Hvor mange fisker

Har kjøpt et akvarie på 170 liter, har vel 15-20 fisker opp til 5 cm der. Hvor mange fisk kan en ha?
Dessverre vanskelig å si sikkert. Det kommer an på så mye: filterkapasiteten og type fisk spesielt.

Enkelte fisk er ikke særlig store, men tar mye plass pga aktiv adferd. Andre er kanskje større i kroppen, men er roligere og krever ikke så stor plass i forhold til størrelsen.

Dessuten er det stor forskjell på å ha 10 fisk som alle skal leve på bunnen av akvariet, og det å ha 10 fisk hvor 5 er på bunn og 5 er øverst i karet.
Vg
En fisk skal ha 5-liter så du kan ha 34 fisker men du har sikkert noe dekorasjon på bunn og kanskje litt røtter så da kan du sånn ca. 25-30 fisker der.
Den regelen der er i beste fall upresis og i verste fall fullstendig feil. Det finnes ingen regel som sier at du må ha x antall liter per fisk, eller x liter per cm fisk.

Som sagt: antall fisk kommer an på hva slags fisk det er, adferd, hvor i karet den oppholder seg, filterkapasitet.
Martin Radich
En fisk skal ha 5-liter så du kan ha 34 fisker men du har sikkert noe dekorasjon på bunn og kanskje litt røtter så da kan du sånn ca. 25-30 fisker der.


mener du at vist karet ikkje er større en 5liter så kan man ha ein fisk oppi der samma kass fisk man har??? dette kan ikkje eg si meg enig med i alle fall.
Fisk
Jeg er ikke helt sikker det sa i alt fall dem i dyrebutikken=Tropehagen.
Dyrebutikker er ofte ute etter å selge, dessuten så er det ikke alle ansatte som vet så mye om fisk.

Forestill deg to diskus i et kar på 10 liter, da skjønner du og at det ikke hadde gått=)
Det er stor forskjell på hvor mange liter en fisk trenger.- Neontetra for eks, kan du ha 50 stk av i en 100 liter, mens en Diskus eller Piraya trenger minst 200 liter, og 75 liter per fisk.

Du skjønner hva jeg mener
Mange fisk
På MSN har jeg fått følende råd. 1 liter vann pr. cm fisk. Hva sier dere om det?
Den er og en gammel myte som bør avlives. Forestill deg en gibbiceps eller pleco på 30 cm i et akvarie på 30 liter. Det går bare ikke.
fisk
Maretard har rett. Jeg har bare ikke tenkt det på dem måtene Maretard har skrevet her. Knut Winge Solberg kom med en litt bedre ide` der.

Anbefaler deg å registrere akvariet ordentlig, dvs skrive inn hva slags fisker du har osv.
Dette gjør mulighetene for hjelp/ tips/ råd enklere for andre brukere.
Hvis du ikke kjenner navnet på alle fiskene dine kan du lete i fiskebasen, spørre i butikken du kjøpte de eller få tatt bilder bra nok til identifikasjon her inne.

Jeg vet i vart fall navn på fiskene mine!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap