- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Kampfisk
Kampfisk
Postet 18.11.08 kl 19:10
Postet 19.11.08 kl 22:33
Postet 19.11.08 kl 22:47
Kampfisk
gennerelt alt av planter å de liker flyte planter å gjærne fin bladet for eksempel andemat
Postet 19.11.08 kl 22:51
Du har helt rett Tinelise, de liker også flyteplanter. Glemte å nevne det jeg. Når det gjelder andemat så er dette noe som mange hater som pesten siden det er vanskelig å bli kvitt de når de først har etablert seg. De har en tendens til å dekke overflaten fullstendig og det er ikke noen ønskesituasjon. Det finnes mange andre flyteplanter som egner seg bedre. Til og med enkelte stilkplanter kan brukes som flyteplanter.
Postet 19.11.08 kl 22:57
Postet 20.11.08 kl 21:28
Siden det allerede var en tråd om kampfisk kan jeg like gjerne bruke denne til mitt spørsmål istedefor å lage en helt ny tråd om samme fisk.
Kampfisken min skulle flyttes til et annet akvarium pga innkjøpte guppy. Hadde den i en 5liters bøtte for å venne den til vannet i det andre akvariumet (Hadde vann fra det gamle akvariumet og fylte på fra det nye). Og når jeg skulle helle litt til vann var kampfisken plutselig borte og fant den igjen på gulvet. Har aldri opplevd en kampfisk som klare å hoppe en 5cm opp fra vannoverflaten. Er dette normalt?
Og for de som lure, den har mest sansynlig ligget på gulvet i 2-10minutter, var ganske pjusk og pustet tung og enne finna fungerte ikke, men nå er den nesten like aktiv igjen og begge finnene fungere fint. Virke forsatt litt pjusk men mye bedre form og studere sitt nye miljø mye bedre =)
Kampfisken min skulle flyttes til et annet akvarium pga innkjøpte guppy. Hadde den i en 5liters bøtte for å venne den til vannet i det andre akvariumet (Hadde vann fra det gamle akvariumet og fylte på fra det nye). Og når jeg skulle helle litt til vann var kampfisken plutselig borte og fant den igjen på gulvet. Har aldri opplevd en kampfisk som klare å hoppe en 5cm opp fra vannoverflaten. Er dette normalt?
Og for de som lure, den har mest sansynlig ligget på gulvet i 2-10minutter, var ganske pjusk og pustet tung og enne finna fungerte ikke, men nå er den nesten like aktiv igjen og begge finnene fungere fint. Virke forsatt litt pjusk men mye bedre form og studere sitt nye miljø mye bedre =)
Postet 22.11.08 kl 16:22
Ja, Simen, dette er normalt for kampfisker. De er gode hoppere. I naturen spiser disse insekter og det hender de hopper over vannet for å få tak i godbitene. Jeg har til og med en kampfiskhunn som ofte hopper opp etter fingrene mine når jeg er for sein med å få maten i karet. Her og her er et par filmer som viser denne oppførselen.
Grunnen til at den overlevde så lenge på gulvet er deres evne til å puste luft. I naturen lever de ofte i stillestående vann med lite oksygen. Gjennom naturlig seleksjon så har disse fiskene utviklet et spesielt organ, labyrintorganet (derav navnet labyrintfisk), som gjør at de kan puste luft.
Det er derfor veldig viktig med dekkglass når man holder slike fisk. Ikke bare fordi de kan hoppe, men hvis det er veldig stor forskjell på temperaturen og i vannet og i luften så kan den pådra seg sykdommer.
Bra det gikk bra med den
Grunnen til at den overlevde så lenge på gulvet er deres evne til å puste luft. I naturen lever de ofte i stillestående vann med lite oksygen. Gjennom naturlig seleksjon så har disse fiskene utviklet et spesielt organ, labyrintorganet (derav navnet labyrintfisk), som gjør at de kan puste luft.
Det er derfor veldig viktig med dekkglass når man holder slike fisk. Ikke bare fordi de kan hoppe, men hvis det er veldig stor forskjell på temperaturen og i vannet og i luften så kan den pådra seg sykdommer.
Bra det gikk bra med den
Postet 22.11.08 kl 16:41
Postet 22.11.08 kl 16:46
Postet 22.11.08 kl 17:31
Postet 22.11.08 kl 17:33
Postet 22.11.08 kl 17:38
Postet 23.11.08 kl 07:57
Postet 24.11.08 kl 09:04