Skyhøy nitrat og nitrit!

Har veldig høyt nitrat og nitrit i akvariet mitt som er en 54 l juwel.
Jeg har 5 slørhaler og noen ciklide yngel, masse planter og en extra fluval 1 pumpe.

Prøvd daglige vannbytter med alt ifra 20 - 50%, men det har ikke hjulpet noe særlig, det hjelper akkurat der og da, men gått opp igjen med en gang.

Hva gjør jeg for å holde det nede?

No2 er på ca 8-10
No3 er på ca 250

Brukte tetra test strips til å teste, samboern har også brukt tetra dråpe test med samme resultat. (altfor høyt)
vist du har 5 gullfisk på på 54 liter vann så er jo det løsningen. dette er en fisk som krever stor plass å er ein fisk som greier masse.
søk på gullfisk å les litt om disse.
Å hjelpe meg. Det er en under at fisken ei det hele tatt lever! Om dråpetester ga samme resultat åp nitritt og nitrat, altså... disen dråpetester er forferdelig upålitelige.

Anbefaler full fóringsstopp frem til nitritt er på 0 og nitrat er hvert fall under 25. 30% vannbytter to ganger daglig frem til ditritt er 0 og nitrat er 25. Tar det veldig lang tid, kan kanskje bittelitt (og da mener jeg BITTELITT!) mat en gang hver 5. dag eller noe slikt.

Hvor lenge er det siden karet ble satt opp? Hvor mye mater du? Hvor mye vann pleier du å bytte når du ikke har problemer?

Nitritt på 8-9 var forresten ekstremt. går skalaen virkelig så høyt? Hva var nitritt resultatet med dråpetest?
Med 5 slørhaler i et så lite kar vil du sannsynligvis alltid ha problemer med vannverdiene. Gullfisker er utrolig grisete fisker. Enten må du kjøpe kraftigere filter, gi gullfiskene større kar, eller kvitte deg med dem.

Gullfisker blir 25-30cm lange, og du vil ikke kunne ha dem i et så lite kar mer enn en kort periode uansett, så jeg foreslår at du enten kjøper et kar på minst 200 liter ++, eller leverer dem tilbake til butikken/gir dem bort.
Karet ble satt opp for ca 3-4 mnd siden. Jeg pleier å bytte 30% om dagen da jeg ikke har noen problemer.

Nitrit resultatet med dråpetest ble på 3.3 - 33mgl så det høyeste på skalaen.
Gullfisken er 2-3 cm bare og de blir flytta til et større kar da de blir større.
Hva slags test er dette?

Verdier over 0,5 mg/l er kritiske, og da er jo dette helt ekstremt.

Har det samme filteret gått helt siden karet ble startet? Har du renset filteret?

Dette må jo enten være en enorm overfóring eller filter uten bakterier.

Uansett: ikke mer mat, og 30 % vannbytte to ganger hver eneste dag frem til nitritt er på 0. Pass på både temperatur og Ph så ikke fiskene må slite med varierende vannverdier i tillegg.
Har byttet ut filteret i fluvalen med blåfilter og i juwelen er det standard grove filteret og filterwatt og har renset filteret i samme vann som er i akvariet slik at bakteriefloraen ikke skal bli borte.

Temperaturen og ph er bra.

Da bytter vi vann 1 ekstra gang om dagen og stopper foring.
Jeg tenkte mest på at vannet du fyller på igjen ikke har veldig avvikende temperatur og ph

Får håpe dere får ting under kontroll! Det er ikke mye moro når slikt skjer. Lykke til!!
Ja, det skjønte jeg

Tusen takk!!
De verdiene tyder jo på at noe ikke fungerer som det skal med filterne. De verdiene er jo nesten umulige å få i et kar som har gått i 3-4 mnd.

Dere slår dem vel aldri av?
Må bare spørre, for det har skjedd at enkelte tror de kan slå av pumpene om natta....

Hvor mange ganger om dagen har dere fôret fiskene, og hva fôrer dere med? Ca mengder?
Nei jeg har ikke slått det av noen gang.

Jeg forer med det flakforet som er til gullfisk og forer de 2 ganger om dagen.
Strør bare oppi litt, ikke mye.
Jeg var bortom naboen for noen uker siden for å se på Juwel akvariet hans på rundt 60 liter. Han hadde hatt det i ett par måneder og det hadde gått ganske rakt en vei siden han fikk det. De fleste fiskene var nå allerede døde og det så ganske fælt ut med masse grønt slim over det hele og en fæl lukt av vannet. Jeg skjønte ikke så mye av det hele til å begynne med men etter litt feilsøk så fant jeg ut at pumpen ikke var montert korrekt nedi filteret og derfor hadde ikke vann blitt dratt gjennom filteret i det hele tatt.

Det ser ganske bra ut nå.
Jeg vil tro det er montert riktig fordi jeg har sett feks planterester blitt sugd inn så det har ligget på toppen av filteret.

Har heller ikke lagt merke til noe vond lukt eller grønn slim.
De fiskene jeg har der virker veldig oppegående så jeg hadde ikke trodd det var noe galt der hvis jeg ikke hadde testa vannet.
Hva slags filter er det du har? Kanskje et større (utvendig) filter vil hjelpe.
Jeg har byttet ut det originale juwel boksen med filter, pumpe og varmekolbe. kjøpte så sugekopper for å ha den løst i vannet. Har satt inn 2 fluval 1 med blåfilter som samboeren hadde liggende for bedre gjennomstrømning.
Hver dag?
The Queen



Bytter du 30% hver dag? Selvom det er bra? Jeg er passe nybegynner jeg, men er ikke det litt mye? Får håpe du får det ned igjen... Jeg tror min store feil er at jeg mater litt vel mye.. Så nå er det bremsene på med mating -Man vil jo ikke at de små skal sulte, men det er vel kanskje ikke noe bedre og forgifte de heller...
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap