Syk corydoras aeneus

Hei

Jeg har et problem...håper at noen har vært borti det samme, så jeg kan starte evt behandling...
Mine C. Aeneusser ut til å stupe en etter en. Det begynner med at de blir apatiske og har "utvidedte puppiller", ser slik ut hvertfall, (akkurat som du lyser på dem med lommelykt i mørket). Deretter svømmer de rart og til slutt dør de bare....
har sjekket alle vannverdier og funnet alt iorden....tenkte på en bakteriell infeksjon så fikk råd av en ekspert å sette hele karret på Bactopur Direct. Dette har jeg gjort, men ser nå at dette ikke hjelper noe...

Er det noen som har vært borti noe lignende før som kan hjelpe meg?

-Leffie-
Hva har du sjekket vannverdiene med, dråpe eller strips?
Hvilke verdier har du sjekket og hva ble de eksakte resultatene?

Kan du si litt mer om hvor lenge karet har stått og gått, hvilke filterrens- og vannbytterutiner du har, hvor lenge du har hatt fiskene, størrelse på akvariet og hvilke andre fisk som går sammen med de? Tilsetter du noe i akvariet?

Tenk også over om du har pynteting i akvariet som ikke er beregnet for akvariebruk og om redskap du bruker i akvariesammenheng kan ha blitt forurenset på noe vis.
Vannverdier
Sjekket nitrit og ph med dråpe....det andre med strips...
Resultatet var
ph 7
gh 6
kh 0
nitrit 1-3
temp 26

Bytter 1/3 vann hver fredag, det er 450l Juwel, har stått å gått i ca 1 år.
Alt av "ting" som står å pynter opp har vært med fra oppstart. Har egen håv som bare brukes i dette karret. Egen slange til vannbytter og egne bøtter.
Det nyeste tilskuddet var en C. Schwartzi. bare en stk med planer om flere. Denne fikk jeg hos ei som hadde bare denne. Jeg har flere typer coryer så tenkte at det var bedre for den å være i lag med disse contra å være aleine.
Ellers i karet mitt:

Puntius Denisonii
Crossocheilus Siamensis
Hyphessonbrycon Rosaceus
Corydoras Aeneus
Corydoras Metae
Corydoras sterbai
Dicrossus Filamentosus
Puntius Titteya
Pristolepis Marginata
Ancistrus
Div Molly
Div Guppy

Tilsetter Gh+ ved større vannskifter (ca 1 gang i mnd)

-Leffie-
1-3 nitritt?

Hva slags dråpetest er dette?

Fra 1 til 3 i nitritt er da skyhøyt, og kan umulig stemme med et kar som har kjørt i et år, med mindre noe har skjedd med filterbakteriene. Nitritt begynner å bli kritisk allerede ved 0,3...Har du så høy nitritt så er det ikke rart at fisken dør, da er det vel mer merkelig at ikke fler dør fortere... sikker på at du har målt - og tolket - resultatene riktig?

GH+ trenger du ikke å tilsette etter min mening. De fleste fiskene du har trives med så lav GH som mulig. Dessuten, når du ikke tilsetter lik mengde ved hvert vannbytte oppnår du ikke annet enn konstante endringer i verdiene, noe som er svært stressende for fisk. (stress kan få sykdom til å bryte ut)
(GH øker når du tilsetter det, deretter blir den gradvis utvannet ved hvert vannbytte, før den brått "skyter i været" igjen når du tilsetter det på nytt etter en måned)
Med så høy nitritt så er det et eller annet som ikke stemmer mht filtreringen av karet. Nitritt skal alltid være 0 i et innkjørt kar. Om nitritt oppstår etter at innkjøringen er over (dvs 4-5 uker) så er det enten snakk om for lite filter, for mye belastning på filteret (mye fisk eller fôr) eller feil rengjøring av filteret. Hvilket filter har du og hvordan renser du dette når det er behov for det? Det kan også oppstå nitritt om det er blitt medisinert med stoffer som dreper filterbakteriene.

Om det er utslag på nitritt-testene så er løsningen å skifte 30% av vannet hver dag frem til man har funnet ut hva grunnen er og fått rettet på dette.

En annen mulig årsak til problemer er raske endringer av verdiene. Jeg vil foreslå at du heller tilsetter litt gh+ ved hvert vannbytte istedenfor større doser hver måned. Raske svingninger i verdiene tar kanskje ikke livet av fiskene i første omgang, men kan skape stress som svekker de og gjør de mottagelige for sykdommer. Det er også grunnen til at det ikke anbefales å bytte mer enn 50% av vannet på en gang så sant man ikke kan fylle på med vann med akkurat samme vannverdier.

Beklager
Litt feilformulering det der med nitritt...det skulle seff være 0,1 - 0,3
Dråpetesten er Tetratest NO2

-Leffie-
Vannverdier
Skal ta til meg det med gh-tilsetning....det var godt å høre at det kanskje bare er jeg som stresser fisken men endringer i vannverdiene. Det er jo ikke bare bare det da, men jeg skal skjerpe meg....

-Leffie-
Men hvor ofte og hvordan renser du filteret og når? Svar på spørsmålene til Astrid så kanskje vi da kan hjelpe deg.. En annen ting: Hva slags filter har du?
Det glemte jeg
På Juwelkaret er det innebygd filter, hvor stor dette er tørr jeg ikke svare på, men regner med det er dimensjonert for 450l.
I tillegg har jeg et utvendig filter Eheim 2215. Ellers har jeg ei sirkulasjonspupme med en svamp på som jeg rengjør ved vannbytte. De store filterene blir rengjort annenhver gang ca 1 gang hver 3. mnd. Når disse rengjøres skylles de med kaldt vann....filterene er oppdelt i seksjoner og jeg har fått beskjed om å ikke gjøre dem "klinisk ren" men bare skylling.

-Leffie-
Inaktiv bruker
Leffie
På Juwelkaret er det innebygd filter, hvor stor dette er tørr jeg ikke svare på, men regner med det er dimensjonert for 450l. I tillegg har jeg et utvendig filter Eheim 2215. Ellers har jeg ei sirkulasjonspupme med en svamp på som jeg rengjør ved vannbytte. De store filterene blir rengjort annenhver gang ca 1 gang hver 3. mnd. Når disse rengjøres skylles de med kaldt vann....filterene er oppdelt i seksjoner og jeg har fått beskjed om å ikke gjøre dem "klinisk ren" men bare skylling. -Leffie-


Hei.

Filtermaterialet skal du ikke vaske såfremst ikke filtreringen nesten stopper opp. Er filtrene så møkkete at du ikke har sirkulasjon er de overbelastet.

Skal du gjøre de reine så skal du IKKE vaske de i kaldt vann og ikke annenhver gang du bytter vann.
Skal du gjøre de reine skal du klemme de forsiktig i en bøtte med akvarivannet du har.
Så ofte du vasker filtrene har du omtrent ikke filterbakterier som bryter ned nitritt.
Forklaring
Jeg vasker ikke filterne annenhver gang jeg bytter vann....men jeg har skyllt dem i kaldt vann, det skal jeg slutte med. De blir rengjort en gang hver 3 mnd, men ikke begge to sammtidig, men annenhver gang.

-Leffie-
Inaktiv bruker
Leffie
Jeg vasker ikke filterne annenhver gang jeg bytter vann....men jeg har skyllt dem i kaldt vann, det skal jeg slutte med. De blir rengjort en gang hver 3 mnd, men ikke begge to sammtidig, men annenhver gang. -Leffie-


Strengt tatt skal det ikke være nødvendig å rengjøre filtrene mer enn en til to ganger om året. Har man i tilegg flere filter er det ikke behov for å rengjøre de så ofte heller hvis ikke akvariet er tett befisket

Lykke til. Håper du ikke mister flere fisk .
Pumper skal du bare rense når strømmen er merkbart redusert. Ikke vask med kaldt vann som nevnt, bare ta en bøtte med akvarievann og skvis filtermediet forsiktig. Utvendige filtere tengs sjelden å renses ofte (bare et par ganger i året) avhengig av belastning og hvor mye fisk og planter du har. Den ene pumpen min stoppet nesten her om dager og da renset jeg det.

Grunnen til at store utvendige filtere ikke trengs rens så ofte er pga. den store biologiske kapasiteten hvor det bor mange (gode) bakterier som bryter ned Nitritt og lever i filteret. Normalt bruker et nytt kar 4 uker på å bygge opp en bakteriekultrur (eller bakterieflora) i filteret. Hver gang du da vasker filtermediet med kaldt vann dreper du alle disse gode bakteriene og da er det ingen ting som kan bryte ned fiskedritten og slikt.

Da kan man si at annenhver gang eller hver gang du byttet vann drepte du den lille bakteriekulturen som rakk og bygge seg opp og nitritten er nok årsaken til at Coryene dine hyar dødd. Allerede ved en nitritt verdi på 0,3 (!) er det et kritisk nivå. Jeg har selv gjort AKKURAT det samme før når jeg var ny som førte til sorg, smerte og massedød i mitt akvariet.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap