Armatur røket? hva slags armatur burde jeg da kjøpe? hjelp vær så snill:)

Har 3 armaturer på tropefisk som passer mitt akvarium men er det noen som kan forklare meg forskjellene på disse 3 legger ved linker til disse?

http://www.tropefisk.no/shop/akvastabil-effect-light-20036p.html

http://www.tropefisk.no/shop/akvastabil-effect-light-20007p.html

http://www.tropefisk.no/shop/akvastabil-effect-light-20035p.html

To av armaturene du linker til har spesielle lysrør. Det heter T5, det formatet på lysrør og de er ekstra tynne. De er også kortere i lengde, noe som betyr at man får presset høyere antall watt inn i samme armaturet med en bestemt lengde.

Du må først bestemme deg for om det har noen hensikt for deg å ha T5 rør. Hvert T5 rør gir mye høyere lysutbytte enn vanlige T8 rør (som de fleste av oss bruker). Det er i grunnen mest for plante-akvarister, som ønsker ekstremt god plantevekst eller som har svært krevende og vanskelige planter (min mening da

Har du et vanlig, kanskje litt sparsomt beplantet selskapskar, så er T5 rør "som å kaste perler for svin". Vanlige T8 armaturer holder lenge.

Det ene T5 armaturet du linker til, det til kr 3411,- , er mulig å dempe belysningen sakte opp og ned på.

Det andre er et vanlig T5 armatur, kr 2754,- og er med 2 x 54 w T5 rør.

Det siste til kr 2693,- inneholder 2 x 36 w i T8 rør, og er den vanlige varianten som de fleste bruker.

Som du ser ovenfor, er T5 rørene tilsammen 108 watt i armaturet, mens T8 armaturet har 72 watt.


Hmm
er malawi kar så planter er det lite av:P

Synes bare det hørtes stilig ut med dempet belysning:P

Den dyreste er med T5 rør og er dempbart, neste er T 5 og ikke dempbart og det "rimeligste" er vanlige T8 rør i.

Personlig er jeg blitt veldig glad i dempbare T5 armaturer. Effektline til 325 Akvastabil kan bygges ut til opptil 4x 54 watt T5 som begynner å bra med lys.

Har du av de nye effline lystoppenen er det en ganske enkel sak å skifte parabolene inne i toppen. Mao du trenger ikke å kjøpe en ny topp. Du finner feks T5 paraboler her, her og her. På de samme linkene finner du også hele lystopper til forskjellige priser. Du må nesten regne litt selv på hva som blir rimeligst for deg.

Så i en 325 kan man kjøpe et parabolsett som har plass til 2 ekstra T5-rør?
I akvastabil sine effektline lystopper som er 50 cm eller bredere er det plass til to dobble paraboler. Har du en innvendig bakgrunne holder det en dobbel og enkel parabol.
Da bestilte jeg en enkel, siden jeg skal ha innvendig bakgrunn. Selvlaget sådan, så det kan jo ta litt tid.. hehe.
Takker
Er det en smal sak å fikse det slik at de 3 lysrørene dekker det området hvor det er planter..slik at ikke ene røret er over filter-rommet bak bakgrunnen?
Hva betyr tegnene på røret?
på mitt T5 rør står det: FH039W/T5/174 ...aquastar 10000K. Skal få kjøpt meg et nytt men skjønner ikke hva alle disse bokstavene betyr. Betyr det at lyset et 39W?? 174???

Ja, det betyr 39W. Regner med at 174 er lumen, uten at jeg har helt peiling
10000K er i utgangspunktet best for saltvannskar. Gå heller for et mellom 5-6000k som er det beste for plantene i ferskvann.

Mvh
Roger
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Dahl Aspevik
Reklame for plussmedlemskap