Har du testet røykvarsleren?

De fleste av dem som omkommer i brann, har ikke fungerende røykvarslere.

Det vi har gjort i år, er å merke batteriene med dato slik at vi vet med sikkerhet hvor gamle batteriene er.

Man bør uansett bytte hvert år. Er det ikke første desember som er dagen? Man bør også støvsuge røykvarsleren med jevne mellomrom, og bytte den ut etter ti års bruk.

I tillegg har vi installert en varsler som både er ionisk og optisk, noe som skal sikre optimalt.

...Og så er stua full av spesialtilpassede og dekorative vanntanker, som vil slippe ut en viss mengde vann dersom det blir sterk varmeutvikling... ;D

Ha en fin og trygg stearinlys-sesong!
Plussmedlem
1. desember er dagen, ja.
Men de som har glemt det kan gjerne teste den i dag også

Flere triste branner de siste dagene. Håper vi slipper flere, men det er vel lite sannsynlig - dessverre.

Ha en trygg omgang med levende lys du også
JA, jeg er så heldig at forsikringsselskapet minner meg på det ved å sende nye batterier én gang i året. DA både byttes batterier og testes det. (November)

I tillegg var det brannvern-tilsyn her på fredag, da både brannslukningsapparat og røykvarsler ble kontrollert, så jeg føler at jeg har det dekka nå i alle fall
Jeg trenger ikke å teste røykvarsleren min. Den går av hver gang jeg dusjer eller vasker klær om jeg har døra til badet oppe i mer enn noen sekunder av gangen, eller om jeg glemmer å lukke døra inn til stua om jeg har stearinlys stående... Noe som gjør at jeg har mest lyst til å rive den ned og trø den i søpla.
Hørtes litt overfølsom ut ja. Da kan det faktisk hjelpe å bytte batteri.
Batteriene til mine varslere er nesten fulle når de byttes, men jeg har bestemt meg for å bytte likevel. Jeg bruker heller de brukte som backup til dingsebomser som trenger 9 volt.

Så er det visst også viktig å bytte batterier dersom de varsler falskt ofte, ellers er det ikke sikkert de har nok lyd igjen til å vekke deg når det er alvor...

I tillegg bør brannslukkingsapparatet settes på hodet en gang i halvåret, fpr å unngå at pulveret størkner. Man kan høre apparatet suse dersom "operasjonen" er vellykket. La det suse ferdig.
Dersom det ikke suser, så bør det settes riktig vei i ei bøtte med varmt vann en liten stund, og deretter snur man apparatet igjen.

Man bør visst også etterfylle apparatet, men jeg husker ikke om det er hvert 5. eller hvert 10. år. Det er noe som blir ordnet automatisk her i borettslaget som vi bor i...
Kampfisk
Hørtes litt overfølsom ut ja. Da kan det faktisk hjelpe å bytte batteri.

Det var det jeg og tenkte, så jeg byttet batteri i sommer når jeg flyttet hit, men det hjalp ikke i det hele tatt. :/

Brannslukningsapparatet derimot er jeg godvenner med. Snudde det tidligere i høst og det lagde finfin susing.
Jeg har akkurat vært og svidd av en tusenlapp på nye røykvarslere i dag...
Etter at jeg røykla halve gangen her uten at røykvarsleren reagerte tenkte jeg at det var like greit å bytte ut de jeg har så jeg vet at de er i orden.
Det gikk faktisk noen uker før jeg kom på det igjen, men etter denne og forrige helg med så mange tragiske branner, dro jeg rett til Chlas ohlson etter jobb. Der holdt de på å fylle opp hyllene igjen med brannvarslere, de hadde omentrent ikke solgt annet i dag!!
Nå skal jeg ut i gangen og snu på brannslukningsapparatet. Suselyd sier dere? Hmmm, det må jeg finne ut av. :-0
Dårlig med susing her! Får prøve trikset med varmevann. Har aldri snudd det før jeg, og det er i alle fall to år gammelt. Ups.. Typisk meg. Kanskje jeg må kjøpe et nytt?
våres virker, har utløst den noen ganger i år når jeg lager mat...åpen kløkkenløsning er ikke alltid praktisk. våre varslere er oppkoblet mot sentral, og de kommer og bytter og sjekker alle varslerne en gang i året

... og de bråker no inni hampen når de går av.
Batteri-skifte hver desember her,blir utført mellom 1. og 4.des.
Elsker og brenne stearinlys når det blir senhøst ,men er veldig obs på faren ved uvettig bruk.

Ønsker dere alle ei fin tid!

Mvh
Inaktiv bruker
Har røykvarsler i alle etasjer i huset vi. De er slik at hvis en reagerer og sender alarm går de andre i alarmmodus etter hvert. Kan koble sammen inntil 8 mener jeg å huske.
Har også 12l skumapparat og brannstige på veggen ute.
( ex brannbefal )
Mine røykvaslere går på strøm sammen med resten av alarmanlegget, så batteribytte sliter jeg ikke med:P

Og om man ikke våkner av en sirene på 115db, så våkner man aldrig:P
Godt med en påmindelse...
Hei !
Det var godt med en påmindelse. Det er altid jeg som skal skjekke roykvarslerene i her i huset, pleier gjere det den 1. Desemper ( roykvarslerenes dag) men eg hadde klart å ikke huske det, men jeg skjekka i dag. Jeg fant ut at de bare slo ut i en av sonene ( vi har slik at om røykvarsleren går en plass slår den ut i alle rom, men nå gjorde de ikke i dag så jeg må få tak i en som kan se på problemet.
E.B.
Dårlig med susing her! Får prøve trikset med varmevann. Har aldri snudd det før jeg, og det er i alle fall to år gammelt. Ups.. Typisk meg. Kanskje jeg må kjøpe et nytt?

Fikk du det til?
Jeg har ikke prøvd varmvanntrikset selv, det var noen brannmenn som tipset meg om det en gang i tiden. Mulig det måtte stå nedi bøtta i en 10 minutter eller så...
Ellers er susinga noe du kun hører dersom det er stille i rommet, eller om du legger øret intil mens du setter apparatet opp ned...
Aggi
[QUOTE=E.B.]Dårlig med susing her! Får prøve trikset med varmevann. Har aldri snudd det før jeg, og det er i alle fall to år gammelt. Ups.. Typisk meg. Kanskje jeg må kjøpe et nytt?

Fikk du det til?
Jeg har ikke prøvd varmvanntrikset selv, det var noen brannmenn som tipset meg om det en gang i tiden. Mulig det måtte stå nedi bøtta i en 10 minutter eller så...
Ellers er susinga noe du kun hører dersom det er stille i rommet, eller om du legger øret intil mens du setter apparatet opp ned...

Jeg ble så sulten så jeg laget meg mat osv, osv, og glemte hele greia. Siden jeg er selvutnevnt verdensmester i dill har jeg ikke kommet noe lenger med dette. Kan si det ble lagt på is... Får prøve å huske det i dag. Vanskelig å finne et rom der en ikke hører gjenklangen av bråkete akvariepumper! Hehehe...
Det er iallefall ikke behov for å kjøpe nytt dersom det har størknet. Det er en helt vanlig prosess å etterfylle disse. Hvor ofte det må gjøres står vel på informasjonen på apparatet?
Hmm. Har skiftet batterier nå ja. Fikk inspeksjon av en ung mann som på oppdrag fra brannvesenet testet brannvarslerene og sjekket brannslange o.l. "Aksjon brannvern" eller noe sånt tror jeg det het, for 14 dager siden. Lurer litt på om det var noe å rapportere for mandag kommer brannvesenet på besøk for å sjekke akkurat det samme...?? Kanskje det var faren for ekstreme vannlekkasjer pga akvariene som er problemet?
SoVe
Hmm. Har skiftet batterier nå ja. Fikk inspeksjon av en ung mann som på oppdrag fra brannvesenet testet brannvarslerene og sjekket brannslange o.l. "Aksjon brannvern" eller noe sånt tror jeg det het, for 14 dager siden. Lurer litt på om det var noe å rapportere for mandag kommer brannvesenet på besøk for å sjekke akkurat det samme...?? Kanskje det var faren for ekstreme vannlekkasjer pga akvariene som er problemet?

Han første var vel kanskje innom bare for å sjekke deg, eller kanskje om du har noe verdisaker?
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap