Spørsmål om hold av reker i bolle

Kjøpte meg i går en bolle som er på rett over 20 L. Har tenkt å ha reker og kanskje snegler i den, men så lurer jeg på ganske mye rundt dette, for jeg har aldri hatt reker eller snegler før.
Har lest en del i det siste, men har ikke funnet svar på alt jeg lurer på enda.

For det første; Vet dere om et passende filter til boller? Har sett på en del akvariebutikker på nettet, men har ikke funnet noen enda. Det bør helst være sånn hang on filter vel? Så ikke rekene kan bli sugd oppi.

Også lurer jeg på hvilke reker dere vil anbefale til boller? Og evnt snegler også? Noen som har erfaringer? Og kan man ha mer enn en reke art i samme bolle, eller blir det bare kluss?

Og en ting til; Trenger man varmekolbe, eller holder det med sånn spesiallampe?

Ellers tas alle råd og tips imot med takk

Tusen takk for alle svar
Inaktiv bruker
Reker krysser seg med forskjellige arter, så kansje du kan skaffe deg red bee. Mange gir mye for disse så det kan bli en penge her og der. Kansje du kan ha eplesnegler oppi, de legger ikke egg hele tiden. Varmekolbe må du kansje ikke ha, hvis det er passe temperatur i rommet.
Lykke Til
Takk!
Ok, så disse lampene som folk pleier å ha, som står over bollen, de varmer ikke noe særlig da?

Kan man ha red bee med for eksempel kirsebærreker?

Beklager hvis jeg høres litt dum ut, men akkurat når det gjelder reker har jeg ikke peiling :P

Takk for svar
Inaktiv bruker
Tror lampen varmer litt hvis du har en som du henger på glasset. Men vet ikke om kirsebær og red bee ungene blir grumsete, kansje noen andre vet det her på forumet? http://tropefisk.no/shop/aquaclear-20-hang-on-18277p.html Kansje denne passer?
Takk!
Okey, men da fikk jeg noen ideer

Ble hvertall litt klokere, så tusen takk skal du ha
Hang-on filter kan ikke henges på en rund, bøyd kant som det er på en bolle.
Det finnes vel bunnfilter til boller synes jeg å huske. Disse er ufarlige for reker siden filteret befinner seg under grusen (Det må da være grus og ikke sand i bunnen). Det blir da selve grusen som fungerer som filtermateriale. Filterdelen sørger bare for at det blir sirkulasjon der. Jeg har faktisk et eller annet sted her inne sett at noen brukte ehfisubstrat som grus i en slik bolle og siden dette er et filtermedium med plass for masse bakterier så høres det ganske smart ut å bruke det på den måten. Et slik bunnfilter må kjøres inn i 4-5 uker slik som andre filter må (les om oppstart av akvarium under akvarieskolen i artikler her øverst på siden).

Om du ikke har hatt reker før så vil jeg anbefale deg å starte opp med kirsebærreker. Dette er fargerike reker som er enkle å få til og de formerer seg lett. Du kan heller bytte de ut med vanskeligere arter når du har fått dreisen på dette med rekehold. Det anbefales ikke å holde flere rekearter sammen. Ikke bare pga av faren for at de skal krysse seg, men også fordi den sterkeste arten kan utkonkurrere den andre.

Om bollen ikke skal stå så på et veldig kaldt sted så er det ikke sikkert du trenger varmekolbe. (Sjekk hva slags temperatur de behøver i snegle- og skalldyrbasen under kunnskap her øverst på siden.)

Jeg lurer også på om det kan være smart å dekke til toppen av bollen. Vet ikke hvor ivrige rekene er til å stikke av, men de fleste snegler liker ihvertfall å ta seg en tur over vann. Sjekk også ut at rekene og sneglene du velger passer overens når der gjelder vannverdier og temperatur.

Reker er forresten veldig glad for å få litt mose de kan pille på. Lykke til!
Okey, men er det ikke større valgmuligheter når man har sand? Tenker på at kanskje noen reke eller snegle arter vil kunne skade seg på grusen?

Men det er en sånn kant på toppen av bollen, før det bøyer utover. Vet ikke hvordan disse hang on filtrene fungerer, men det bør vel gå da?

Har tenkt til å dekke over bollen, enten med et slags lokk, eller så har jeg lest at noen dekker over med myggnetting, så det går jo ann å prøve.

Tusen takk for svar og hjelp alle sammen
man får kjøpt mange luftpumpefilter som er yppelige til reker, nyeste nå er vel noen med tung fot som man bare kan sette på bunnen i bollen, denne er av fin svamp og ingen reker vil bli "sugd" fast i den. Tror det er av merket boyu.
Okei, jeg tror jeg vet hva du mener, men vet ikke hvor jeg kan få tak i sånn.
Men kan denne: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=739
være noe? Står jo ikke noe om den, men blir det ikke noe av det samme? Noen som vet?

Nei det ikke det samme, den går sikkert den oxo, men den vil bli fryktelig stygg med tid og stunder og jeg vet ikke hvor rekesikker den er.
Åh, okei.
Får høre på dyrebutikken i dag om de har noe.

Takk alle sammen =)
Det er noe alla dette, men det festes da ikke til glasset og røret er inni svampen istedetfor utenfor.
Nå har jeg vært på dyrebutikken i dag, men mannen der hadde jo ikke peiling. (Som vanlig)

Ingen som har erfaringer med gode filter til boller?

De er desverre ikke rekesikre og når man bytter filterpatronen blir jo på en måte filteret splitter nytt.[URL=http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filterpumparreservdelar-bottenfilter-c-49_32_212?osCsid=3408424c6ded6ec7738884da1b2be66b ] Link[/URL]
Ok, dette her begynner å virke håpløst.
Kanskje jeg bare skal bruke sånn filter til å ha på bunnen da.
Men da lurer jeg på; kan man ha grus når man skal ha reker og snegler? Trodde de likte best sand jeg, men kanskje jeg har missforstått.

takk.
Reker svømmer og er ikke så mye på bunn, så for dem er det jo det samme. Snegler bryr seg nok lite de å, det er mest fisk som synes sand er best.

Jeg skal til dahls dyrerike idag, der vet jeg de har det filteret jeg tenker på, skal ta med kamera og ta bilde så du får sett det, kommer kanskje til å kjøpe ett selv, men får se litt ann.
Okey, det ville vært kjempe fint

Takk skal du ha
Her er modellene jeg mente, de har en tung fot som gjør at de ikke trenger å festes men bare settes der man vil ha dem.
De runde med plastrøret, det røret kan man ta av, men altså nedi der fester man luftslangen oxo kommer boblene opp plastrøret. Vanskelig å forklare, man må nesten bare studere bildene for å se patenten. Jeg har kjøpt den i midten, som oxo er på bilde to, for der kan man stille hvilken vei boblene skal komme ut. Altså strømmen i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© ThorG
Reklame for plussmedlemskap