Ryggfinne borte

hei,
oppdaget plutselig at ryggfinna var borte på ene aenusen min, og at det var fler med symptomer. hva kan ha skjedd?

[External Image]
Plussmedlem
Kan se ut som bittskader, eventuelt skader etter at den har satt seg fast under en rot eller lignende.

Men hvis det er flere så undres jeg på om du har noen hissige fisker i karet.
En "sugemalle" av noe slag kanskje?
Ja, det går 2 stk. ancistrus sp. oppdrettvariant i samme kar. De andre med lignende skader er ikke like ille.. de har kun små skader på finnene...
Plussmedlem
Er skadene er helt "ferske"? Altså uten sopp o.l.?
Riftskader?

Kan være at en av ancistrusene har blitt litt "gal".
Plussmedlem
---
Plussmedlem
---
Sårene er rimelig ferske, de har kommet en gang i løpet av dagen i dag. Det er ingen sopp å se. Lurer og på om det kan være en av ancistrusene som har gjort det.. Har sett antydning til at den har jaget cory'ene litt rundt til tider :S
Plussmedlem
Tror du står ovenfor et valg nå.
Noen må ut.
Det beste er kanskje ancistrusen.

Coryene kan behandles med mange vannbytter i dagene fremover, og hvis du f.eks. har eSHa 2000 tilgjengelig så kan du med fordel bruke denne.
Ja da ryker nok ancistrusen Har ikke eSHa tilgjengelig for øyeblikket, men det skal vel gå an å få tak i nokså enkelt tenker jeg.. Og vannbytter skal dem nok få.

Takk for hjelpen
Hmm
La nå merke til at den ene ancistrusen har tatt hus i ene kokosnøtt hula.. ser ut som om vi da kanskje har en av hvert kjønn og at det er egg i hula. Så da er det egentlig ikke så rart hvis en cory har fått litt juling?
Da vi studerte litt mot hula nå så så vi at ancistrusen stadig var ute og skremte bort noen cory'er.
Så hva gjør vi da? Skjønner cory'ene hintet til slutt og holder avstand?`
Og hvor lenge kan vi regne med at ancistrusen passer på? Aner ikke hvor lenge den har vært der....
Plussmedlem
Da har du et dilemma

Corydoras er, unnskyld uttrykket, litt dumme.
Mulig de skjønner hintet til slutt, men skadene kan bli store.

Hannen passer egg og yngel i ca. 14 dager.

Har du plass til cory'ene et annet sted?
Har opplevd det samme selv, da en stor og gretten Ancistrus-hann ble territoriell og jaget vekk Corydoras. Dessverre har ikke Corydorasene noen oppfatning om begrepet territorium, og skjønner ikke at visse områder er forbudt. Så de vil bare fortsette å svinse samme veien, og få bank gang på gang.

Den gangen jeg hadde dette problemet, endte det dessverre med døden for to Corydoras, fordi Ancistrusen ga dem så store bitt/sugemerkeskader på kroppen.
Jeg kunne heldigvis flytte Ancistrusen og reddet dermed resten av Coryene, men det er mulig du ikke har samme muligheten?

Du kan evt flytte hele kokosnøtthulen med egg og far inni Hannen pleier å suge seg fast og holde sin post uansett hva som skjer, så det burde gå greit å løfte alt kjapt over i et annet kar (med samme vannverdier, selvsagt).
Loomis
Mulig de skjønner hintet til slutt


Jeg er ingen cory-ekspert, men jeg tviler litt på det. Stimfisks intelligens ligger i stimen, ikke i individet. Sammen er de smarte, men hvis de er færre enn en stim (mange hundre eller mange tusen), blir de ganske ... hva skal jeg si ... hjelpeløse.

(Og plutselig skjønte jeg hvorfor jeg aldri har fått noe særlig ut av å holde stimfisk i akvarium.)
Plussmedlem
Kampfisk
Jeg er ingen cory-ekspert, men jeg tviler litt på det.

Det er derfor jeg kun skriver "mulig". Det er et element av tvil i bruken av dette ordet.

Jeg har noen weitzmani gående sammen med L134. Disse coryene trivdes godt under en steinhelle.
Etter at jeg fikk en ny L134 som likte denne plassen så ble det snart klart at cory'ene ikke prøvde seg under der noe mer.
Det var aldri snakk om noe biting, kun effektiv bruk av en hale.
Ingen regel uten unntak
Nå har vi heldigvis en 60 liter som kun er befisket(?) med en annen type corydoras, så skal få flyttet de over i den... Så skal vi undersøke om det er noen ancistrus-egg i karet Forhåpentligvis så er ikke aenusen så skadet at den må bøte med livet, men må si jeg frykter litt for at skadene er for store...

Takk igjen for alle råd.

MVH

-Kent-
Jeg har et lite 54 liter der jeg har et ancistruspar, masse små ancistrus og 3 aenus til selskap. I starten så fikk særlig den største aenusen gjentatte bitt i finnestrålene av begge ancistrusene, særlig av hannen. Under første kullet var hannen ekstra oppfarende og aenusene holdt seg stort sett i motsatt ende av karet i forhold til skiferhulen til ancistrusen.
På det andre kullet som jeg hadde nylig så var ancistrusen mye mer avslappet og aenusene fikk svinse helt fram til inngangen til skiferhulen.
Nå rører ancistrusene aldri aenusene mer, så mine har klart å finne ut av problemene.
uffda! Jeg har en småhissig ancistrus hann som jager en mindre ancistrus, og jeg hadde tenkt meg en gruppe corys.

På en annen side har jeg ei steinrøys, ei rot, et vel beplantet akvarium samt en fin sandgrunn.

Tror dere at det vil gå bra med 6 stk pansermalle.?
Lurer du på det samme som i innlegget fra 16. desember?

Jeg ville gitt Ancistrusene en hule eller to, f.eks. kokosnøtter (fås kjøpt ferdige, halve kokosnøtter med huleåpning). Sett disse et stykke unna fra de stedene Corydorasene kan tenkes å ligge og hvile. Da får du adskilt de to artene, og de forstyrrer ikke hverandre.
Corydoras liker ikke trange huler, men det gjør Ancistruser.

Du finner også et utvalg skiferhuler og leirhuler HER. Det er kanskje bedre til en velvoksen Ancistrus å ha en skiferhule enn en kokosnøtt
Hvilken størrelse vil du anbefale til ancistrus da?

Hadde samme problemet her. Ancistrusen jaget coryene, helt til han fikk seg dame. Da roet han seg faktisk.. Nå er han for det meste under rota og rydder/roter i sanda. Har heldigvis ikke hatt så store skadene på coryene, litt rift i ryggfinnene eneste..
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap