Jom jom og hans akvarier

Hei alle sammen!

Først litt om meg selv.. Jeg er en 29 år gammel mann ifra Trondheim som fikk denne akvarieinteressen ifra en venninne av meg. Ting "balla" fort på seg og jeg har nok brukt mere penger på denne hobbyen enn noen av de andre hobbyene mine, selv om jeg vil påstå at jeg fremdeles er noenlunde fornuftig, merk fremdeles..

Jeg begynte med å kjøpe meg et Juwel Rek60 med møbel da jeg ikke har helt den store plassen å rutte på hjemme hos meg selv. Det er til dags det største av to akvarium jeg har og hvis man ser bort ifra den heller labre 280l pumpa som står i så er jeg stort sett fornøyd med det.

Bunnen består av blåsesand ifra Biltema og dekorasjonen er Mangrove røtter og ymse stener jeg har plukket langs ved elvekantene. pr dags dato er det 8 planter nede i det, selvsagt husker jeg ikke navnet på noen av de..

Dette akvariet ble først bosatt av 4 guppyer (som forøvrig fremdeles er der selv om jeg noen gang har hatt lyst til å bytte de ut med noe annet.. Men det er jo liksom DERES akvarium.. Derfor mistenker jeg at de får leve der til de dør av alderdom eller noe annet) Så kom det 4 maller (husker ikke art, skal poste det senere) etterfulgt av 10 Svart Neon Tetra (hvorav en døde.. Aner ikke hvorfor) og 2 Sommerfuglciclider.

Jada jeg vet. Litt for mye for en skarve 54l men det ble nå bare sånn Fiskene ser ut til å stortrives sammen.

Jeg prøvde meg med 4 Amanoreker nede i det for noen mnd siden, men de dakkar lille rekene ble noe bølla med av ciclidene og Guppyene, og ble derfor satt i det andre karet mitt. Det nyeste tilskuddet i denne Juwel`n er to Viftereker (Skunkreker) som er noen veldig artige krabater! Ikke blir de bølla med heller! Det virker nesten som om DE bøller med fiskene noen ganger!


[External Image]



Det andre karet er en Jebo R331 på 20? liter. Dette var egentlig et aldri så lite impulskjøp da det var så billig. Fullt så billig var det ikke allikevel skulle det vise seg men det tar vi senere.

Jeg har siden jeg begynte med denne hobbyen hatt lyst på en kampfisk. Men det er jo utelukket å putte en neri Juwel`n.. Da hadde det jo blitt krig og elendighet med en gang, derfor så jeg nå mitt snitt. Jeg hadde sett meg ut en kampfisk på en lokal forretning som falt i smak, den levde som de fleste kampfisker i en liten bolle, og når jeg mener liten så mener jeg liten. Knappe to fiskelengder, kanske mindre.. Og ettersom jeg er en slik sabla snill mann kjøpte jeg den.

Og igjen.. Jada jeg er klar over at 20l er for lite for en kampfisk... MEN, det må være rene himmelriket iforhold til de små "glassene" og de biiiittesmåe bollene som dyrebutikker faktisk selger som Betta akvarier.. Burde vært forbudt!

Jebo`n ble fyllt opp med Luna grus og de obligatoriske elvestenene, jeg holdt på en god stund før jeg fant noe dekorasjon som ikke så malplassert ut nede i et så lite akvarium, samt som ikke tok mere plass enn nødvendig (tross alt bare 20l) Hadde en innkjøringsperiode på 2.5 uke og satte fisken neri. Den ser ut til å trives 4 amanoreker fant veien neri der etterhvert.

Etter en stund ble jeg passe gal av filter/pumpeløsningen på dette akvariet. Filteret er bunnfilter, vannet kommer ut 2cm over vannivået og lager en slik fantastisk sildrelyd som gjorde at jeg var rimelig overbevist av at jeg hadde blærekatarr de første ukene. Dobesøk i n`te.. Samtidlig laget pumpen et spetakkel iform av during og dunking. Lite gøy å ha på samme rommet som man sover på

Derfor ble et Fluval 1+ kjøpt inn.

Operasjonen som måtte til for å få ut bunnfilteret var et helvete jeg aldri vil oppleve igjen. Alt måtte ut av karet, planter, fisk og reker.. Og Amanoreker er ikke så medgjørlige til å bli håvet opp fant jeg ut. Jeg fikk assosiasjoner til de gamle Roadrunner tegneseriene mens jeg holdt på.. Dere vet "Meep Meep!" Men tilslutt ble det. Fluval`n er inne og funker som gull.. Det lager ikke en eneste lyd som jeg kan høre.

Slik ser det da ut (Noe dårlig bilde)


[External Image]

Altså
1stk Betta Splendens Crowntail "Oddvar"
9stk Amanoreker

Bedre bilde av "Oddvar"
[External Image]

Kommer til å oppdatere tråden når jeg skaffer noe nytt eller gjør forandringer.

Mvh
John
Jepp. Da fikk jeg lønn .. Og ergo ble det ekstra lysarmatur i Juweln. Har lenge hatt trøbbel med at plantene visner nederst og vokser i toppen. Nå er det forhåpentligvis slutt på det.

Kjøpte 15w lysrørsett og reflektor hos Arcadia, så nå er det 30W.

Litt bilder om hvordan jeg satte det sammen i Juweln. Det er minimalt med plass til et ekstra rør under lokket, men jeg fikk det til ved å montere det på skrå foran.

Festene ble limt fast istedetfor å bruke skruer. Skruene ville ha kommet ut av lokket foran, noe som ville ha vært lite pent..
[External Image]



Her er da lysrøret montert. Terminalene skrudd fast
[External Image]


Lysrør montert med reflektor. Kabler stripset fast til festene til originalarmatur
[External Image]


Slik ser det da ut ovenifra når man tar av "foringsluka"
[External Image]

Hvis man ser bort ifra et lite uhell der jeg greide å lime fast tommelen min til venstre feste så gikk dette glatt. Vil anbefale det til andre med samme akvarium. Skal ta bilder når vannet har blitt klarere.

BB John
Hvor kjøpte du dette lysrørsettet? Har tenkt på å utvide selv.
Wikdahl
Hvor kjøpte du dette lysrørsettet? Har tenkt på å utvide selv.


Hei du!

Kjøpte det på Akvasia på Tiller Torget. Arcadia heter settet. Betalte vel 350 for settet og 100 for reflektoren eller no. Har du tid til å vente så kan man få det billigere ved å bestille over nettbutikken deres.





BB John
Hmmm... Tror nesten jeg får gjøre det samme med 20litern.

Det blir noe mere kinkig da det absolutt ikke er plass til noe mer enn hva som allerede er der uten å gjøre store modifikasjoner.. Men ettersom fluval`n står i og originalpumpe/filteret er hivd så skal jeg nok få ordna plass, men da må jeg ta ibruk baufil og kniv.. Her må det kuttes og moddes!

Men hvem selger 8w T5 armaturer? evt noe annet som kan passe? Jeg har 30cm lengde å gå på. Noen ideer?


[External Image]

BB John
Hva med å sette inn en pæresokkel, så setter du inn en 11Watt plantelys-sparepære. Gir greit med lys det.

Skjær ut litt av armaturtoppen (ned mot vannet) så setter du inn kanskje noe lexan eller plexi-glass der så er den skjermet mot vann. Alle ingredienser fåes kjøpt hos Clas Ohlson
Ikke en dum ide

Hva med størrrelse? Har denne plantepæra like dimensjoner med vanlige E27 pærer? isåfall går det ikke. Jeg har bare 5.5cm høyde å gå på i denne "Filterboksen" og da skulle jeg gjerne ha plass til en reflektor bak der i tillegg, (Kan jo fikses med alufolie tross alt) Får man derimot kjøpt plantelyspærer med E14 sokkel så er det jo knall! Kan du gi meg noen linker til slike pærer? Jeg har trøbbel med å finne de.

Lexan tanken har jeg faktisk vært innom selv. Lexan får jeg glatt tak i ifra jobb så det skal nok ordne seg. Da kan jeg sage ut hele bunnen av filterboksen, tilpasse en lexan plate og silikonere rundt slik at det blir sånn høvelig vanntett.

Hehey jeg enser et juleprosjekt imellom slagene!

En annen ide er et lysrørsett ifra Tyskland. 18w som målte rundt 20cm. Jeg har rota bort linken jeg fikk av Scnuppa igår men den skal jeg nok grave opp. Aberet her var at lysrørene visstnok var av en noe ugunstig lengde og må bestilles ifra utlandet, med alt det tullet det kan føre med seg.

BB John

En annen sak er at jeg kjøpte litt stash igår. Plante til 20literen som tåler en støyt (les: kampfisk som liker å gni og tulle seg inne i) samt at de to vifterekene jeg hadde i 60litern var så gøyale at jeg liksågodt dro innom Tam Lade og kjøpte to ekstra. Arne Bjarne og Olaf..

De har gjemt seg godt for øyeblikket, men de kommer vel ut når de innser at det egentlig ikke er så farlig som det ser ut neri der. Igrunn de eneste fiskene som gir de en smule oppmerksomhet er de fire nysgjerrige guppyene.

Tar vel noen bilder når de dukker frem

BB John
Hei.

Fin tråd du har

Du skrev:

Sitat:Festene ble limt fast istedetfor å bruke skruer. Skruene ville ha kommet ut av lokket foran, noe som ville ha vært lite pent..


Hvilken type lim brukte du? Tenker på å gjøre det samme.

På forhand takk
Hei du!

Jeg brukte Loctite Super Attak som man finner på Clas Ohlson til en rimelig penge. Så lenge man lar den herde i en time eller to så vil jeg tro at alt går greit.

Dette er ikke i direkte kontakt med vannet uansett. Og vannverdiene har vært de samme både før og etter ifølge mine PH og Nitrat tester. Ingenting har dødd heller..

BB John
Fyyyyy.. Ikke direktelink til armaturen?! Slem schnuppe!

BB John
litt arbeid te dæ å vett...hehe :P
Va no som svarte! Æ e mest vant te å les bøker einn å jobb æ vettu Når de først kjæm nåkka som kreve arbe så tar æ dein enklast veijn..

Mvh
Ja sjøttarstuggun ja goddag!

Virker som om plantepærer med E14 sokkel er vanskelig om ikke umulig å få tak i.. Det var igrunn litt synd da jeg hadde planene klare hvordan jeg skulle gjøre dette.

Da gjenstår enten dette:
[URL= http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=48010]http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=48010[/URL]

Ellers så må jeg bare avskrive hele greia..

BB John
Sir jamalot
Virker som om plantepærer med E14 sokkel er vanskelig om ikke umulig å få tak i.. Det var igrunn litt synd da jeg hadde planene klare hvordan jeg skulle gjøre dette. Da gjenstår enten dette: [URL= http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=48010][IMG] http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=48010[/URL] Ellers så må jeg bare avskrive hele greia.. BB John


Hei.

Du var på jakt etter E14? Kom over det i Sverige hos

Du kan jo alltids prøve der?
hehey! Takk for den!

Da var plutselig prosjektet igang igjen. Og jeg har allerede satt baufila i toppen..


[External Image]

BB John
Jo jo.. berre hyggelig det...

Er det plast både oppe og nede (glasset ditt)?

Du kunne eventuelt limt/skru/poppet fast en plate i lokket, for å få litt beskyttelse.

Dette kan bli et flytende prosjekt
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap