Slamsuger

Må man ha Slamsuger i akvariet? Jeg har et akvarium på 25l. Det kan være litt vansklig og holde på vann-kvaliteten innimellom.
Jeg har ingen spesiell slamsuger

Jeg bruker bare den slangen jeg tapper ut vannet med, og holder den et par cm over sanda. Da suges det løse opp sammen med vannet jeg tapper av.

Og ja, jo mindre akvarium jo vanskeligere er det å holde god, og stabil, vannkvalitet. Vannbytter ofte og sparsom fóring kan hjelpe
Slamsuger
Jeg mater ikke mer enn det dem spiser opp. Når jeg får meg et større akvarium så går det helt sikkert bedre. For jeg har lest og lest og lest om fisker og nesten alt i det temaet. Men jeg bruker et litermål som jeg bytter vann med og tar opp i nytt vann med. Men åssen slange er det du skriver om her? Å hvor stort er akvaiumet dit i Liter???
Det er bare en helt vanlig slange En bit hageslange går greit det også. Bruker hevert prinsippet og tapper vann ned i en bøtte, og fyller på igjen like mye med en bøtte

Jeg har.. uhm.. 10 akvarier pluss et par 30 litere og et par 20 litere som ikke brukes nå. I størrelsen 54 litere og 110 litere
En slange er en slange Jeg bruker en vanlig slange på 9mm i diameter, koster ikke så mye på dyrebutikk. En slamsuger kan være greit å ha hvis det samler seg mye dritt på bunnen, hvis ikke er det bare bortkasta.

I et 25liters kar er det jo forhåpentligvis heller ikke så mange fisk som griser heller, og en slamsuger kan bli litt i det meste laget for akvariet. På små kar foretrekker jeg å bytte vann med litermål som du allerede gjør.
Men når jeg heller vann oppi akvariet så blir det ganske mye trykk så trykket går på bunnen og da drar det med seg mye besj. HVA GJØR JEG MED DET!??!!?!?!?!?!? Og da ser du masse besj som suser i akvariet. Men etter ca. 15-20minutter så er det på bunnen igjen.
Det er et smart lite triks om tar den ene hånden ca rett under vannflaten og heller forsiktig vannet ned på hånden( eller andre ting som kan dempe fallet).

Siden du fyller vann med litermål går det også lett om du bare tar hele litermålet ned i vannet, og heller det forsiktig ut mens du tar litermålet opp igjen.
Skaff deg en slange og sug opp noe av det når du bytter vann

Ellers bruker jeg trikset som Moekki nevner her når jeg fyller på i mine 54 litere. De er bare 30 cm høye, så vannet må piple ut om det ikke skal virvle opp sanda på bunn. Så jeg holder hånda mi i vannoverflaten, og tømmer vannet oppå hånda mi. Da ligger sanda der den skal ligge
TUSEN TAKK FOR DEM LURE TIPSENE. DET ER IKKE ALLTID LETT OG TENKE UT IDE`ER.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap