Hvordan få tak i sommerfuglciklider oppdrettet i europa?

Hei jeg er jo en stor fan av sommerfuglcilkider, men har fått inntrykk av at de fleste av disse fiskene som er i handelen er drettet i asia, og er proppfulle av hormoner og dermed blir skjøre og mange er sterile.
Stemmer dette? i så fall hvor kan jeg få tak i slike ciklider som er drettet i tyskland/tjekkia som visstnok er av bedre kvalitet?

Ps! jeg har lykkes i og fått yngel på disse asia fiskene et par ganger men foreldre fiskene har en tendens til og bli syke/stryke med kort tid etter gyting.
De på Oasen kommer vel i fra Sverige? Men det kan jo hende at de før det kom i fra Asia.
Oasen!
Ståle på oasen bestiller fisk av og te i frå tsjekia og dei e utrlolig fine!

så be ståle om å bestille sommerfuglciklider fra tjekkia!
Jeg har kjøpt noen flotte sommerfuglciklider av Ståle, men han sier at de han bestiller er fra Singapore,vertfall de han har inne nå for tiden.Men når det er sagt har disse vært flotte og servicen hos Ståle er upåklagelig.Eneste ankepunktet er at disse fiskene synes og være kortlevde på tross av gode vannverdier og gode forhold ellers.

Men han kan kanskje ordne et par freshe tyskere/tjekkere til meg
Reduserer du Ph til sommerfuglene? Iølge basen skal de jo ha litt lavere Ph enn det som kommer ut kranen.
I sine naturlige leveområder i naturen finner man sommerfuglciklider i ganske surt vann, som også kan bli ganske varmt visse deler av året (opp i 30°C og litt mer).

I svært surt vann med lav ph trives bakterier dårlig. Jo surere vann, jo mindre bakterier.

Min helt egen personlige teori, som jeg overhodet ikke har noen dokumentasjoner på er at sommerfuglcikliden er genetisk tilpasset et miljø med lite bakterier, og derfor svært lett bukker under for dem når den utsettes for dem i akvarier med høyere ph.

Kunne vært interessant å holde dem i et akvarium med ph mellom 5 og 5.5.
mona o
Kunne vært interessant å holde dem i et akvarium med ph mellom 5 og 5.5.

Er på saken

Hadde (gjødslet) jord i en 70-liter i dag. Har ikke fått målesettet ennå men på sekken står det at ph skal være 5,5 - 6.0. Før jeg gjør noe her så skal jeg få bukt med nitrat og se til at verdiene er ok. Hvis jeg ikke klarer å stabilisere det så får jeg bruke Amtra.

Jeg er ikke i tvil om at feil vannverdier lettere kan fremkalle mer sykdom hos fisk og det var da også det vi lærte når jeg gikk på akvakultur for en rundt 20 år siden (herregud så gammel jeg er...)
Jeg gjør ikke noe særlig for å sette ned ph annet enn at jeg har god del røtter i karet i tillegg til co2 tilførsel.Dette skal vel kunne bidra til noe surere vann?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap