Pc lyden er forsvunnet :( noen som kan hjelpe?

Det irriterer meg grenseløst at jeg har mistet lyden på høytalerne på pc'en

De fungerer iflg. pc-testene jeg har kjørt (lydvolumet hopper opp og ned på en sånn grafisk test-viser men jeg hører ikke noe). Jeg bare hører lyden når jeg plugger inn et head set (høretelefoner). Skjønner ikke hvorfor! Når jeg skulle høre lyden i videoklippet Aggi har lagt inn her, måtte jeg plugge inn head settet igjen.

Åpenbart har jeg fiklet med en eller annen innstilling en gang, for det virket fint før, men... nå kun i hodetelefonene. Dette skjedde en eller annen gang mens jeg satt på kveldstid over et par uker og så på en dvd samleboks jeg hadde kjøpt. Siden det var sent på kvelden, brukte jeg hodetelefoner for å kunne skru opp lyden på pc'en. Lente meg tilbake i sofaen og så filmene på pc-skjermen (stor skjerm!)

Siden det er en film/multimedia-pc jeg har, har jeg fjernkontroll til pc'en min også, men den skjønner jeg ikke så mye av (bruksanvisningen har jeg gjemt et lurt sted jeg har glemt...)

Pc'en er en del av HP Entertainment Series; HP Pavilion HDX9000, om det har noe å si.

Noen som vet hvor på pc'en man kan få stilt inn lyden til å gå til pc-høytalerne igjen?
Jeg har prøvd her, se skjermbildekopi, men det virker ikke (har restartet pc'en også). Jeg prøvde å hake av for det øverste alternativet i stad, men det virket ikke da heller.
Jeg har valgt Microsoft Windows MediaPlayer som viser av filmer, men jeg tror det var QuickPlay som standard fra produsentens side.



[External Image]
du har ikke skrevet noe om det, så jeg prøver å foreslå. kan ikke skade.

har du sjekket at alle voluminnstillingene er på fult? du har en volumknapp nede til høyre sant. sjekk at alle er stilt opp. gå også inn på avanserte innstillinger om du får til det og sjekk de også.
ehm.. så litt nærmere på det skjermbildet ditt. står det "speakers - redirect headphones" eller noe sånn?

nå ser det ut til at du har vista og der er jeg ikke lommekjent.. men sjekk om du finner noe slik som "gjenopprett instillingene" ?
Jeg har prøvd alt nå... og en stund forsvant lyden til og med i hodetelefonene også. Heldigvis fikk jeg den tilbake, men fremdeles ingen lyd i selve pc'en.

Argh!

Har forresten funnet brukerhåndboka, og saumfarer den nå sammen med mannen min. Men det virker jo ikke, det som oppgis der!
høres ut som det er driveren til lyden som har slått seg vrang.

har kommet på 2 ting du kan prøve. enten kan du finne ut hvilken driver du har til lyden og reinstallere denne. eller så kan du prøve å gjenopprette systemet til et tidspunkt du vet det fungerte. det gjøres ved å gå inn på start -> alle programmer -> tilbehør -> systemverktøy -> gjenopprett (jeg vet ikke om det er slik for jeg oversatte raskt fra min engelske meny..)

se om noe av det hjelper?

ellers kan du søke på google etter "forsvunnet lyd". jeg fant noen forum med folk som hadde det samme problemene, men ingen raske svar til deg (gidda ikke se gjennom alt :P det får du gjøre )
Dersom det er noe du har gjort, og du ikke er sikker på hvor du har gjort det, kan du slette enheten under enhetsbehandling og restarte maskinen. Sålenge du ikke sletter driveren (ikke hak av for "Slett enhetsdriveren..."), så vil lydkortet automatisk bli installert igjen når du logger på igjen, denne gangen med standard-instillinger.
Er verdt ett forsøk...

Ellers kan det se ut som det er "Speaker - Redirect headphones" som muligens skaper problemet for deg.

Ellers har jeg MEGET dårlig erfaring med Quick-player fra tidligere, har sørget for tull med drivere både til CD-spiller og lydkort på en del Fujitsu-Siemens bærbare jeg har vært borte i.


Ellers kan jeg også anbefale deg å ta deg en tur innom nedlastingssidene til HP, og laste ned det som er av de nyeste drivere til din modell.

Prøv deg også på å oppdatere det som eventuelt er av Firmware og BIOS om du tar sjansen
Kan du ha kommet borti en mute knapp? Disse luringene kan jo være på siden av laptopen eller på fjernkontrollen som vel i selve operativsystemet.
jeg har selv vista og slet med nøyaktig det samme problemet, virker som om det er en vista ting. Jeg aner ikke hvordan det løste seg men når jeg hadde trykket og starta og stoppet og restarta alt som fantes kom bare lyden brått tilbake av seg selv. Kanskje du bare skal ta tiden til hjelp og se om pcen din finner ut av det selv?
Helge
Kan du ha kommet borti en mute knapp? Disse luringene kan jo være på siden av laptopen eller på fjernkontrollen som vel i selve operativsystemet.


Sålenge lyden i hodetelefonene fungerer, er ikke MUTE i funksjon. Kan selvfølgelig være en løs kabel i PC'en, da utgangen fra lydkortet til hodetlf-jack (hullet du putter pluggen til hodetlf) er forskjellig fra hvor høytalere er koplet til.

Da må du ha mister PC'en i bakken elns, det hadde du vel sikkert også fortalt om i tråden her.......
Bare for sikkerhets skyld. Du har vel tatt ut hodetetelefon-pluggen?

Mulig det er en føler i pluggen.
Ikke sikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt, Trygve Om jeg har tatt ut hodetelefonpluggen...? Hehe, hodetelefonene ligger nå på rommet til guttungen, og jeg sitter her ved stuebordet ved pc'en...det er fremdeles ingen lyd

Pc'en har absolutt ikke blitt mistet i gulvet eller noe, den har stått pal her. Selv om det er en såkalt Notebook pc, er den stor og tung pga svær skjerm, og ikke noe man flytter på til stadighet.

Nå har jeg snart gått gjennom hele brukerveiledningen, og sjekket alt som har med lyd å gjøre. Pc'en er restartet minst tre ganger, og fremdeles ingen lyd. Irriterende så det holder.
Selvsagt er garantien akkurat gått ut når jeg begynner å undersøke problemet. Den har vært sånn i mange uker, men til å begynne med så tenkte jeg ikke så mye over det, og trodde ikke det skulle være noen big deal å få fikset det. Antok det bare var noen innstillinger jeg måtte gjøre, så ville den være på plass igjen.
Garantien på den, 1 år står det på undersiden på et klistremerke, gikk ut i september.... eller kan jeg fremdeles reklamere overfor nettbutikken jeg kjøpte den hos? Det er vel forventet at en multimedia-pc skal ha lyden i orden mer enn ett år

Dette med å avinnstallere drivere for lyd og så innstallere dem igjen blir jeg nervøs av å bare lese om... Det er overhodet ikke noe jeg har peiling på, og jeg er nesten sikker på at problemet bare vil bli verre om jeg begynner å fikle med noe sånt :p
Søren at gamle naboen vår er flytta... han var god å tilkalle hver gang det var noe pc-krøll her! (han jobber med den slags)
Et enkelt lite knep man kan gjøre når det skjer slike ting, er rett å slett å tilbakestille hele systemet til en dato da alt fungerte. Dersom du har Vista kan du gjøre dette via: Kontrollpanel\Sikkerhetskopierings- og gjenopprettingssenter

Når du er kommet inn i gjenopprettingssenter, ser du en meny på venstre side. Velg da reparer Windows med systemgjenoppretting. Klikk på velg et annet gjenopprettingspunkt, og velg en dato da alt fungerte. PC`n vil da gå tilbake til denne datoen, og problemet er forhåpentligvis løst.

(Du mister ikke dokumenter eller filer ved denne operasjonen)

Håper dette hjelper.
Anbefaler deg å prøve det Dagfinn Lunde anbefaler i innlegg nr. 6. Les manualen og vær sikker på hva lydkortet heter først.

Veldig mange lydkort har egne programmer som styrer lyden på toppen av Windows. I Vista skulle dette være mindre problem, men jeg kjenner ikke til hvordan HP gjør det. Det er en avkrysningsboks på mange om man skal mute lyd på høyttalere når hodetelefoner plugges inn. Det er mulig at det er der noe har gått galt.

Hvor plugger du inn hodetelefon når du bruker den? _I_ høyttaler sin hodetelefonutgang, eller tar du ut høyttaler plugg og plugger den der?
Janne Selstad
Et enkelt lite knep man kan gjøre når det skjer slike ting, er rett å slett å tilbakestille hele systemet til en dato da alt fungerte. Dersom du har Vista kan du gjøre dette via: Kontrollpanel\Sikkerhetskopierings- og gjenopprettingssenter Når du er kommet inn i gjenopprettingssenter, ser du en meny på venstre side. Velg da reparer Windows med systemgjenoppretting. Klikk på velg et annet gjenopprettingspunkt, og velg en dato da alt fungerte. PC`n vil da gå tilbake til denne datoen, og problemet er forhåpentligvis løst. (Du mister ikke dokumenter eller filer ved denne operasjonen) Håper dette hjelper.


Ja, jeg har forsøkt den metoden før med hell på andre ting. Men problemet er at jeg ikke husker i det hele tatt når lyden sist fungerte. Jeg husker bare at det oppstod en eller annen gang nå i høst, mens jeg satt over et par uker på kveldstid og så på alle de sesongene av en serie på dvd.

Det må ha vært i oktober eller november... trur eg
Jeg får kanskje prøve dette også, denne gangen. Får sette en dato ganske langt tilbake i tid bare.


biXen
Anbefaler deg å prøve det Dagfinn Lunde anbefaler i innlegg nr. 6. Les manualen og vær sikker på hva lydkortet heter først. Veldig mange lydkort har egne programmer som styrer lyden på toppen av Windows. I Vista skulle dette være mindre problem, men jeg kjenner ikke til hvordan HP gjør det. Det er en avkrysningsboks på mange om man skal mute lyd på høyttalere når hodetelefoner plugges inn. Det er mulig at det er der noe har gått galt. Hvor plugger du inn hodetelefon når du bruker den? _I_ høyttaler sin hodetelefonutgang, eller tar du ut høyttaler plugg og plugger den der?


Jeg har prøvd å finne dette lydkortet, men har ikke lykkes så langt. Jeg aner jo ikke hva jeg skal se etter og hva det heter

Foran på pc'en, på kanten, er det et lite hodetelefonsymbol med to utganger. Jeg plugger inn hodetelefonenes ledningsplugg der i et av de to.
Er lydkortet noen av disse?

[External Image]
Ja, det skal ligge under lyd-, video- og spillkontrollere. Jeg går ut fra at det er "High Definition Audio-enhet".
Et lite tips...
Hei Mona!
Dersom du ikke klarer å løse problemet selv kan du ringe telenoreksperten. Tlfnr: 820 90 100. Det er riktignok en stiv pris å ringe dit, men jeg har tilgode å oppleve at de ikke har kunnet løse ethvert problem jeg ikke har funnet ut av selv
Jeg må bare komme med ett forslag til: Sitter alle ledningene til høyttalere osv helt i? (Det var mitt problem da jeg ikke forsto hviorfor jeg hadde mista lyden i helga.... :o )
Jeg hadde en periode en bug i windows som gjorde at jeg måtte sette volumkontroll på "demp", deretter klikke utenfor volumboksen , og deretter hake vekk "demp" igjen. Etter den prosedyren, fungerte lyden helt il data'n ble restartet. Fikset det permanent ved å benytte meg av windows oppdatering.
Kanskje du har noe lignende, Mona?
jeg sleit med jojolyd, null lyd etc en periode (ett år.) lyden kunne finne på å forsvinne i flere måneder, virket litt, så ble jojo (volumet gikk opp og ned) før det ble stille igjen. og det var rett og slett høytalerne som hadd løs kontakt ett eller annet sted. jeg orket ikke fikse det, kjøpte nye høytalere og det funker som bare det.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim F
Reklame for plussmedlemskap