Hvor lenge går en fisk gravid??

f.eks

platy
guppy
molly (dalmantiner)

levendefødende :0)
Det går drektige i fra 28 til 72 dager. Det kommer ann på forholdene.
Hvis alt dette er riktig kan de føde vilt masse, hver 28 dag og liknende;
*PHverdien på riktig nivå.
*Tempraturen på riktig.
*At alle fiskene går bra sammen og at ingen stresser hverandre.
*At du har flere hunner på per hann.
*At de har god plass å svømme på.
- Og at hunnene har god plass å komme bort på for å få fred, de må være rolige når de skal føde.
Okay... hmm
jeg har et lite kar på 15-20 l som jeg har brukt som yngelkar...

men når jeg ser at den blir "sprengeferdige" kan jeg da flytte dom over i det lille da?, vil dom føde der, eller bør jeg la dem gå i det store også "fiske" opp ynglene og putte de over??.....

hva tror dere er best....

takker for svar...
jeg selv har en glass bolle på ca. 2- 3 liter jeg tar de gravide over i, og der fødde de med engang de kom over i den. og enkelte kan svømme der i flere uker uten at de føder. så det er nok veldig forskjellig.

Jeg tar også imot tips hva dere andre mener ang dette innlegget over mitt.
Det beste er å la de føde der de er, og heller håve ut yngelen dersom det ikke er nok planter å gjemme seg i. Dette er minst stress for hunnen.

Levendefødere kan holde igjen fødselen dersom de er stresset, faktisk så lenge at de kan dø.
Du kan jo ta henne over i det lille akvariet, og HELST ha en yngelplante som de små ynglene kan gjemme seg i for ikke å bli spist.

Men det er bare hvis du ikke følger med hele tiden.
Okay
er ikke helt sikre på om de er gravide enda, men de har "lekt" seg innmari de siste dagene :0P

den som venter får se :0P

men yngelplanter?.... hmm.. har ei javabregne inni der da :0S
Yngelplanter ja. Noen av de beste er mose som f.eks Javamose og mye plyteplanter. Også store hurtigvoksene planeter er veldig gode gjemmeplasser for små baby yngel.

Jeg rekner med at du vet kvordan du ser på levendefødre at de er gravide ? Om du ikke gjør det så er det en finn artikel om Guppy der det står hvordan du ser det.

Under "artikler" ligger en artikkel om guppy som kanskje kan være lærerik?
Hei igjen
ja har hatt fisk i et par tre år, men først nå jeg liksom har blitt litt bitt av basillen, fått lyst på større kar, og gøy og få de til å yngle ogsånn da :0p

Samme her, og jeg bor to plasser, og akkurat nå har jeg bare et kar, 70 liter. Men den andre plassen har vi kjempe masse plass i huset, og der skal jeg prøve meg på et 200 liters eller mer
Hei igjen
så artig da....

men sånne flyteplanter ogsånne hurtigvoksende....

noen spessielle jeg må ha?...

:0)
Nå??
den ene platy hunnen min har blitt litt runnere nå de 2 siste dagene.... ikke sprekkeferdig liksom, men ser at hu har blitt rundere..... skal jeg ta hu oppi det lille akvarie nå, så kan hu gå der til a får ungene?....

har ikke fått kjøpt noen hurtigvoksende planter enda da... har ei javabregne oppi der og noen som jeg ikke husker navnet på, men har ei lita hule ogsånn...

kan hu gå der aleine eller bør /må hu ha en fisk som selskap?.... i så fall hva?

jeg har:

platy
dalmantiner molly
en gullbarbe
neontetra
flaggtetra...

sugemalle...

hmm noen som veit??

Støtter de som har sier fisker bør gå i hovedkaret. Det er mye stress for fisker og flyttes over til små fødekar. Bedre å la yngelen komme i hovedkaret og evnt plukke ut yngel etterpå.

Mose og planter med luftige, tette blader (f eks hornblad) er fine til yngel.
Det er veldig vanskelig å finne baby yngel i hovedkarret. OG de blir sikkert spist opp ganske fort når de blir født. Jeg bare tipper de blir spist, for jeg finner skjelden yngel. Jeg vet de før ca 12 yngel og jeg finner kanskje 3 pr gang. Hmmm

MC Darup
Støtter de som har sier fisker bør gå i hovedkaret. Det er mye stress for fisker og flyttes over til små fødekar. Bedre å la yngelen komme i hovedkaret og evnt plukke ut yngel etterpå. Mose og planter med luftige, tette blader (f eks hornblad) er fine til yngel.

Kanskje du bør gjøre noe for å tilrettelegge karet bedre for oppdrettet du ønsker? Fjerne endel fiender? Flere gjemmesteder?
Er pumpen yngeltrygg?
Hei igjen
ja i det lille karet har jeg jo hatt yngel før, men bare samla de når jeg har sett dem i akvariet og putta dem over....

som jeg har skrevet tidligere har jeg huler ogsånn.....

mitt spørsmål var bare om jeg
-skal putte platyhunnen min over i det lille karet nå og at hun går der til hun føder...
-skal jeg putte henne oppi der når hun er sprekkeferdig...
-skal jeg bare samle yngel i det store karet?
Hei chihuahua
[QUOTE=Chihuahua]Det er veldig vanskelig å finne baby yngel i hovedkarret. OG de blir sikkert spist opp ganske fort når de blir født. Jeg bare tipper de blir spist, for jeg finner skjelden yngel. Jeg vet de før ca 12 yngel og jeg finner kanskje 3 pr gang. Hmmm

Ja ikke sant.... det er kjempevanskelig å finne dem.... og man kan jo ikke akkurat sortere ut fisk da, for selv foreldrene spiser yngel..... så hmm ja men om jeg skal flytte over den gravide (blir nok fler).....
ville du ha flytta over evt 2 hunner?....

hmm jeg har 2dalmantiner mollyer og en hann
også har jeg 2 platyhunner og en hann....

what should we do? :p

Og du har fått flere svar, skjønner ikke hva du spør etter?
Jeg mener du skal la ting gå sin naturlige gang i hovedkaret, la henne være i fred.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap