Hvor mange malawi kan jeg ha?

Jeg har nå 240l akvarium som jeg vurderer å gjøre om til malawikar, derfor lurer jeg på hvor mange malawi jeg kan ha? Og hvilken sammensetning som er bra? Jeg har veldig lyst på Golden men det er vel den eneste jeg har bestemt meg for. Noen som har noe gode tips til flere malawi som passer fint sammen med denne?

Jeg har også veldig lyst på blå malawi krabbe. Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med disse?

Trives en vanlig pleco i et malawikar?
Kommer vel mye an på hva slags malawi du kan tenke deg. Labidochromis caeruleus (golden) som du har sett deg ut, er jo en art som potensielt kan passe sammen med veldig mye forskjellig malawi. Noe av det du bør vurdere er temperement og kosthold. Golden er ca midt på treet når det gjelder temperement. Det samme gjelder denne arten og kost hold, dvs at den er omnivore, altså spiser både grøntfor og mer proteinrik kost, da f.eks. en rekemix med rundt 50/50 grønnsaker og reker.
Når du skal velge ut romkamerater bør du, for å få et mest harmonisk kar, og et hvor alle innbyggerene få i seg mest mulig riktig kost, velge arter som er noenlunde like på disse to områdene.
Bruk for eks cichlid-forum.com som en veileder

Har selv hatt flere malawikrabber, og kan absolutt anbefales, men bør gå sammen med andre carnivore (kjøttetende) malawi.

Når det gjelder antallet individer i en tank, så er det sikkert mange forskjellige synspunkter. Hadde du f.eks bare hatt golden, kunne du sikkert hatt en gruppe på mellom 20 og 30 fisk i en 240 liter, men dette er bare min mening

Pleco kan jeg ingenting om, så det får noen andre svare på....

Lykke til
richard82
Har selv hatt flere malawikrabber, og kan absolutt anbefales, men bør gå sammen med andre carnivore (kjøttetende) malawi.


Spiser malawikrabber yngel dersom det skulle komme? Tenker på at det står at de kan ta fisker på nattan.

Så golden er ikke et godt alternative å ha sammen med malawikrabbe? Den er jo omnivore
Tror det er lite sannsynlig at de klarer å få fatt på små yngel, men har opplevd at de tar fisk, men da er det gjerne svekkede/syke individer.
Krabbene er ganske trege av seg, og fiskene som regel ganske raske, men vil alltid være en mulighet for at den tar fisk. Rolige bunnfisk, som f.eks pleco vil trolig være ekstra utsatt.
Ok, er det da andre maller som er bedre egnet til å ha sammen med krabben eller burde jeg vurdere å ikke ha maller? er kanskje ikke så stort behov for maller i et malawikar, tenker på alger etc?
Pass på å ha god filtrering(doble opp i forhold til normalt), siden du sannsynligvis vil ha ganske mange fisker i forhold til vannmengden.
richard82
Tror det er lite sannsynlig at de klarer å få fatt på små yngel, men har opplevd at de tar fisk, men da er det gjerne svekkede/syke individer. Krabbene er ganske trege av seg, og fiskene som regel ganske raske, men vil alltid være en mulighet for at den tar fisk. Rolige bunnfisk, som f.eks pleco vil trolig være ekstra utsatt.


Hmm i databasen står det ingenting om de trenger tørt land eller ikke og i en annen artikkel jeg leste står det at de finnes fra grunnen og helt ned til 10 meters dyp. har/hadde din tørrflater?
Godt poeng av Trygve. Hva slags filtrering har du?
Mine har aldri hatt landområde, men kryper iblant til toppen av bakrunnen og sitter med kroppen delvis over vann. Tror det er litt forskjellige oppfatninger om hvorvidt de trenger landområder eller ikke.
Jeg har en EHEIM 2213 utvendig pumpe og en Fluval 2plus innvendig pumpe. Der går det nå Praktbotia, falsk adolfi pansermalle, SAE og en pleco
Litt usikker på hvor mye disse pumper, men du burde nok ha 10x akvarievolumet i timen i sirkulasjon.
I min 540 liter har jeg:
1 fluval fx5
1 eheim 2128
2 eheim powerheas 1000l/t
Malawi krever god vannkvalitet. Er redd den filtereringen du har pr idag ikke vil være tilstrekkelig for denne type fisk.
Det er jeg veldig klar over og har planer om å endre dette når jeg skaffer malawi, det er derfor jeg prøver å finne en god sammensetning før jeg går hen og skaffer pumper etc slik at jeg får det mest mulig optimalt for de jeg velger.

foreløpig har jeg bare funnet Melanochromis cyaneorhabdos og Labidochromis caeruleus (golden) jeg har lyst på og som passer bra sammen. Og malawikrabbe da ^^ har du noen gode forslag til flere fisker som passer sammen med disse? vil jo gjerne ha noen som er ca lik størrelse og selvfølgelig med litt farge (hvem vil ikke det? :P )
Hva med f.eks metriaclima estherae, kjent som rød zebra?
Eller kanskje pseudotropheus crabro?
Når det gjelder cayneorhabdos så har jeg selv erfart den som svært aggressiv, men ser at den står oppført som "mildly aggressive", så mulig jeg bare var litt uheldig med mine
Golden kan nok gå fint sammen med Aulonocara varianter også tror jeg, f.eks noen i stuartgranti-komplexet. Du vil nok i såfall få et langt mer rolig og fredelig kar enn men kun div mbuna.
Takk for gode forslag, jeg tenkte jeg ikke skulle blande omnivore, carnivore og herbivore men det er kanskje ikke så farlig, er jo for å slippe å måtte fôre med å veldig mye forskjellig, men ser jo at rød zebra som er herbivore også liker rekemiks.

Hvor stor pumpe bør jeg har for et malawi kar? burde jeg øke til en fluval 4? Holder da det når jeg har eheim 2213 i tillegg?
Akkurat hva de liker og ikke liker er igrunn ikke så relevant, da de stort sett spiser det de blir servert. Men dersom herbivore fisk får proteinrik kost kan de fort utvikle bukvannsot. Har selv mistet rundt 30 fisk en gang grunnet dette.

Fluval 4 pluss innvendig du tenker på? Synes ikke det er nok biologisk kapasitet i dette. Man burde heller gå for et utvendig, f.eks fluval 405 eller eheim 2026 eller 2028.
Eventuelt kan man lage et selv av blåfilter og en powerhead.
ok jeg er fortsatt litt nybegynner jeg:P så tror kanskje ikke jeg skal begi meg utpå å lage pumper selv... må se ann hva vi gjør, pumper koster jo en del, er mulig det da ikke blir noe malawikar før etter jul ihvertfall...
eks på powerhead:
http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=18&subkategori2=147

blåfilter:
http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=70&subkategori2=94

Vil anbefale deg å kjøpe en bok om malawi.
Kan anbefale "Back to nature's guide to malawi cichlids" som en svært god begynnerbok. Der har du både veiledning i byggimg av filter og oppskrifter for hjemmelaget rekemix, samt beskrivelser og bilder av de fleste artene i sjøen Julegaveønske kanskje...?
ok skal skaffe meg den jeg så kan jeg titte litt og få litt ideer der^^ tusen takk for all hjelpa richard^^
Hejsan kaiamor

Tycker du skall ta dig en tur på Fredrikstad akvarieklubbs möte i morgon kl 19 i gamle hotel brittania då håller Morten Ask föredrag.

Vi har möte 2 måndagen i varje månad.

Där finns flera som gillar malawi och kan mycket om de.
Alenate här på forumet är där samt Thomas A Eriksen ,Knutiano skulle oxå ta sig en tur så då kan du säkert ställa frågor och får helt säkert svar

Det är det som är det fina med att vara medlem i en förening man kan dela/utväxla kunskap med varandra.


Sedan vet jag att Arild Zoo på Sellbakk säljer ganska billiga ytterfilter av märket Dolphin .Har själv sådana och är mycket nöjd.

Mvh Kjell
Jeg har golden gående sammen med kun herbivore pseudotropheus'er.

Herbivore skal ha noe mer fiber enn proteiner. Mater dem med en rekemix jeg har laget selv, hvor jeg hadde i litt mer reker enn hva "oppskriftene" tilsa.
Men dette har ikke skapt noen problemer for de herbivore fiskene.
De herbivore går forsovet sammen med golden'ene og "gresser" på stenene for alger stort sett hele dagen.

Jeg vil anbefale Rød Zebra, disse er rolige og fredelige. Og blir knallflotte når de blir voksne.
Acei (Ngara eller yellow fin) er også knall. Jeg har yellow tail selv, da ngara ikke var å få tak i. Men Ngara ligger høyt på ønskelisten...

Håper du finner utav hva du har lyst på



- Shiramor ga meg ett godt tips om antall fisker som jeg kan gi videre, siden du også har samme størrelse på karet som meg.
"Istedet for å ha mange forskjellige arter, prøv å fokusere på 3-4 arter, hvor du har 4-6 individer pr art. På den måten får du en fin balanse mellom fiskene, og hunnene får litt mer "pusterom".
Da jeg hadde malawi, i en 640L, hadde jeg to utvendige bøttefiltre som begge var beregner på kar i den størrelsen.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap