Erfaring med baryancistrus

Inaktiv bruker
Er det mange her på forumet som har erfaring med baryancistrus sp. l177 også kalt "golden nugget" og ønsker å dele erfaringer med andre eiere av denne praktfulle mallen?

Jeg har et stort ønske om å holde en gruppe på 4-7 individ av l177 og at jeg lykkes med lek og evnt yngel.
Du har valgt en vakker malle, men du må ikke ha for store forhåpninger om oppdrett.
Det er ikke rapportert noen oppdrett på denne mallen. Og da snakker jeg ikke bare om Norge.

Med 7 stykker i samme karet så bør du ha et stort kar.
Dette er en flott malle. Jeg har hatt en i over 4 år nå, og den begynner såvidt å bli stor. De vokser sakte.

Mange vil problimatisere hold av Baryancistrus spp. men så lenge man er klar over at de krever stor variasjon i kosten (hovedsakelig vegetalisk kost), hyppig foring og ikke minst hyppige vannbytter går det bra. Desverre blir de ikke like stor i fangesnakp som i naturen.

L-177 er en av de få artene som har blitt drettet i fangenskap. J Leuenberger fra Tyskland har drettet disse. De gikk i en 450liter. Hannen 22 cm, hunnen 18cm. Konduktivitet 750 µS/cm pH-7,3. Hyppige vannbytter hvor tempraturen fallt fra 30 til 25 grader trigget de til lek. De ble laggt 90 til 100 4.mm store egg. Eggene ble lagt i en bambuss-hule. Eggene klekket etter 5 dager. Disse ble foret opp med artemia og frossen cyclops

E
Erlend D Bertelsen
L-177 er en av de få artene som har blitt drettet i fangenskap. J Leuenberger fra Tyskland har drettet disse.

Okei, så er "Johannes Leuenberger aus der Schweiz" én
Men det er lenge siden er det ikke?
Akkurat når vet jeg ikke. Men en viss Larry Vires fra USA har også hevdet at han har drettet Golden nugget (tror ikke det var L-177) men her er svært lite dokumentert.

E
Inaktiv bruker
Loomis
Du har valgt en vakker malle, men du må ikke ha for store forhåpninger om oppdrett. Det er ikke rapportert noen oppdrett på denne mallen. Og da snakker jeg ikke bare om Norge. Med 7 stykker i samme karet så bør du ha et stort kar.

Hei.
Denne l177 er en av svært mange maller som har flotte farger og mønster. At den er vanskelig å drette er en av grunnene til at jeg valgte den.

Den største utfordringen med denne og de andre mallene fra arten baryancistrus er maten de skal ha. Disse er fra naturens side utstyrt med en stor munn besatt med masse tenner som er lange og tynne nesten som tennene på en kam. Disse bruker de til å skrape av alger på grunt vann. Iden forbindelse er det ikke til å unngå at det kommer med mikroorganismer og små levende organismer sammens med alger.
I akvariesammenheng har de lett for å ta det meste som serveres av mat og feilernæring er nok det som tar livet av dem sammen med for dårlig vannkvalitet desverre.

Jeg bytter vann 3 ganger pr uke med 30 - 50 hver gang. Karet holder nå 27 grader og jeg har god sirkulasjon.
Ennå er disse to jeg har i karet veldig unge og er ikke mere enn 6-9 cm. Så en evnt. oppdrett ligger nok langt frem i tid men duverden hvor stolt jeg ville ha blitt om jeg hadde lyktes.

Akvariehold skal være lærerikt og morsomt og ingenting er morsommere enn å lykkes med sine planer og ideer
Inaktiv bruker
Hissigpropp.
Tittet på akvariet nett nå og så at mine to l177 ikke var særlige venner. Den siste jeg skaffet meg prøver å overta stedet til min etablerte malle som er under en stor rot. Dette finner ikke denne seg i og det har vært knuffing, kamp og jaging der nå.

Jeg har fire huler, flere gode plasser under røtter og steiner slik at det er ikke mangel på steder de kan ha til sitt territorie. Håper dette ikke blir en fiasko for meg, da jeg virkelig ønser at disse skal være en gruppe etter hvert.

Uff, dette likte jeg dårlig at så unge maller viser slik territoriell adferd allerede nå. Kan hende jeg virkelig må revurdere mine planer for denne mallen
Har selv en L-85 og den er skikkelig terrtoriell og hissig den også, sloss med Ancistrusene mine om hulene selv om det er nok huler til alle osv. Den er en 10-12 cm nå. Kjøpte en liten på ca 6 cm også samtidig ,men den fikk så mye tyn og pes og ble jaget så mye den døde.
Inaktiv bruker
PG
Har selv en L-85 og den er skikkelig terrtoriell og hissig den også, sloss med Ancistrusene mine om hulene selv om det er nok huler til alle osv. Den er en 10-12 cm nå. Kjøpte en liten på ca 6 cm også samtidig ,men den fikk så mye tyn og pes og ble jaget så mye den døde.

Hei.

Nå i kveld hadde ferskingen flyttet inn i en skiferhule og den andre hang opp ned i forkant av rota de kranglet om.
At disse mallene er så territorielle når de er små overrasker meg veldig. Har sett tidligere at den etablerte l177 var hissig i foringen mot coryene jeg hadde den sammen med men utenom det var den stort sett fredelig.

Hmm. Og jeg som var skeptisk til å holde h. zebra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap