Innvollsorm.....?

- Hvordan fisk er det?
Rødmunnstetra, boliviansk sommerfuglciklide, kyssegurami.
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Over ett halvt år. Tetraene er ca 3cm. Ciklidene varierer fra 3 til 5...ca.. Guramiene er korte, og små.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
7 praktbotia, 5 Siamesiske algespisere, 2 scalarer, 4 kinesiske algespisere, 2 store sugefisk(husker ikke navn)
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Ikke på 2-3mnd...
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Akkurat nå går det to pumper i 160litern. Skal etterhvert bytte ut juwel-pumpen som fulgte med. Klemmer utav filtermaterielet ved vannbytte, i bøtta med uttømt vann.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
0 nitritt, og 7 ph. Skifter vann ca hver 14dag.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet. De andre er helt normale (enda...) Virker friske og livlige. Er ikke tynne.

Starta med rødmunnstetraene. Hadde 12, nå har vi 4. 3 er fine og friske. Mens en er veldig tynn, og ser ut som tuppen på gattfinna (den nær rumpa) er litt slitt. Og endetarmsåpningen ser litt større ut enn vanlig, synes jeg kan se brunaktige små "pigger" som stikker ut. Får ikke beskrevet det på annet vis. De som når er døde hadde samme symptomer. Ble veldig slappe til slutt.

Har 4 ciklidene. De har også litt forstørret endetarmsåpning, hvertfall to av dem. Også her synes jeg det ser ut som noe stikker ut. En er veldig slapp nå, ligger mest på bakken. Ingen av dem er seg selv lenger, rolige og litt uinteresserte..

Kysseguramiene, har bare to av dem. De er kortere enn dem man vanligvis ser. Lurer på om det er en slags "ballongvariant" eller noe, de er kjøpt i en butikk som er veldig glad i sånne fisk. Hannen er fin og frisk, men hunnen er utmagret og slapp. Hun har litt fillete finner, ser ut som hannen muligens har vært litt bortpå henne. Har ikke lagt merke til annet med henne.

Resten av fiskene virker friske. Hadde en kinesisk algespiser som døde. Men merka ingenting på forhånd. Disse skal uansett ut av karet.

Ligner dette på innvollsorm?

Har ingen bilder dessverre....
Synes dette minner mistenkelig om innvollsorm, ja. Du kan lese litt mer om dette i sykdomsartikkelen. Ellers så kan du finne en del opplysninger om innvollsorm og behandling om du søker litt på forumet. Her har jeg søkt på innvollsorm og behandling. Her er søk på cammalanus og behandling. Dessverre så virker det ikke som den er den letteste å bli kvitt
Takk for svar

Huff, ikke noe særlig. Men har lest litt på sykdomsforumet, og div. Mye som sies, og vi skjønner jo ikke alt, hehe. Men det er sånne rødbrune tråder, eller pigger som stikker ut. Noen har en, mens andre har flere... Så i en annen sak at noe som er kallt sera nematol, som selges hos tropehagen-butikkene, er nevnt. Er dette noe som kan hjelpe, eller må vi bare bestille fra utlandet?
pussig at dette kom opp samtidig som jeg dro opp en tråd om mine syke og.

har lest artikelen, takk, tror det er gjellemark mine har fått.

har nettopp bestilt prazipro fra rocky mountain discus.

det er 4 flasker for internasjonalt ordre.

om dere (noen) trenger å kjøpe en av disse fra meg send meg en pm, tviler på at jeg ikke trenger alt sammen.

linken til-

http://www.rockymountaindiscus.com/prazipro.htm
Kan også anbefale Sera Nematol om det skulle være innvollsorm av typen camallanus etc, da vil tynne, rød tråder henge ut av analåpningen.

Den får man kjøpt i Norge og vil ikke ta filteret.
ok, det kan jeg faktisk få tak i i morgen. veldig bra.

annanda
ok, det kan jeg faktisk få tak i i morgen. veldig bra.

Kan hende butikken må bestille den inn fra leverandøren i Norge, det måtte butikken jeg handla det i. Men tok ikke mange dagene. Men kan hende butikkene som fører sera produkter nå har fått den inn i sortimanget.

Kan legge til at dette er en dyr medisin, jeg betalte riktignok med frakt 490,- for en 50ml flaske. Men den er drøy i bruk da, altså 1ml pr. 40l vann.

Den fins også i mindre flasker på 10ml etter hva jeg vet om man ikke har behov for så mye. Men man skal ta en ny behandling 3 uker etter første for å ta knekken på det som var egg etc. Så da kan man regne ut hvor mye man trenger
Tror vi prøver med sera nematol da. For det er sånne tråder som stikker ut. Så da får vi satse på at dette hjelper, skal ut og kjøpe i morgen. Prisen får bare være høy, er verdt det om fiskene blir friske
blir nok en på 50 ml jeg trenger om jeg må ha to runder.

veldig bra, takk takk.
Bare hyggelig, er noe herk å få dette i karet. Men nå fins det iallefall medisiner som fungerer uten andre bieffekter og som er lovlig i Norge

Men man skal være forsiktig om man har reker til info.

Det står også at c og L-maller kan være ømfintlige, men både jeg og Myrheksa her inne har brukt medisinen på ørten slag L og c maller uten problemer.

Selv så har jeg behandla mine kar som inneholder:

L134
L128
Vanlig ancistrus
C.Sterbai
C.PAnda
C.Sodalis

og Myrheksa hadde en lang liste, uten problemer. BAre husk og luft vannet godt under behandlingen og følg bruksanvisningen.
da forsøker jeg å fiske ut de største rekene og ha de i et lite kar for seg selv en stund, og ja, helt ille, synes det er tragisk at de har blitt syke etter så mange år uten sykdom.

Da er medisinen i karet. Skal man fore som vanlig under medisineringen? Ser man skal skifte ut 80% av vannet 2 dager etter behandling, det bli jo stas, hehe
Jeg fora, men bare litt....og fiskene klarer seg fint uten mat i noen døgn. Men viktig å få masse oksygen i vannet

Jeg tok ikke 80% vannbytte på dag to , men 50% og så 50% dag 3. Det fungerte bra. Blir fort veldig kaldt å i karet om man skal bytte 80% av vannet, om man ikke har mulighet til å temperere vannet på forhånd da

Dette gjorde jeg i alle karene jeg behandla.
Det hørtes mye bedre ut ja... Kanskje ikke fullt så stor påkjenning for fiskene heller. Vil de som allerede er hardt angrepet overleve, eller er det mest håp for dem som ikke har noen symptomer enda?
Det kommer veldig ann på hvor mye parasitten har ødelagt. Som sagt så vil denne ødelegge tarmen til fisken og området rundt analåpningen(sistvenvte vil du kunne se).

Hos meg så døde noen mens andre overlevde. Hardest rammet var tetarene, samt at jeg mistet en boliviansk sommerfugl ciklide.
lufte godt_=vannbyttene som du har nevnt ikke sant? Ikke ordne luft pumpe eller slå opp sirkulasjon i tanken?
åkkei, men det er bra. de blovianske ciklidene er ganske hard rammet samt scalarene. av de tetranen som er igjen er det en som er hard rammet, de 3andre ser vi det ikke så godt på.

men lurte på hvordan man gjør det med lyset, står noe i bruksanvisningen at lys skal være av? hva gjør vi?

annanda
lufte godt_=vannbyttene som du har nevnt ikke sant? Ikke ordne luft pumpe eller slå opp sirkulasjon i tanken?

Nei å lufte godt...så mener jeg sette inne ekstra luftpumpe med brusestein evt sørge for at utblåset til pumpa står i vannoverflaten.
marte&synne
åkkei, men det er bra. de blovianske ciklidene er ganske hard rammet samt scalarene. av de tetranen som er igjen er det en som er hard rammet, de 3andre ser vi det ikke så godt på. men lurte på hvordan man gjør det med lyset, står noe i bruksanvisningen at lys skal være av? hva gjør vi?

Lyset hos meg stod bare på som vanlig.
Ciklidene tåler denne medisinen svært godt ifølge mine erfaringer. Det samme gjør ancistrus, eplesnegler, dvergtannkarper og glødebådstetra.

De som derimot ikke tåler den er reker, guppy og platy. Det er i hvert fall de jeg har prøvd å behandle.

Lyset har jeg hatt av mens medisinen er oppi, for å forhindre unødig stress. I bruksanvisningen står det noe om at UV lys skal være av.

Husk å enten klore, koke eller fryse utstyr etter hver gang du har brukt det, mens du holder på med dette her. Dette for å ikke resmitte karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Mathiasen
Reklame for plussmedlemskap