Vannet / avfalls stoffer

Akvariet mitt er nylig flyttet og alt vann ble byttet ut.

Eneste som ble holdt aktiv og ikke renset er pumpen og singelen i bunnen.

Det er noen fisk i karet 10 neon tetra 3 guppy & 2 otto.

Men: For det første... etter at pumpen uheldigvis ble åpnet mens den befant seg i akvariet... (i går 08.12.08) så kom det noe " dritt " i karet. Ligger hovedsaklig på bunnen, men når man bytter vann el så flyter det plutselig rundt. Det ser dessutten ut som at noe ligger å flyter i overflaten, som om når olje møter vann.

Har kun målt med sånn målestrips og den viser 3 grønn & en rosa på de øverste som i følge strips eska er akkurat ok.

Jeg vet at før karet ble flyttet var det noen døde fisk, samt at med stor sansynlighet hadde blitt gitt litt mye mat. Kan det være det det er? råtten mat ol?

Noen som har opplevd det samme? kan det være farlig for fiskene, eventuelt hvordan kan jeg bli kvitt det?

Jeg ville kanskje anbefalt deg å skaffet deg en slamsuger om du ikke allerede har det. Dette er et godt hjelpemiddel til å få ut slik overflødig grums som befinner seg på bunnen. Siden du akkurat har flyttet på bunnlaget slik at grumset kom frem så kan det hende at det blir litt i meste laget for pumpen din akkurat nå. Det kan derfor være en fordel og skifte litt vann (30%) hver dag en tid fremover. At verdiene er på kanten kan tyde på at det behøves i en overgangsfase. Vil også gjerne anbefale deg å anskaffe dråpetester for ihvertfall nitritt og ph etterhvert. Stripsene kan være veldig unøyaktige og det kan være livsviktig å få riktig avlesing på ihvertfall disse to verdiene.

Jeg lurer også på om filteret kan være i minste laget for akvariet og/eller belastningen som er i akvariet. Et godt filter pleier å ta seg av slike svevepartikler i løpet av rimelig kort tid. Hvor stort akvarium er det snakk om og hvilket filter har du?

"Oljelaget" er sannsynligvis proteinhinne og er egentlig ikke spesielt farlig om den ikke blir så tykk at den hindrer utveksling av oksygen mellom luft og vann. Den dukker ofte opp i forbindelse med overforing og altfor lite sirkulasjon i overflaten. Litt redusert mattilgang noen dager kan hjelpe på. I tillegg bør du plassere filteret slik at utløpet fra dette pisker litt i overflaten. Det burde hjelpe.
Hei, og takk for svar
Akvariet er på 128 liter.

Pumpen er invendig og heter så mye som hvdor crystal r05

Legger ved ett bilde.

Jeg skal se om ikke jeg får skaffet meg en slamsuger. Hørtes ikke dumt ut.

Har dråpetest for ph men du har sikkert rett i at jeg burde skaffe meg dråpetest for det andre å...

Takker for svaret & skal teste ut
Etter det jeg kan finne ut så oppgir produsenten at filteret ditt passer for akvarier mellom 80 og 150 liter. Dessverre så er alltid produsent-informasjonene så optimistiske at i de aller fleste tilfellene så kan dette halveres. Dvs at filteret passer best for akvarier mellom 40 og 75 liter.

Om du har mulighet bør du derfor enten erstatte eller supplere dette filteret på sikt, og i mellomtiden hverken overbefiske eller overmate karet til du har fått på plass mer filtrering.

Husk at om du velger å skifte ut filteret så må det nye filteret kjøres inn før du fjerner det gamle. Det gjøres enklest og tryggest ved at begge to får stå å gå i 4-5 uker før det gamle fjernes. Eventuelt kan også filtermasse og/eller filtergugge overføres fra det gamle til det nye og det gamle fjernes med en gang, men da bør du ha nitritt-test i huset og teste jevnlig og være forberedt på noen ekstra vannskift om prosessen ikke blir helt velykket.

Du bør selvsagt ta produsentens anbefalinger med en klype salt når/hvis du skal kjøpe nytt også og halvere anslaget.

Ellers så regner jeg med at du vil få bukt med mesteparten av slammet når du får tatt i bruk slamsuger under vannbyttene
Hei, og takk igjen for svar:)
Ok, jeg skal hvertfall få kjøpt en slammsuger i første omgang. og sørge for 30% vannbytte hver dag.

Jeg vil selvsagt også overveie om jeg skal bytte ut pumpen/filteret, men først prøve å se om det går uten.

Du skjønner - det slammet som er i karet nå. det kommer fra filteret.

Desverre så var noen litt uheldige - eller kort tenkt, da filteret begynte å gå litt dårlig at istede for å rense det over vasken el så renset de det i karet. Derfor er slammet kommet i karet.

Så jeg tror at pumpen/filteret fungerer, må bare få bort slammen og sørge for at ingen gjør samme tabben igjen.

For sikkerhets skyld så anbefaler jeg at du skyller filteret i vann som du henter fra akvariet. Vann fra springen kan raskt bli for kaldt eller varmt og drepe de bakteriene som er så viktige å ta vare på i filtermassen. Det er derfor heller ikke ønskelig å skylle filteret så altfor godt. Det er ikke nødvendig at det skrubbes helt gullende rent, bare nok til å gi bedre sirkulasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap