Uv filter

Jeg har i dag kjøpt UV filter til et 220L akvarie ferskvann, bruksanvisningn var veldig mangelfull, så jeg håper at noen som har det kan gi meg noen gode råd på veien. Skal dette gå heletiden?
Det er vel litt delte meninger om akkurat dette. Dette kan jo koples på samme timer som lyset, eller den kan gå hele tiden.

Jeg har dette selv og har valgt og la det gå hele tiden i mitt kar (enten eller for meg).

Da må jeg nok regne medd å bytte pære litt oftere, men ihvertfall nå i oppstarten synes jeg det er greit nok.
Takk for svaret
Jeg så det sto i broskyra at dem regnet ca 14 timer maks pr gang, men det ble ikke sakt noe mere rundt dette. Hvordan er det rensing og vasking av dette, er det noe som må gjøres ofte?
I og med at UV-filteret mitt er koblet på utløpsslangen på det utvendige filteret mitt, så må jo det stå på hele tiden. I bruksanvisningen på mitt anbefaler dem rensing ved hvert pæreskifte, men det blir nok for lite. Jeg kommer til å rense det når jeg renser det utvendige filteret, Ca. hvert halvår.

Jon
God morge morgenfuler, eller morgen fisker
Jeg takker for gode opplysninger, og som du sier som har koblet det på H.filtere ditt så må det går heletiden, jeg kjøpte et 24v, innvendig filter for og kunne bytte det rundt på andre karr, viss det blir aktuelt.
Jon Bruce
I og med at UV-filteret mitt er koblet på utløpsslangen på det utvendige filteret mitt, så må jo det stå på hele tiden. I bruksanvisningen på mitt anbefaler dem rensing ved hvert pæreskifte, men det blir nok for lite. Jeg kommer til å rense det når jeg renser det utvendige filteret, Ca. hvert halvår. Jon


Det at det er koplet på utløpsslangen på utvendige filteret, betyr ikke at UV-delen MÅ være påslått. Men vannet passerer jo der uansett, så rensebehovet er ikke mindre/mere om Uv er av eller på.
Jeg er klar over det, men siden støpselet er rimelig bortgjemt og jeg har et relativt svakt UV-filter, 9 W, så velger jeg og la det gå hele tiden.

Jon
Uv filter
Vil det si at jeg som har et 24v filter burte kjøre det sammen med lyset, og tidsuret der?
Blir vel ikke mindre bakterier/parasitter av at en skrur av lyset i karret... Hadde latt uv filteret stå på døgnet rundt. Om pæra går fortere er nok ett spørsmål om kvalitet på tennerutstyr. De fleste uv filter jeg har sett har hatt pærer med innebygd tennerutstyr (PL typer) og de varer da som regel omtrent like lenge om en slår dem av og på eller om de lyser hele tiden... (Enten ryker tenneren, eller så ryker røret, samme resultat :P)
Hei
Du har vel rett i det med kvaliteten på pærene, men det betyr lit, jeg tenker mer på hva er det beste for fisken. og plantene, jeg tror at pærene holder lenger om det står på hele tiden, så det er jeg enig i, men har det noe å si for fisken at og bakterie floran i karret som skal være der?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap