Noen som har bygd et 500l-600l selv?

er det noen ser ute i den store vide verden som kan hjelpe meg med info

ønsker og lage et selv...
men da treng jeg litt hjelp fra dere der ute...

ønsker meg et stort som dere ser... trenger plassen..

og eventelt andre løsninger for lokk på akvariet med montert lys er det noen so har være igjennom dette... kjenner noen som vet hvordan dette fungere så blir jeg hjertenslykkelig om dere hjelper meg litt på vei....

Marthe
Anbefaler å forsøke seg på et mindre kar først, og deretter vurdere å lage seg større. Les her, for info.
Jeg har bare laget meg en 60-liter for mange år siden. Glas er dyrt, så det spørs om det lønner seg å lage et så stort kar som du snakker om.
må ha et stor........
dyret mitt treng mykje plass
Skal du bygge akvarium, pandelarium eller terrarium?

Mengde med vann , dvs hvor dypt vannet er bestemmer mye av glasstykkelsen, og dette gjelder også bunnplata.

Har du noen tanker om størrelse (l x b x h )?

Hvilke materiale ønsker du å bruke?
Siden du "bare" ønsker 5-600 liter anbefaler jeg å kjøpe ferdig. Akvarier er billig og glass er dyrt. Hvis du vil bygge selv må du først lære å håndtere glass og silikon. Som Nils så klokt foreslår, må du lære dette på mindre akvarier først.
Håvard Støre Andresen
Som Nils så klokt foreslår, må du lære dette på mindre akvarier først.
*kremt* Er det meg du kaller Nils?

Å bli mixet med Nils er slett ikke uheldig
Helt sikkert ikke.. Iallefal ikke når det gjelder IQ.. Men når en skal ta på seg kjole og traske ut på livet, så hadde jeg nok bitt skikkelig fra meg om noen kalte meg ved et mannenavn... ;D
Joda greit med lite men
jeg kan ikke ha et lite jeg kan kjøpe meg et lite men om 2 år må jeg kjøpe større og da er det jo ingenvits å invistere i et lite når jeg før eller senere nå ha en større.. er ikke akkurat fisk nedi..... :p
Det er tre viktige ting å tenke på:
-Å bygge et stort akvarium er ekstremt vanskelig.
-Det er ekstremt dyrt.
-Ferdige akvarier på under 1200 liter er relativt billig og kan fås i alle ønskelige mål.

Unntaket er hvis akvariet blir på 2000 liter+. Da kan man komme bedre ut av det ved å bygge i tre eller betong, men ikke nødvendigvis.
Glass kan ordnes til fornuftige priser.
Etter som jeg forstår er det ikke fisk som skal være i karet, eller? Om det ikke skal være vann der, trenger du ikke så tykt glass, og da blir det billigere.
Men det må da bygges som et terrarium.
Det kreves litt grunnleggende erfaring med glass og silikon, eller at du får hjelp av noen som kan dette.

Jeg har bygget mange kar, fra 40 liter og opp til 4000 liter. Dette er ikke noe problem, om man har litt peiling.

Ta kontakt med meg ang. glass.
Kan bla.a. lage glass med luftehull o.l.

Prismessig, er det lite å spare på "selvbygg" under 5-600 liter. Over det kan det begynne å lønne seg. Kar med spesielle former og fasonger, eller at det må være etter ønsket mål, vil som regel lønne seg å bygge selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap