Når jegersneglene driter i snegler..

tja, begynner å bli noen snegler her nå.. og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. jegersnegler virker som sagt ikke, hadde 5, en er død av uviss grunn. muligens sult da jeg kun har foret med grønttabletter en stund for å få jegerne til å spise snegler igjen. men det virker som de bare jaktet på sandsneglene i dette karet, disse andre her får gå ifred. selv om de er ganske store =/ og nå er det masse snegler, jegerne er bare ute etter sex. har hatt egg en god stund (1-2 mnd), men virker ikke som de klekker.

begynner nesten å bli så desperat at jeg vurderer leiemordere, selv om jeg hadde lovet meg selv å ikke ha botia igjen pga størrelsen på karet.... men dette begynner å bli ekkelt -.-

[External Image]

[External Image]

dette er bare noen av sneglene..
Merkelig at ikke jegersneglene tar pestsneglene... Kanskje de har fått smaken på sandsnegler heller?
Her i huset har vi tre jegere i et kar som er overfylt av skivesnegler, og det blir stadig flere tomme skall på bunnen. I tillegg har vi hvertfall 10 små jegerbabyer i forskjellige størrelser.
Synes de er kule, og her gjør de hvertfall jobben sin.
Men det kan jo hende at det rett og slett er for mange pestsnegler, slik at de ikke klarer å spise unna etterhvert som det blir født flere...
finner ikke tomme skall etter disse, og jeg har og en bildeserie hvor disse blir ignorert. pestsneglene kan spankulere rett over jegerne.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Slik jeg har forstått det, så formerer enkelte pestsnegler seg med så stor fart at jegersneglene ikke klarer å utrydde dem. Det er nok viktig at det ikke er for mye mat-overskudd i karet, for da blir formeringen eksplosiv. I tillegg, så tar ikke jegersneglene de mindre sneglene dersom de har tilgang på større. Hvis du klarer å få sneglene til å formere seg, så vil jeg anta at du vil se en bedring dersom du kutter ned litt på fóring, og i tillegg fjerner de pestsneglene du kan se.
jeg har foret mye mindre den siste måneden, spesielt med tanke på fortabletter. nah er det kun 2 borneo sugere og 5 kuhlii igjen som bunndyr + noen få reker. tabletter blir kun gitt ca 2-3 ganger i uka, ellers er det kun flakfor eller avskallet artemia (yngel i karet..)

jeg ser daglig pestsnegler klatre over jegersnegler, og jeg ser kun noen få sandsnegle skall, og ingen mysteriesnegle skall (som ligger i glaninga hvertfall)

kommer til å fortsette sparsom foring uansett, fiskene er ikke tynne.

røttene er fulle av jegersnegle egg, men jeg har ennå ikke sett noen bebiser, selv etter 2-3 måneder..

plukking har jeg ikke gjort, unntatt når noen ville kjøpe disse av meg :p

får vel dra fram håven i helga vel, og lage snegler i saltlake..
Jegersnegler spiser kun når dem er sultne. Det er derfor antallet jegersnegler som er avgjørende for resultatet.

Jeg kjøpte opprinnelig 180 jegersnegler (fordelt på mange kar). Det var først når dem begynte å formere og multiplisere seg at pestsneglene forsvant helt. Siden jegersneglene formerer seg rimelig seint vil det ta tid, men jeg lover at det vil skje. Siden du bare har 5 nå vil det nok ta ganske lang lang tid

Du kan forskynde prosessen med å plukke snegler med fingrene eller med sneglefelle. Ikke bruk sneglegift.

vel, det er et halvt tonn jegersnegle egg, de må vel bare klekke :p de er hvertfall glade i kos ;p de er vel ganske mette etter å spist opp alle sandsneglene mine og.
har jo bare 4 igjen, tror hvertfall en har daua (men han/hun heter ikke doffen)

må vel bare trå til med håv og fingre da. usj.
Jegersnegle
Har selv 2 stykk i et 25 liters kar. Pestsneglene bruker av og til å få en gratis tur rundt med jegersneglene

Men de jobber, sakte men sikkert. Det virker som om de foretrekker små tasser, så jeg plukker opp de store (samme størrelse som jegersneglene mine) og avliver de i salt lake.

Dette ser ut til å ha effekt, det minker, sakte men sikkert.

Så stå på
Snegler/for
Jeg leser om mengder av snegler og om problemene rundt dette.
Jeg har og div snegler i akvariet mitt, når det blir litt tett med snegl tar jeg en runde med håven.
De fangete sneglene blir deretter knust og så sluppet opp i karet igjen, med det resultat at de blir bejærlig spist.
Jeg vet ikke noe om næringsinnholdet i snegler eller om at det skulle være et annet-tredjerangs for, men hos meg glir de ned på høykant av samtlige fisker, etter at de er blitt knust.
Brukte selv en plantetang til å plukke snegler før. Den er lang nok til å rekke bunnen, og jeg blir ikke våt
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap