Flytte pumpe som går i kar med forhøyet nitritt?

Inaktiv bruker
Jeg har fått rødorange utslag på nitritt-test i mitt forholdsvis nyoppstartede kar på 250 liter. Vurderer å flytte fiskene over i et kar som står tomt, men er det noen god løsning å flytte pumpa som står i karet med forhøyet nitritt over i dette? Denne pumpa er egentlig innkjørt fra tidligere, men har tydeligvis ikke klart jobben i det nye, større karet.

Spørsmålet er egentlig: Kan pumpa "dra med seg" nitritt over i det andre karet? Sikkert et dumt spørsmål, men til og med sånne spørsmål kan man vel få svar på?
Vel, pumpa vil dra med seg mer filterbakterier vil jeg tro, så det er jo bra. Du sier den ikke klarte jobben i et større kar, er filteret ditt for lite? Eller var det forrige karet såpass lite at mengden med nødvendige filterbakterier var minimal?

Men personlig ville jeg heller bytte vann enn å flytte fisk og filter. Pumpa må uansett kjøres inn til å takle det store karet ditt, og skjer det med en gang, slipper fiskene å gå igjennom nitrittoppen to ganger.
Amaryllis
Spørsmålet er egentlig: Kan pumpa "dra med seg" nitritt over i det andre karet? Sikkert et dumt spørsmål, men til og med sånne spørsmål kan man vel få svar på? :)


Pumpa kan ikke dra med seg nitritt, nei.
Inaktiv bruker
Takk for svar
Maretard
Vel, pumpa vil dra med seg mer filterbakterier vil jeg tro, så det er jo bra. Du sier den ikke klarte jobben i et større kar, er filteret ditt for lite? Eller var det forrige karet såpass lite at mengden med nødvendige filterbakterier var minimal?


Jeg gjør nok alle nybegynnerfeil som det er mulig å gjøre.

For å ta det fra begynnelsen: Pumpa jeg tenker å flytte gikk tidligere i mitt første kar på 64 liter. Den har gått 2 mnd i denne og det har fungert bra. Jeg spurte, da jeg kjøpte en pumpe til det store karet, om jeg kunne sette den "gamle" pumpa sammen med den nye for å få fortgang i prosessen. Han mente det ville gå fint og at jeg da kunne sette fiskene i karet med en gang. Stolte på at det stemte, fyren har egentlig peiling på fisk fra lengre tid.

Så du har nok rett, Maretard, mengden gode bakterier i det gamle filteret var nok for liten til å mestre oppgaven, stakkars filter... Må si at det "bare" er små levendefødende som platy og molly + algeetere som opplever "bomben". De skal jo visstnok tåle endel, i følge han jeg snakket med.

Bytter masse vann jeg nå da, kanskje opptil 50% i dag, og 30% om en dag eller to. Er det ikke slik det gjøres?
Jeg gjorde det på nesten samme måte som du, da jeg flytta kampfisken fra 40 til 60 liter, men da hadde jeg 40 liter vann og gammel + ny pumpe i. Jeg øka vannmengden gradvis, og da fire uker var gått, hadde jeg 60 liter, og så tok jeg ut det gamle filteret, og nitritten holdt seg likevel på under 0,3 mg/l. Det kan du jo prøve? =)

Men det er et større sprang fra 60-250 liter enn med 40-60, så det blir en viss forskjell uansett:P
Inaktiv bruker
Øke vannemengden gradvis ja, det var jo det jeg skulle gjort i steden for å pøse på med 4 ganger så mye vann som den stakkars pumpa var vant med... Huff, jeg gremmes... :-/

Vet forresten hva litersyke er..
Ikke vær flau, feil er noe man gjør når man lærer Tenk heller på at når du spør bryr du deg, og du er villig til å lære for å unngå fremtidige feil=)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap