liggende med 16-18 watts lysrør og så tenkte jeg å dekke resten med en bit kryssfiner for å holde på fuktigheten. Svir jeg plantene så bygger jeg opp og/eller lager mer lufting. Baljen jeg har tenkt å bruke er rundt 30 cm høy.
Jeg har også tenkt å begynne forsiktig. Lurer på om jeg kan ha i lotus?
Jeg har også tenkt å begynne forsiktig. Lurer på om jeg kan ha i lotus?
Postet 14.11.08 kl 11:58
Endret: 14.11.08 kl 11:58