Sos

FIske og plantedød...
Har altså nylig overtatt et 100l akvarium med 3 fisk i. EN tigerhai, en palettchiklide og ...en til tropefisk , flat med lange følere....

ALt var fryd og gammen til jeg invisterte i følgende: 3 sugemaller, en kjæreste til palletten, en trerot, gullsand(skyllte godt igjennom først) noen nye planter og en oksygenstein som visstnok skulle være topp, og avgi o2 til vannet.

Dagen etter at gullsanda , trerota og o2stein var på plass døde Hornplantene mine. Alle bladene falt av over natta. Fiskene begynnte å hoppe en del over vannflata. Leste her inne at dette ofte skyldtes o2 mangel , men da jeg har pumpe, og O2 stein, tenkte jeg at, pjuh, da kjøpte jeg vel steinen i siste liten da...I tillegg skiftet jeg ut en tredjedel av vannet..Senere samme kveld døde ene mallen.
I morges oppdaget jeg at Sølvhaien var død....

Jeg har nettopp nappa ut O2 stein.......Kan det ha vært den?Hva bør jeg gjøre nå? HJEEELP
Hva er denne gullsanda ? Er det vanlig akvarie sand ?

Andre ting det kan være vært tenke på er hva slags utstyr bruker du når du bytter ut vann ? Er det rene bøtter o.l. som ikke har hatt noen form for såpe/vaskemiddel i seg ?
JohnC
Hva er denne gullsanda ? Er det vanlig akvarie sand ? Andre ting det kan være vært tenke på er hva slags utstyr bruker du når du bytter ut vann ? Er det rene bøtter o.l. som ikke har hatt noen form for såpe/vaskemiddel i seg ?


Gull sanda er vanlig akvariesand som jeg kjøpte på dyrebutikken. Såg at også dyrebutikken brukte det i et av akvariene og tenkte det ville være kult nå mot jul.

Når jeg bytter vann , har jeg brukt et desilitermål, som ellers har vært vasket i oppvaskkummen.........Kan zalo være syndern? burde jeg byttet ut mere av vannet? Etter å ha skyllt desilitermålet 100 prosnt fritt for evt. oppvaskmiddelrester?
Tja, zalo kan være synderen. Du skriver at fiskene har hoppet litt i overflaten. Det kan være tegn på giftig vann. Det skal ikke så mye såpe til før fiskene sliter.

Jeg ville ha skyllt desiliter målet godt (eller kjøpt nytt) og byttet minst 50% vann. Deretter 25 % noen dager framover

Uansett hva det er så ikke vannbytte farlig
En annen ting jeg kom på som kan skape problemer er f.eks. håndkrem.

Hvis du bruker det og så putter hendene ned i akvariet så kan det også føre til forgiftning av vannet. Her er det også evnt. vannbytte som gjelder.

Du kan også ta flere vannbytter om dagen, du må bare passe på at temperaturen ikke blir for lav. Kanskje ett om morgnen og ett om kvelden
Nitritt?
Hvordan ble karet flyttet da du overtok?
Hvis du kokte sanden, skylte filteret i varmt vann og vaske karet invendig så gjorde du alt feil Har du målt nitritt?
Siden jeg ser at du er ny her på forumet, så estimerer jeg ut fra innmeldingsdato at det kan være ammoniakk eller nitritt du har. Har du latt filteret gå i karet sammen med planter (eller lett forurenset vann) i minst 3 uker?
For at avfallstoffene fra matrester og fiskebæsj ikke skal bli giftig i form av amoniakk eller nitritt, så må filteret ha vært i drift i ca 3-4 uker .

For at innkjøringen skal fungere, så må vannet ha blitt tilsatt litt fiskemat (et par klyper i uka) eller inneholde planter. Man regner innkjøringsstart fra den første dag man tilsetter en av disse...
Artemia
[QUOTE=JohnC]....Når jeg bytter vann , har jeg brukt et desilitermål, som ellers har vært vasket i oppvaskkummen.........


Bruker du et desilitermål til å skifte vann i 100liters kar? 30% er da 300 desiliter. Kjøp deg ei bøtte, hevert og et litermål som du kun bruker til akvariet.
Feilsitering
Det ble vist noe feil i statene der, det var Artemia som sa: Når jeg bytter vann , har jeg brukt et desilitermål, som ellers har vært vasket i oppvaskkummen......... JohnC sa ingenting Og så sa jeg resten
Jeg er temmelig sikker på at i dette tilfellet er det ammoniakk og/eller nitritt som har forgiftet fiskene, sannsynligvis pga flyttingen av akvariet og behandlingen av filteret i denne overgangsfasen. Står f.eks. filteret avslått for lenge, dør filterbakteriene. Disse filterbakteriene er de som sørger for å fjerne giftstoffer i akvarievannet, som nettopp nitritt og ammoniakk er.

Hvis filteret til akvariet stod avslått så lenge at filterbakteriene døde, eller at filteret og innholdet i det ble vasket i varmt vann (som gir samme resultat; bakteriene dør) så må akvariet behandles som om det var et splitter nytt, ikke-innkjørt akvarium.
Det er mange, mange som har skrevet veldig mye om denne prosessen her på forumet som hjelp til nybegynnere, bl.a. kan du se på dette innlegget jeg skrev for litt siden.
Fikk vite nå i etterkant at eier av akvariumet har rengjort det grundig før jeg fikk det, Det visste jeg ikke noe om, og aner ikke hvilke følger dette evt kunne fått. Var innom dyrebutikken, og de tilbydde seg å sjekke en vannprøve for meg ...pjuh.Så får vi se. skal bortom nå- Håper vi klarer å berge resten.

Jeg rengjorde ingenting da jeg fikk det. Grusen så ikke helt rengjort og steinen var jo litt grønskete , så trur ikke han har direkte skrubbet akvariumet. Om han har gjort noe med filteret vet jeg ikke....Men skal også følge råd her inne og skifte mere vann....men må nesten få avgårde vannprøven først, så jeg vet hva som skjer. Utrolig bra service forresten , å tilby å ta vannprøver for meg. SÅ slipper jeg å kjøpe alt selv. Stort pluss til dyrebutikken på Trekanten Kjøpesenter
vil ønske deg velkommen her inne....
til tross for en litt dårlig start,
håper jeg du vil få glede av å være akvarist...
Hildrum76
vil ønske deg velkommen her inne.... til tross for en litt dårlig start, håper jeg du vil få glede av å være akvarist...


Tusen takk Det ble en litt humpete start kan man si, men håper jeg får det til etterhvært. Synes jo det er kjempeskøy


Var ellers på dyrebutikken i dag og fikk testet en vannprøve. Ph var på litt over 7 og ellers var det ingen Nitritt. Så de hadde ingen anelse om hva det kunne være. Jeg har nå byttet 50% av vannet i tanken og håper på det beste, Passet på å skylle redskapene jeg brukte i varmt vann først.
Artemia
Ph var på litt over 7 og ellers var det ingen Nitritt.

Tok de ikke ammoniakktest? :O
hva testet de med i butikken???
Strips?? får det funker heller dårlig alså
Aggi
[QUOTE=Artemia] Ph var på litt over 7 og ellers var det ingen Nitritt.

Tok de ikke ammoniakktest? :O

Virket ikke som de tok ammoniakk test. Mener han sa kun at ph og nitritt var fint. Rart han ikke nevnte amoniakk....

Er det en test jeg får kjøpt.....?
Nillomien
hva testet de med i butikken??? Strips?? får det funker heller dårlig alså



Nei, de hadde noe dråper som de blandet med litt vann fra akvariumet...
Okay alt får mange dyrbutikker bruker strips... men flott at de ikke brukte
Ja, ammoniakktest fåes kjøpt, men det er sjelden butikkene har den inne. Du får imidlertid kjøpt den på nettbutikk. Kjøp deg en pumpe med filter med det samme, så blir du kvitt problemene i løpet av de neste 4 ukene. Ikke skaff deg fisk før disse 4 ukene har gått. Nettbutikker som webzoo og aquamanias er ganske mye rimeligere enn andre butikker.
Jeg svarte deg også her.
Det er nok godt mulig at det er ammoniakk ja. Siden du ikke har noe filter så er det ikke noe som kan "omgjøre" ammoniakken. Og hvis grusen ikke var skikkelig renset og med fisk og foring så blir det nok produsert endel ammoniakk og etterhvert nitritt.

Delvannsbytter vil hjelpe av situasjonen, men som aggie sier så bør du kjøpe ett filter med en gang slik at du blir kvitt problemet på sikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap