Hvorfor dør guppyene mine?

Jeg har nå 2 guppier igjen av 6. De begynner å svømme opp ned og virker som de har mistet "balansen" før de bare blir liggende og igjen slutter å puste. Dette har ett forløp på ca 2 dager. Ellers virker det som det generelt er ett høyt stressnivå i akvariet om dagen.
Hva kan dette være? tiltak?
Noen spørsmål for å finne ut hva som er galt:

Er det 120-literen din det er snakk om? Har du målt vannverdiene (med dråpetester ikke strips)? Hvordan er vannbytterutinene dine? Vasker du filteret? Hvor lenge har karet vært oppe (hvor lenge siden du startet filteret)? Hvilke andre fisker og hvor mange går sammen med guppyene og hvor lenge har fiskene gått i karet? Har du hatt noen tilsetninger i karet?

Umiddelbare tiltak er å skifte 30-40% av vannet og tilføre oksygen med luftpumpe, evt sette filteret slik at utblåset bryter vannflaten hvis du ikke har luftpumpe.
Hei igjen
Ja er 120 literen det er snakk om .. den har vært i drift ca. 3 mnd. Har målt kh, gh, no og ph og de er fine.. skifter 1/3 vann hver 2 uke. sist søndag.. og det har ikke hjulpet tvert imot. skylte av filterene i springen sist, da vi glemte at vi skulle skylle i akv. vann til det var for sent. ser du på profilen min ser du åssen fisk jeg har. har salta en måleskje fordi stressnivået var så høyt.. det oppleves ikke å være så ille i dag.. ellers har jeg oppi aquasafe og plantenæring.. trenger pluftpumpa i tilfelle å stå på hele døgnet eller kan jeg ha den på kun når vi ikke er her i løpet av dagen? den bråker no fryktelig..

Er kun 1 dag siden siste vannbytte, bør vi da bytte på nytt?
Siden du har renset filteret i springen kan du ha ammoniakk i vannet nå.. bakteriene er skylt vekk, og avfall dannes til giftig ammoniakk før den omdannes til nitritt igjen. Det er derfor fullt mulig å ha giftig vann selv om NO2 (nitritt) testen er helt fin. Nitrittutslaget vil komme senere..

Bytt vann, helst 30% daglig (til vanlig bør du bytte 30% ukentlig) frem til vannverdiene er under kontroll.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap