Ancistrus barn/yngel

Inaktiv bruker
Hei,
har nå ancistrus hann som ligger og passer på håla med barn. Om ca. ein veke vil barna flytte ut. Då lurer eg på om Ancistrus mor vil ete barna, eller bare la dem vera i fred.
Dei andre fiskane yngelen skal gå med er, 2stk korallplayt, 10stk neontetra, 10skt kardinantetra, 4skt leoparddanio og ein liten ancistrus (ca. 4-5cm)

og kor mange vokser opp fra eit normalt kull? (foreldrene har lagt egg mange ganger. Hunnen er ca. 8-10cm)
Ancistrus'en vil nok ikke spise sine egene yngel. Jeg vil heller ikke tro at noen av de andre fiskene du har vil spise noen. Så det tror jeg kommer til å gå bra.

Hos meg var i det ihvertfall bare scalarerene som tok seg en bit. De levde da sammen med blant annet platy og kardinaltetra.

Hvor mange som vokser opp er jeg litt usikker på, men får de gode leve forhold så kan det nok bli endel
Inaktiv bruker
Ja, takk for svar
Han eg kjøpte dei hos, hadde nett oppforstra eit kull på 80
Blir spennande å sjå
Leoparddanioene kan bli en plage for ancistrus-yngel, de ble i allefall det i mitt kar. I løpet av noen få dager var de fleste i kullet oppspist. (Nå skal det sies at Leoparddanioene mine var ganske store, antakelig maks størrelse for disse.)

En annen ting du burde følge med på er filterpumpa di. I mitt kar har jeg en fluval 3+, som ancistrus-baby lett kommer seg inn i, men ikke like lett kommer seg ut fra. Dette løste jeg ved å klippe til en strømpe, som jeg festet over innsuget med strikk. (Da må du rengjøre strømpen noe ofte, slik at det ikke tetter seg.)

Kullene jeg har hatt har variert fra 15-30 yngel, men jeg har stort sett latt naturen gå sin gang, så da har bare et fåtall overlevd. (Maks 5 per kull...)

Lykke til!
Inaktiv bruker
Ok
Er det bare vanleg strømpe? slik som damer bruker?
Leopardane er ca. på størelse med store neontetra, kansje litt lengre, men dei kan eg flytte over i eit anna kar. Det er mykje meir enn 30 yngel i hula. Skal eg tippe, ville eg sakt nermere 100
Når yngelen skal flyttes over i nytt kar, ilag med faren, er det bare til å ta den vandlege "fisk i pose" metoden? Eller skal eg bare hiva dei rett oppi ?
Takk for svar.
Hvis du kan unngå det, bør man helst ikke flytte Ancistrus yngel. De er utrolig skjøre overfor endringer i vannverdier. Endringer i både temperatur, gh og ph kan sende dem rett i sjokk så de dør.

Dersom du flytte dem til et yngelkar, bør du bruke kun vann fra akvariet de er født i, til å fylle opp yngelkaret. Da blir det ingen endringer for dem.
Alle vannbytter senere i yngelkaret bør skje med vann som har samme temperatur som det i karet.

Jeg ser ingen store trusler mot yngelen blant de fiskene du ramser opp, så jeg er ikke helt sikker på at flytting er det lureste her.
Inaktiv bruker
Fiskene eg har ramset opp, er dei fiskene eg hadde tenkt dei skulle gå med. Eg har no 2x95l
I den som yngelen er i, er det scalare, perleguramier og sølvhaier. 2 av kvar. Scalarene og sølvhaiene er ca. middels størelse. (ikkje store)
Den nye 95l'eren er satt opp sist onsdag, då ved halvparten av vatnet i den gamle og resten nytt vaten.
Kan jo ta å flytte over all fisk i det gamle karet, og "bytte om", ellers går det ann å flytte dem over?, temp og slikt er likt i begge kara, kan skjekke PH og nitrat. + filteret i den gamle 95'en står i den nye, og omvendt...
Inaktiv bruker
PH er lik
Inaktiv bruker
C. aeneus
Corydoras Aeneus trussel for ancistrus yngel?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap