Støy i helt ny pumpe (tetratec ex 1200)

Hei, kjøpte meg akkurat en helt ny pumpe, tetratec ex 1200 til mitt 112 liter med malawi. (golden)

Jeg satt den opp i går, da støyet den mye, regnet med at den skulle bli bedre, men det skjedde ikke. Den er på soverommet mitt, så hørt den støye i hele natt. Det høres ut som lyden kommer fra propellen. Jeg prøvde å ta ut propellen for å se om alt var i orden, så ikke noe feil, og satt den inn igjen. Bråker akkurat like mye, jeg prøvde flere ganger, og til slutt datt det ut en glasspinne eller lig. ut av propellen. Den datt ned på gulvet, og knakk i to... Prøvde alikevel å sette begge delene inn i pumpa igjen, støynivået var verken verre eller bedre.

Spørsmålet mitt er om det er vanlig at den skal støye så mye, er det noe man kan gjøre for å få den til å bli bedre? Snakket med flere som har denne pumpa, de mener den er nesten 100% støyfri. Det er ikke denne her. Vurderer å levere den tilbake, men vet ikke om støyen blir bedre etterhvert, eller om man kan gjøre noe imot støyen..

Ellers fungere pumpa kjempebra, vannet har blitt helt klart.
Jeg har denne pumpa og den er helt stille.
Den bråker noe de første dagene. Prøv og rtykk på den svate store knappen på toppen. Den pumper vann inn.
Hm, kanskje det bare tar litt tid. Men hadde skjønt det hvis det bare var litt luft eller lig i pumpa, men det kommer fra propellen.Jeg presset inn den sorte knappen ved oppstarten, den skal vel hjelpe med å starte selve pumpe, slik at den pumper vann. Vannet stømmer som bare det, det er lyden som er irriterende :p
Noe må være galt med den...

Jeg har hatt ex 1200, og har nå ex 700, begge stille som en mus, er ikke mulig å høre de gå i det hele tatt.
Dersom keramikkaklsingen er knekt i to, vil det bråke en god del.
Da danser impelleren uten styring, og bråket kommer av at den kommer borti veggene rundt impelleren.

Få tak i ny aksling, så blir den nok støyfri
Hvis den er helt ny kan du jo bare gå til bake til forhandleren med den.
ok, jeg får prøve å få kjøpt en slik, og se om problemet blir borte. Er det lett å få tak i slike?
Fant propellen på webzoo, da får jeg hele propellen ny, det er vel ikke mulig å bare få selve akslingen. Koster 165,80 på webzoo, men skal se om jeg finner den i dyrebutikken først, hvis ikke prisen er skyhøy.
Webzoo har komplett impeller og aksling.

Fant ikke i farta i andre norske nettbutikker.

Har selv bare Eheim-filtre, så vet ikke hva slags utvalg butikkene har på Tetra-deler.
Da har jeg fått ny impeller..
Da har jeg fått kjøpt med en impreller, pumpa ble naturligvis mer stille, men allikevel hører jeg during. Man hører det i hele soverommet.. Lyden er i hvert fall veldig tydelig om kvelden, når alt er stille. Senga mi er omtrent 1 meter unna pumpa, så kjedelig at det skal komme slik during heele tiden.. : / Angrer veldig på kjøpet, og vurderer faktisk å gå tilbake til fluval 4+, da denne var MYE mer stillegående. Men garantien sier at det skal være stillegående, så vet ikke om jeg evt. har krav på en ny pumpe. (?) Ellers fungerer den kjempebra, vannet blir mye klarere enn den gamle pumpa, men gleden blir borte når det skal dure sånn.. Håper noen kan komme med råd : ) Lyden kommer fra toppen av pumpa, er det noen som vet om en effektiv måte å gjøre lyden svakere på? Pumpa hadde sikkert funka suverent i et rom som ikke ble brukt til å sove på, for når det er lyder i rommet hører man den naturligvis ikke så tydelig, og lyden blir ikke irriterende, kjedelig dette her..
Carroo
Da har jeg fått kjøpt med en impreller, pumpa ble naturligvis mer stille, men allikevel hører jeg during. Man hører det i hele soverommet.. Lyden er i hvert fall veldig tydelig om kvelden, når alt er stille. Senga mi er omtrent 1 meter unna pumpa, så kjedelig at det skal komme slik during heele tiden.. : / Angrer veldig på kjøpet, og vurderer faktisk å gå tilbake til fluval 4+, da denne var MYE mer stillegående. Men garantien sier at det skal være stillegående, så vet ikke om jeg evt. har krav på en ny pumpe. (?) Ellers fungerer den kjempebra, vannet blir mye klarere enn den gamle pumpa, men gleden blir borte når det skal dure sånn.. Håper noen kan komme med råd : ) Lyden kommer fra toppen av pumpa, er det noen som vet om en effektiv måte å gjøre lyden svakere på? Pumpa hadde sikkert funka suverent i et rom som ikke ble brukt til å sove på, for når det er lyder i rommet hører man den naturligvis ikke så tydelig, og lyden blir ikke irriterende, kjedelig dette her..


Noe støy vil det alltid bli av en utvendig pumpe, og de fleste av oss har akvariet med pumpa i stua og legger ikke merke det, grunnet mye annet bakgrunnsstøy, Og spesielt vil du høre dette når alt er stille i huset og du ligger i senga og skal sove. Noe du kan gjøre er å skjære til en liten bit av liggeunderlag for å dempe vibrasjonene pumpa lager mot gulv eller akvariemøbel.

Er ingen utvemdige pumper som er helt lydløse:P

Skal prøve å få satt et sitteunderlag under : ) skjønner at den ikke kan bli 100% stillegående, men trodde den ville være mer stillegårende enn de innvendoge pumpene jeg har, snakket med flere som er strålende fornøyd med pumpa, hvor de ikke hører denne duringa som kommer fra min.
Da er akvariumet pluss pumpa flytta til stua, men jeg har fått enda et problem. Den danner nesten ingen sirkulasjon mer.. det kommer så vidt vann ut av "vannrøret"(?) Den var ikke slik da jeg fikk den, kan det tyde på at det er noe feil/noe som tetter eller lig? Fiskene puster ganske mye, mulig det blir lite okygennivå i vannet, pga den dårlige sirkulasjonen.. Noen som har noe erfaring med dette? Noe som kan hjelpe?
Jeg har også hatt en Tetratex ex 1200 og hadde samme problemet. Duret over hele leiligheten. Jeg har etter dette kun gått for Eheim pumper og problemet er borte. Eheim er litt dyrere, men topp kvalitet.
Til og med min kjipe (skeptisk til akvariehobbyen/galskapen min) aksepterer å ha eheim overalt
Ja, blir nok Eheim neste gang her også..

I går tok jeg hele filteret fra hverandre, slik at strømmen skulle bli bedre, det ble den også, men i dag er den likedan.. Vannet er heller ikke like klart som før. Er det noen som har hatt dette problemet selv? Hva gjørde dere evt mot dette da?

Håper på svar : )
Det må jo være noe galt. Jeg har hatt tetratec ex 1200 og den var lydløs. Det samme er tetratec ex 600 (eller er det 700?) som jeg har nå. Den har stått siden i sommer og det er ikke en lyd med mindre jeg legger øret inntil pumpehodet. Da hører jeg en svak murring.

Mine meget stillegående, innvendige fluval filteret bråker mer enn tetratec'en...!

Enten har jeg vært utrolig heldig, eller så må det være noe galt med deres filter
ElinH
Det må jo være noe galt. Jeg har hatt tetratec ex 1200 og den var lydløs. Det samme er tetratec ex 600 (eller er det 700?) som jeg har nå. Den har stått siden i sommer og det er ikke en lyd med mindre jeg legger øret inntil pumpehodet. Da hører jeg en svak murring. Mine meget stillegående, innvendige fluval filteret bråker mer enn tetratec'en...! Enten har jeg vært utrolig heldig, eller så må det være noe galt med deres filter :-(


Ja, mistenker det : ( Kan jo sende en mail og spørre om evt garanti, nå er det såpass dårlig sirkulasjon at jeg vurderer å sette inn fluval 4+ i tilegg, malawi liker jo mye sirkulasjon. Men takk for all hjelp, det er nok en feil eller lig i den..
Den er ikke tett, selvsagt?

Jeg hadde jo ex 1200 i mitt 110 liter, og jeg kan ikke kalle det dårlig sirkulasjon hehe. Det var egentlig litt storm oppi der, så jeg måtte strupe utblåsen. Hadde nok ikke strupt den med malawi som vil ha mye strøm, men... høres ut som om det er mye mindre futt i ditt filter enn det var i mitt.

Siden det bråker, og er dårlig sirkulasjon. Har du sjekket impelleren? At den sitter skikkelig, ikke er full av dritt og at den ikke er ødelagt på noe vis?
ElinH
Den er ikke tett, selvsagt? Siden det bråker, og er dårlig sirkulasjon. Har du sjekket impelleren? At den sitter skikkelig, ikke er full av dritt og at den ikke er ødelagt på noe vis?


Titta på impelleren for noen dager siden, ikke noe som hadde satt jeg fast . : ( Jeg kan se igjen nå, om jeg finner noe, men tviler. Har akkurat kjøpt ny impeller også, så den skal fungere.
Da er det neppe den. Skal liksom ikke være lett, nei. Men at den skal bråke er helt klart feil. Er det garanti på den enda hadde jeg tatt den med til butikken. Disse skal være stillegående er min erfaring
Tilfeldig bekjentskap
© Michael Legnér
Reklame for plussmedlemskap