- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Javamose og temp.
Javamose og temp.
Hei.
Jeg ha nå stort overskudd av Javamose i noen av akvariuma mine. Og har derfor bestemt meg for å selge ut noen dotter.
Har fått flere intereserte og mosen må da sendes. Jeg har gitt beskjed til de intereserte om at jeg sender på kjøperens regning og risiko.
Jeg vet at det er minusgrader over nesten hele Norge nå for tiden ( også på dagene ), hvordan påverker det mosen under sending og i ettertid ?
Noen som har noen gode idere/ erfaringer om hvordan jeg best kan bekytte mosen mot kulden ?
Jeg ha nå stort overskudd av Javamose i noen av akvariuma mine. Og har derfor bestemt meg for å selge ut noen dotter.
Har fått flere intereserte og mosen må da sendes. Jeg har gitt beskjed til de intereserte om at jeg sender på kjøperens regning og risiko.
Jeg vet at det er minusgrader over nesten hele Norge nå for tiden ( også på dagene ), hvordan påverker det mosen under sending og i ettertid ?
Noen som har noen gode idere/ erfaringer om hvordan jeg best kan bekytte mosen mot kulden ?
Postet 21.11.08 kl 18:21
Postet 21.11.08 kl 18:28
ChihuahuaHåper du får mange gode svar her. Håper mosen kan sendes nå på denne årstiden uten å ta skade av det.
Ja tenkte at det var lurt spørre her på forumet før jeg sende mose til deg og de andre som er interesert før jeg gir dere mitt kontonr.
Men så fort jeg har fått svar, så sender jeg kontonr. til dere som er intereserte.
Postet 21.11.08 kl 18:31
Postet 21.11.08 kl 18:34
Postet 21.11.08 kl 18:37
Postet 21.11.08 kl 18:38
Mosen blir jo ikke knusktørr, og du legger den jo i en tett, sammenklemt pose. Så den fuktigheten som er inni mosen er jo der.
Så ville jeg brukt f. eks tørkerull og avispapir og en liten eske. Trangest mulig, men med plass til litt isolerende luft innerst.
(Oi så flink jeg føler jeg er til å forklare)
Bobleplast kanskje?
Man får jo kjøpt slike "varmeposer" (heatpack), men synes det er litt voldsomt for å sende noen dotter mose.
Postet 21.11.08 kl 18:42
Postet 21.11.08 kl 18:44
Postet 21.11.08 kl 19:11
Postet 22.11.08 kl 07:54
Ja, om det bare hadde vert 1, hadde jeg bare prøvd, men nå er det snakk om over 5 stk. Og det er litt leit for de som har bestalt meg mye penger, så får de en død mosebit. Men jeg har sakt til de at jeg sender på kjøvpersene risiko. Og da er de de som tar sjangsen... Da skal vell ikke jeg sende en ny dott om den er død ?
Postet 22.11.08 kl 11:26
Postet 22.11.08 kl 11:46
Javamose
Jeg fikk nettopp sendt mose sørfra og opp til nordre nordland. Den var pakket i litt plast for å holde på fuktigheta og litt avispapir. Dette var lagt i en vanlig konvolutt. Konvolutten lå i postkassen min i ca tre timer før den ble hentet, det var over 6 minusgrader ute. Mosen lever enda!!!
Postet 28.11.08 kl 21:24
MC DarupDet kommer jo ann på hva du avtaler med kjøper. Hvis dere er enige om at det er kjøpers risiko, og du ikke sender en ny er det jo greit. Du vil jo selvsagt gjøre ditt beste for at mosen skal komme trygt fram :)
Ja, nå har jeg sendt til alle som ønsker. Jeg fikk en god tilbakemeldig i fra alle, men at den ene kunne ha vore litt beder pakka, men men , mosen kom levende frem, bare at det var litt vann i det ene hjørne.
Postet 28.11.08 kl 21:31
Bjørn BruunJeg fikk nettopp sendt mose sørfra og opp til nordre nordland. Den var pakket i litt plast for å holde på fuktigheta og litt avispapir. Dette var lagt i en vanlig konvolutt. Konvolutten lå i postkassen min i ca tre timer før den ble hentet, det var over 6 minusgrader ute. Mosen lever enda!!!
Det var sikker i fra meg du fikk mose ?
3 timer i 6 minusgrader, det virker som det er en hardfør plante.
Postet 28.11.08 kl 21:32
Postet 03.12.08 kl 15:14
Postet 03.12.08 kl 17:02