Bruksanvisning

Har kjøpt et "nytt" akvarium av en kollega. Her var ikke bruksanvisningen med. Det er et rio 125 (juwel) Har et problem med å finne ut av hvordan vi setter sammen filter pumpe og div. Det eneste som er fast er lysrørene. Er det noen som kan gi meg en detaljert fremgangsmåte hvordan jeg ordner dette? Har oppsøkt en butikk som ikke hadde dette, men kunne bestille, men kunne ta lang tid.
Du finner alle bruksanvisningene på Juwels hjemmeside.

Jon
Her kan du finne ut info om dette, men engelsk må du kunne

Fulgte det ikke med CDplate med karet ditt?. Har fulgt med cdplate på alle mine Juwelkar. (6 stk)Kan sende deg bruksanvisningen på dansk pr. e-post, dersom dette er ønskelig.
Takk
Kjempebra om du kan det. Fulgte br.anv. på juwels hjemmeside, men stod igjenn med et grønt filter. Da kan det være greit å få hos deg for å dobbelsjekke. annikkenknutsen@hotmail.com
Plussmedlem
Annikken Vigebo
Fulgte br.anv. på juwels hjemmeside, men stod igjenn med et grønt filter.

Hvor mange svamper har du egentlig?

Du har kanskje filteret som kalles Standard H. På tegningen så ser du følgende (fra bunn til topp):
Fin blåsvamp (2 stk)
Grov blåsvamp (1 stk)
Grønn (nitratfjerner) svamp (1 stk)
Kullfilter, svart (1 stk)
Hvit filtervatt (1 stk)

Kullfilteret trenger du ikke å bruke. (Hvis du allerede har begynt å bruke denne så må du huske på å fjerne den etter ca. 4 uker.)
Det brukes kun i spesielle tilfeller. F.eks. ved fjerning av medisinrester.
Du kan eventuelt erstatte den tomme plassen med en "blåsvamp".
Den grønne "nitratfjerner-svampen" mister effekten etter ca. 6 uker. Juwel anbefaler at den dermed byttes. Velger du å bare la den bli værende (som mange gjør) så fungerer den som en vanlig "blåsvamp".
Den grønne svampen kalles nitratfjerner, inne i denne er det "bakt inn" noen kapsler. Kapslene har noe pulvergreier inni. Ser ut som noe à la medisinkapsler. Oppdaget dette en gang jeg trengte litt svamp, og skulle skjære den til så den passet inn et annet sted. Da jeg skar den opp, kom jeg over et par-tre slike kapsler inni den grønne Juwel-svampen. Disse løser seg sikkert fort opp i kontakt med vann og blir brukt opp rimelig fort, om de har noen effekt overhodet... det stiller jeg meg tvilende til. Men de grønne svampene blir bolig for sunne og nyttige filterbakterier i likhet med de blå svampene, selv om kapslene altså er borte.

Du kan spare den grønne, eller bytte ut den svarte kullfiltersvampen du allerede har lagt inn med den grønne istedet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap