- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Fisker i gruppen haplochromis
Fisker i gruppen haplochromis
Hei, vurderer å starte med Malawi. Av de 4 gruppene i Malawisjøen vil jeg helst ha fisker i gruppen Haplochromis, da jeg synes åpent akvarium er finere en et akvarium med masse steiner. Det jeg evt kan ha Malawi i blir ett Juwel Rio 240l. er det noen fisker i denne gruppen, som kan passe i ett 240l akvarie? har prøvd å søke på Haplochromis men jeg kommer ingen vei.
Håper noen Malawi-akvarister som vet noe om dette kunne gi meg en liten overskikt over forskjellige arter i gruppen Haplochromis
Mvh: PK
Håper noen Malawi-akvarister som vet noe om dette kunne gi meg en liten overskikt over forskjellige arter i gruppen Haplochromis
Postet 09.12.08 kl 16:48
Du finner nok ikke malawi-ciklider med Haplocromis-navnet lenger. Det er bare ciklider fra Victoria-sjøen som heter det nå.
Malawi-ciklidene har fått nye latinske navn, så da blir det heller ikke riktig å kalle den ene gruppen derifra for "Hapliser", som var vanlig før.
Jeg har et kar med ciklider fra denne gruppen, men har ikke funnet bedre navn på dem enn "Frittsvømmere".
Her har du ei liste med tidligere "Hapliser".
Og her er ei liste med div. Aulonocara (også "frittsvømmere").
Men det er ikke mange frittsvømmere som blir anbefalt til akvarier under 300 liter, desverre. Eneste er kanskje aulonocara, men de kan krysse seg med hverandre hvis du har aulonocara fra forskjellige lokaliteter. Viktig da at hunnene er forskjellige og at ingen er "enslig".
Malawi-ciklidene har fått nye latinske navn, så da blir det heller ikke riktig å kalle den ene gruppen derifra for "Hapliser", som var vanlig før.
Jeg har et kar med ciklider fra denne gruppen, men har ikke funnet bedre navn på dem enn "Frittsvømmere".
Her har du ei liste med tidligere "Hapliser".
Og her er ei liste med div. Aulonocara (også "frittsvømmere").
Men det er ikke mange frittsvømmere som blir anbefalt til akvarier under 300 liter, desverre. Eneste er kanskje aulonocara, men de kan krysse seg med hverandre hvis du har aulonocara fra forskjellige lokaliteter. Viktig da at hunnene er forskjellige og at ingen er "enslig".
Postet 09.12.08 kl 18:26
Postet 09.12.08 kl 19:34
Endret: 09.12.08 kl 19:49
Peacock`ene er de som heter Aulonocara på latinsk.
Så du kan ikke ha mange forskjellige i samme kar uten å risikere kryssing.
De gjemmer seg mellom steinene hvis de blir redd eller bærer yngel, så litt stein/huler bør de få.
Ellers så vil de ha en del med fin sandbunn. Siler mye sand på matleting, og leker gjerne over sandbunn. Noen også oppå flate steiner.
Her er en svensk nettside om div. malawi-ciklider. Disse er vel de vanligste i handelen. Gå inn på hver art (f.eks Aulonocara) så finner du info om karstørrelse osv.
Malawisjön
PS: Stein er også med på å sette grenser mellom to territorier i karet hos denne gruppen.
Så du kan ikke ha mange forskjellige i samme kar uten å risikere kryssing.
De gjemmer seg mellom steinene hvis de blir redd eller bærer yngel, så litt stein/huler bør de få.
Ellers så vil de ha en del med fin sandbunn. Siler mye sand på matleting, og leker gjerne over sandbunn. Noen også oppå flate steiner.
Her er en svensk nettside om div. malawi-ciklider. Disse er vel de vanligste i handelen. Gå inn på hver art (f.eks Aulonocara) så finner du info om karstørrelse osv.
Malawisjön
PS: Stein er også med på å sette grenser mellom to territorier i karet hos denne gruppen.
Postet 09.12.08 kl 19:50
Endret: 09.12.08 kl 20:02
ShiramorPeacock`ene er de som heter Aulonocara på latinsk. Så du kan ikke ha mange forskjellige i samme kar uten å risikere kryssing.
Obs... hehe. følger bare det jeg leser i "Malawi: Den store infotråden", jeg er helt fersk på Malawi, så jeg kan nesten ingen ting. skal skaffe meg "Back to nature: Malawi-guide."
Postet 09.12.08 kl 19:55
Per Kristian PettersenOg hvor mye strøm må jeg ha? L/t Enda ett spm. Hva er de opptimale vannverdiene for malawi? Ph på 8? Gh?
Det finnes sikkert en formel for liter pr time for malawi, men i et kar på
240 liter så tror jeg ca 2000 l/t er greit. Husker ikke i farta hva jeg har i mine kar (du kan evt sjekke i profilen) men det er akkurat nok til at fin sand holder seg i ro, såfremt vannstrømmen ikke peker nedover. Jeg har ihvertfall både et utvendig og et innvendig kraftig filter i begge karene.
PH 8 og GH 10 er vel det som blir anbefalt vanligvis.
Den ideelle GH-verdien er det litt uenighet om for tiden (GH 8 - GH 12).
Husk KH også. KH 10 holder PH stabilt på 8 (sånn ca)
Postet 09.12.08 kl 19:59
Postet 09.12.08 kl 20:06
Ikke av malawi-ciklider som jeg kan komme på.
Tips: Sjekk ut viktoria-ciklidene, evt tanganika (f. eks i linken over).
Veldig mye fint og spennende der også.
Bare spør Kjell B. på forumet her
Her er tråden hans: Malawi och Viktoriaciklider
Mye inspirasjon der, skulle jeg tro.
Tips: Sjekk ut viktoria-ciklidene, evt tanganika (f. eks i linken over).
Veldig mye fint og spennende der også.
Bare spør Kjell B. på forumet her
Her er tråden hans: Malawi och Viktoriaciklider
Mye inspirasjon der, skulle jeg tro.
Postet 09.12.08 kl 20:14
Postet 10.12.08 kl 17:18
Postet 11.12.08 kl 00:33
Postet 11.12.08 kl 15:15
Postet 11.12.08 kl 15:17
Postet 11.12.08 kl 15:22
Ja, tror jeg velger 10stk Haplochromis sp. thick skin og 5 Paralabidochromis sp rock kenebis. må bare skaffe akvarie først
Ang. plass, kunne jeg jo ha flyttet alt av innredning ut i stua. og bygd meg inn med Akvarier på alle sider med egen fryser til rekemisk!
Hvordan rekemiks burde jeg egentlig bruke til de ciklidene jeg har valgt?
Mvh. PK
Ang. plass, kunne jeg jo ha flyttet alt av innredning ut i stua. og bygd meg inn med Akvarier på alle sider med egen fryser til rekemisk!
Hvordan rekemiks burde jeg egentlig bruke til de ciklidene jeg har valgt?
Mvh. PK
Postet 11.12.08 kl 15:23
Postet 11.12.08 kl 15:25
Postet 11.12.08 kl 15:34
Postet 11.12.08 kl 15:45
Postet 11.12.08 kl 15:51
Ok, her kommer noe spørsmål om igrediensene...
1. Askorbinsyre, er det samme som c-vitamin? Men dette finner jeg bare i pastiller (på nettet) Finnes det i flytende form?
2. astaxanthin fant jeg, men ikke noe som het NatuRose.. er dette veldig viktig?
3. Er dette det jeg skal bruke? (spirulinapulver) http://energyfood.no/index.php?gclid=COTWn-vsuJcCFc0e3godnGMeSQ&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=3
4. Det meste av dette er fast stoff, men i oppskriften står det ml... Er det flytende veske jeg må bruke?
1. Askorbinsyre, er det samme som c-vitamin? Men dette finner jeg bare i pastiller (på nettet) Finnes det i flytende form?
2. astaxanthin fant jeg, men ikke noe som het NatuRose.. er dette veldig viktig?
3. Er dette det jeg skal bruke? (spirulinapulver) http://energyfood.no/index.php?gclid=COTWn-vsuJcCFc0e3godnGMeSQ&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=3
4. Det meste av dette er fast stoff, men i oppskriften står det ml... Er det flytende veske jeg må bruke?
Postet 11.12.08 kl 16:19
Postet 11.12.08 kl 18:34
Endret: 11.12.08 kl 18:35