Sommerfuglciklide

Inaktiv bruker
Må sommerfuglciklidene ha sand få å trives?
takk for svar =)
Plussmedlem
Mikrogeophagus ramirezi er det latinske navnet på sommerfuglciklide.
Mikrogeophagus betyr liten jordspiser.
Den siler dermed sanden gjennom gjellene under "normal" atferd.
Grus gjør dette meget vanskelig.
Inaktiv bruker
.....
hmm. så de er ikke anbefalt grus?
Inaktiv bruker
..
Det*
Thony
hmm. så de er ikke anbefalt grus?

Nei, ikke i det hele tatt.
Plussmedlem
Nei, det er ikke anbefalt hvis man skal observere fiskens "naturlige" atferd.
Loomis
Nei, det er ikke anbefalt hvis man skal observere fisken "naturlige" atferd.

Eller helst; la fisken få muligheten til å utøve sin naturlige, instinktive adferd

Det er mer viktig
Plussmedlem
Du har nok rett i det
Jeg har vanlig fingrus i mitt kar (ikke sand). Men sommerfuglene synes å trives bra likevel. Har hatt to stk gående nå i et par år og de er friske og fine.

Så det er mye som går bra selv om det ikke er optimalt. Det er jo i utgangspunktet ikke optimalt for en fisk å bo i et akvarium heller.

Og folk som er vant til å spise med hendene eller med pinner, kan alltids lære seg å spise med gaffel og kniv.
Plussmedlem
Ja, det er mye som går bra.
Men grus er ikke anbefalt i dette tilfellet

Det er selvfølgelig ikke optimalt for en sommerfuglciklide å leve i en begrenset glassbeholder. Derfor skrev jeg "normal" og "naturlig" med anførselstegn.
Og som Mona nevner: La fisken få muligheten til å grave og sile litt
Savner litt romslighet i svarene her. Det vil alltid være flere løsninger - også for fiskehold. Og jeg regner med at de fleste her er amatører så da må svarene tas med en klype salt uansett.

Spørsmålet var i utgangspunktet hvorvidt disse fiskene MÅ ha sand for å trives. Hvis man leser i fiskebasen om denne fisken, synes det som at den MÅ ha sand for i det hele tatt å få i seg mat. Så om man ønsker å lage optimale forhold og vil prøve seg på oppdrett, er nok sand det rette.

Men hvis man tenker på hvordan fisker mates i et akvarium så er det vel sjelden at noen putter mat ned i sanden. Den maten som måtte havne i sanden er eventuelt gamle mat- og planterester som ikke blir spist av de andre fiskene i akvariet.

Hos meg er sommerfuglene like aktive som de andre fiskene i akvariet når det er tid for mating, og de gidde ikke vente til maten har lagt seg i sanden. Derfor tør jeg påstå at det ihvertfall synes som at fiskene trives godt og får i seg tilstrekkelig med mat selv om de ikke har sand å grave i.

Hvorvidt dette med å sile sand gjennom gjellene har andre nødvendige funksjoner enn å skaffe mat, vet jeg imidlertid ingenting om.

Plussmedlem
Geir Rolfsnes
Savner litt romslighet i svarene her. Det vil alltid være flere løsninger - også for fiskehold.

Skjønner ikke hva du mener angående anbefalingen i denne tråden.

Trådstarter stiller følgende enkle spørsmål:
Thony
hmm. så det er ikke anbefalt grus?

Da blir det litt vanskelig å svare "ja" ettersom det er en liten jordspiser vi snakker om.

Bortsett fra det så er jeg enig med deg.
Det er flere løsninger for fiskehold. Også når det gjelder sommerfuglciklide
Trives kan den sikkert i et kar med grus, men jeg vil aldri anbefale grus.
Loomis
[QUOTE=Geir Rolfsnes]Savner litt romslighet i svarene her. Det vil alltid være flere løsninger - også for fiskehold.

Skjønner ikke hva du mener angående anbefalingen i denne tråden.

Det var muligens litt galt formulert. Var bare ute etter at selv om sand er anbefalt betyr ikke det at fisken ikke kan trives med grus.

Men etter å lært litt fra denne tråden lurer jeg på om jeg skulle lage et område med sand i karet mitt for å kunne studere fiskens "naturlige adferd" og muligens få den til å trives enda bedre.

Inaktiv bruker
Heii
kan de leve sammen med discuser?
Ja. Dvergciklider er ideelle discus-samboere.
Må bare henge meg på denne tråden.Har holdt denne fisken i snart et år og den har trivdes utmerket med grus som bunnlag.Men for en stund siden bestemte jeg meg for og anlegge det ene hjørnet av karet med fin sand, og jeg må bare si at det er her ciklidene trives best nå når jeg ser etter : )
Jeg har akkurat kjøpt meg to sommerfuglciklider og i butikken sa dem at jeg burde ha sand i akvariet, og jeg har nå en veldig fin sand i akvariet. Disse går i 85 literen og jeg lurer da på hva jeg kan ha sammen med dem?
I dyrebutikken sa de Corydoras.

Jeg har en steinhule der, men ser ikke ut til at de bruker den
Har ingen erfaring med corydoras men de er vel rimelig rolige? disse ciklidene trives med rolige venner, da slapper de av og viser sine flotte farger Jeg har en stim med tetra og en med kileflekkrasbora sammen med mitt par sommerfugler.
Corydorasene vil ikk eplage sommerfuglene, nei. Men skulle sommerfuglene legge egg vil de plage coryene...

Ville vel heller hatt stimfisk eller noe som holder seg høyere i karet og latt sommerfuglene få ha bunn alene.

Sommerfuglcikliden legger egg på harde overflater (f.eks en flat stein), så det er nok derfor de ikke viser noen interesse for hula
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap