Hvorfor dør fiskene??

håper noen kan hjelpe meg med å svare på hvorfor fiskene mine sakte men sikkert dør..
i akvariet mitt en 60 liter bor det guppy, sverdrager, scalare,palettcicklider og et par corydoras. vannverdiene er stabile, og vannbytte og filterrensing skjer etter boka. jeg bruker en eheim aquaball innvendig filter. jeg har hatt alle fiskene som er der nå i litt under ett år.
i sommer kjøpte jeg to kinesiske algespisere, som døde kort tid etter. disse hadde ingen merkbare symptomer, bortsett fra sterkt rødfargede gjeller. etter det, gikk det ca 1mnd så fikk jeg hvite prikker og behandlet mot det så var "alt bra" trodde jeg. felles for alle fiskene i karet er sterkt rødfargede og utadstående gjeller,rødfarge ved basis av finnene og gattåpning. enkelte fisker har strittende skjell, og de er ofte i overflaten å sluker luft. avføringen er hvitaktig. den siste fisken som døde(guppy)hadde alt dette og i tillegg virket den oppblåst, og hadde blødninger i munn og på kroppssiden. den hadde også en litt krokete kroppsform, en kul foran ryggfinnen. jeg har prøvd behandling med EsHa EXIT og EsHa 2000, sist gjorde jeg et forsøk med aquafuran etter anbefaling fra en dyrebutikk,men ingenting hjelper..
dette er igrunn en flott hobby,men ikke når alt bare dauer hele tiden.. hjelp meg den som kan!!!
oppblåst, tynn/hvit avføring og strittende skjell høres ut som bukvannssott. har det kommet så langt at skjellene stritter, er det ingen vei tilbake for fisken desverre =/
Bukvannsott kommer som regel av stress. Hvilken aquaball modell har du? Hvor mange kurver?
Kan høres ut som filteret ditt kansje er litt underdimensjonert i forhold til antall fisk. Dårlig vannkvalitet over tid stresser fiskene og fører til sykdom.
aner ikke hvilken modell det er men den har tre kurver
Hei. Leit å høre om problemene dine, og ikke helt lett å si nøyaktig hva som er galt, men det er noen ting som umiddelbart lyser opp noen varselslamper hos meg.

For det første; Aquafuran. Veldig sterk og effektiv anti-bakteriell medisin, men den kverker også filterbakteriene. Da ville det forundre meg mye om du ikke har eller har hatt for høye nitritt eller ammoniakk-verdier. Det at fisker sluker luft og blir røde i gjellene kan tyde på dette. Jeg tipper en stor del av problemene dine ligger der.

Ut over det, så syntes jeg du har for mye fisk i karet ditt og sammensetningen er heller ikke den beste. Sammensetning av fisk i akvarium er veldig viktig fordi, i motsetning til i naturen, så kan ikke fisker stikke avgårde om de blir jaget av en stor og sint fisk. De blir jaget konstant. Det fører til stress, redusert immunforsvar og sykdom. Og når fisker er stressede er det mer eller mindre tilfeldig hvilken sykdom som bryter ut.

Jeg ville begynt med å bytte endel vann; ta et vannskift på 30% i dag og det samme noen dager fremover. Har du vanntester bør du teste vannet for ammoniakk og nitritt. Har du ikke vanntester så bør du skaffe det; dråpetester - ikke strips. Har du ikke råd til det så ta med en vannprøve til en dyrebutikk, som skal kunne teste dette for deg.

Så ville jeg vurdert fiskesammensetningen. Palettciklider kan være hissige til tider. Voksne sverddragere trenger god boltreplass og scalarer blir også store når de vokser opp. Les i fiskebasen her på akvaforum om anbefalt minimumsstørrelse på akvarium til disse artene.

Mia Stubb-Olsen
aner ikke hvilken modell det er men den har tre kurver

er det noe jeg kan behandle med i det hele tatt?? ikke alle fiskene er like hardt angrepet. bør jeg avlive de som er hardest rammet av dette??
Jeg lurer på om første behandling her er gratis: vannbytter.

Daglige vannbytter på 30% frem til du får målt vannet for ammoniakk og nitritt.

Jeg er helt enig med Joakim, dette høres ut som symptomer på forgiftning (og ammoniakk og nitritt er gift for fisk).

Siden rent vann aldri skader uansett, men å medisinere med feil medisin kan gjøre ting værre, er det tryggeste å bytte vann frem til du får utelukket problemer med vannverdiene i hvert fall.
tusen takk for alle svar!!
har halvert bestanden med fisk, målinger av amoniakk og nitritt viser at alt står bra til. jeg har fremdeles to guppy med store røde gjeller,er det best å avlive disse også eller er det en sjans for at de kan bedre seg.
Hei
Fiskene lider, så det er best å avlive dem fort.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap