Når re-silikonering ikke hjelper, hva da?

jeg har skaffet meg et akvastabil 720l som hadde en liten lekkasje, derfor skar jeg bort all gammel silikon, rengjorde GODT, og la ny silikon. Jeg lot dette stå og tørke i noen dager før karet ble tetthetstestet igjen. det holder tett til ca halvfullt, men så finner vannet seg en vei ut av det samme hjørnet.. dette har skjedd nå tre-fire ganger, og jeg begynner å bli lei.. er det noen som kan hjelpe meg med dette?? har noen Oscar som venter på det nye hjemmet sitt, og vil bli meget glad for råd...
Byttet du silikon i hele karet eller rundt dette hjørnet? Både horisontale og vertikale skjøter? hva brukte du til rengjøringen?
Vann har en tendens til å gå mange rare veier før man opptager drypp.
jeg byttet all silikon i bunnen og opp langs sidene, og i det aktuelle hjørnet la jeg den siste gangen et stort vidt lag. Jeg har brukt "soft surface cleaner" (kommer fra en familie full av rørleggere, og de går god for den, noe det samme som aceton) det ser ut som om karet spriker litt i det ene hjørnet, så kanskje det må limes på nytt? kanskje ekstra stag på tvers av toppen hjelper? i og med at det ikke pipler før karet er halvfullt?
Mmm! Er selv rørlegger og har ingen erfaring med" soft surface cleaner" så jeg kan ikke si noe om dens egenskaper,men den må være sterk nok til å fjerne silikonet og ikke bare fett. Spriker hjørnet bør dette forsterkes.
Mmmm.
Ok, men spørsmålet er jo da om limet har sluppet alu ramma, og om vi i det heletatt for det tett bare med silikon.
Som sagt tidligere er det tett frem til ca halvfult kar. Ser ikke hlt hvorfor det ikke er tett hele tiden da, om ikke presset blir så stort at silikonen da blir "dratt" ut for mye....
Den gamle silikonen er fjernet fra glasset, sitter noen rester i sporet mellom glassene.
Ny silikon sitter veldig godt til glasset(i hvert fall det som vi drar tommelen over og kjenner)
Hvis silikonet ikke sitter!
Eneste jeg kan hjelpe deg med, av egen erfaring er at sitter ikke silikonet var det ikke rent nok.

Vet at aceton og andre petroleumsprodukter etterlater små mengder av fett.

Teknisk sprit er vell bra.

Meget viktig med stag, og en liten spydighet på slutten :
En glassmester en kanskje mere rett her en rørleggere!
hehe.. skal bringe den spydigheten videre det er avfettingsstoff vi har brukt(sies det), men får prøve igjen..

men ramma spriker noen mm mer i det hjørnet som lekker, kanskje det må en glassmester til for å lime karet på nytt???
JAG
Mmm! ,men den må være sterk nok til å fjerne silikonet og ikke bare fett.


Det finnes vel ikke noe stoff som selv rørleggere har som fjerner herdet silikon fra glass. Kan kun fjernes mekanisk. Men berøring med en finger for å kjenne etter om skrapinga er god nok er også nok til å legge igjen fett så ny silikon ikke biter. Da må vaskes med aceton eller sprit.
Hvor tykt er silikonlaget, og hvor lang tørketid har du før du fyller i vann?
Kjenner ikke til ditt avfettningsmiddel, men aceton skal iallefal funke.
silikonlaget har ligget på ca 30-50mm, og har latt det tørke i 72timer..
el dempsey
silikonlaget har ligget på ca 30-50mm, og har latt det tørke i 72timer..

Og det er helglass? I såfall kan det hende at dette er årsaken. Silikon herder ca 2mm i døgnet. Med så tjukk fuge, så er det mulig at silikonen slipper på grunn av det store trykket fra vannet. Med så tjukke fuger, ville jeg lagt dem lagvis i tre omganger, med minst ett døgn mellom hver omgang.
i see.. da skal det prøves takk for tips alle sammen! kom gjerne med fler
Josti
[QUOTE=JAG]Mmm! ,men den må være sterk nok til å fjerne silikonet og ikke bare fett.


Det finnes vel ikke noe stoff som selv rørleggere har som fjerner herdet silikon fra glass. Kan kun fjernes mekanisk. Men berøring med en finger for å kjenne etter om skrapinga er god nok er også nok til å legge igjen fett så ny silikon ikke biter. Da må vaskes med aceton eller sprit.

Har nok syrer som tar det meste jo, men her mente jeg selvfølgelig de silikonrestene som blir igjen etter skraping.Og det er det ikke alle avfettingmidler som gjør.
Det er nok som andre nevner her at en glassmester kan være hva du trenger.
Lykke til.
er det noen her som har fått karet sitt lim hos en glassmester, som vet priser og om de er gode på akvariereperasjoner??
Jeg limer mine kar selv, men har ikke så stort som deg, da..
jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det for at det skal bli riktig gjort.. bare vet at silikonutgiftene går utover livskvaliteten her snart, så noe må gjøres
Kan være lurt å regngjøre med Aceton før du har på ny silikon. Det fikk jeg tips om av en som bygger kar...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap